Waarom bewegen orthodoxe joden op en neer bij het langdurig lezen van de thora?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
31.1K

Antwoorden (1)

Volgens de joodse leer is de ziel “waarlijk een deel van het Goddelijke”, en daarom verlangt hij er naar om weer verenigd te worden met, weer opgenomen te worden in het Goddelijke, precies zoals een kleine vlam wanneer hij bij een grotere wordt gevoegd daarin wordt opgenomen.

Onze ziel wordt, volgens die leer, de “kaars van God” genoemd. De vlam van een kaars is rusteloos, werkt zich naar boven om, het lijkt wel, van de pit en de kaars los te komen; want zo is het karakter van vuur: het heeft een opgaande beweging.

De ziel beweegt zich ook naar boven, net als de vlam van een kaars. Dat is ook een van de redenen waarom een jood automatisch heen en weer beweegt wanneer hij bidt.
"Want door middel van gebed verbinden wij onszelf met God, met een verheven gehechtheid van “geest tot geest”, en terwijl wij dit doen, flakkert hij en verheft de ziel zich om met God verenigd te worden."

Een Jood imiteert met zijn bewegingen dus de vlam van een kaars in de hoop zo een deel te zijn van de grotere vlam van God.
Amadea
9 jaar geleden
Bidden is een andere activiteit dan de Thora lezen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Strikt genomen heb je gelijk, maar toch vindt ik het slechts om een nuance gaan. Bidden is in contact met god proberen te komen. Het lezen van de Thora idem. Anyway, de bewegingen bij beide activiteiten en de achtergrond ervan blijven hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel aannemelijk antwoord; dit wist ik niet (+).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze beweringen zijn orthodoxe opvattigen, gebaseerd op de talmoed en in tegenstrijd met wat Jezus leerde. In context van de vraag is dit een juist antwoord, in een andere context
is de gehele leer of opvatting van de talmoed volledig buiten hetgeen Jezus leerde.
De talmoed is een menselijke opvatting/zienswijze over het woord van Gd de TORAH Vele christenene beseffen deze kronkel nog steeds niet en zijn van mening dat de joodse leer in oorspronkelijke vorm nog steeds de uitverkorenen zijn in illustratie van de vijgeboom. Zij vergeten hiermee de woorden ; hij is een jood die het innerlijik is, hij die besneden in in het hart en niet naar het vlees.
Zo iemand komt door Gd Zie romeinen hoofdstuk 2. Even maar een opmerking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zie betekenis talmoed:
http://www.encyclo.nl/begrip/talmoed
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@adriaanv
Nee, ik ben niet joods, maar ik heb wel wat close contacten gehad met wat mensen uit die gemeenschap.
V.w.b. deze vraag wist ik ongeveer hoe het zat. Om de details goed te krijgen heb ik wel een bron gezocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+