Hoe kom ik erachter of ik joods ben?

In de familie gaat het gerucht dat mijn nicht tijdens de oorlog in de sjoel in Groningen een Jodenster heeft gedragen. Dat zou betekenen dat ik joods ben maar hoe kom ik hier achter ? Mijn nicht is inmiddels overleden.

een jaar geleden
in: Religie
1.7K
dbklopt
een jaar geleden
Hallo, als je je etnische afkomst wilt weten, raad ik je aan een DNA-test te doen. Ook in jouw geval vergelijken ze je DNA met andere mensen en vind je misschien familieleden die je informatie kunnen geven (alleen als je dat wilt). Ik heb het gedaan en de waarheid is dat ik verrast ben, ik dacht dat ik Joods was, maar dat bleek niet zo te zijn. Succes
dbklopt
een jaar geleden
https://www.myheritage.nl/dna

Antwoorden (1)

Volgens een joodse wet ben je alleen joods als je moeder dat is.
fremar
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Rare min compensatie plus
TurfGraver
een jaar geleden
Zal wel ongewenst (maar wel juist) antwoord zijn.
Vandaar dat ik nooit antwoorden geef. Van mij ook een plus.
SimonV
een jaar geleden
Misschien een min hierom:
"De orthodoxe en conservatieve takken van het judaïsme beweren dat de halachische regels (dwz matrilineaire afstamming) geldig en bindend zijn. Hervormd en liberaal judaïsme accepteren de halachische regels niet als bindend, en de meeste takken accepteren een kind van één joodse ouder, vader of moeder, als joods als de ouders het kind als jood opvoeden en een joodse identiteit in het kind koesteren, waarbij zij opmerken dat 'in de Bijbel de lijn altijd de vader volgde, inclusief de gevallen van Jozef en Mozes, die trouwden in niet-Israëlitische priesterlijke families."
https://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew%3F
TurfGraver
een jaar geleden
Misschien, misschien niet.
Zonder reactie van de minner zullen we het nooit weten. :)