Is volgens de bijbel eens een christen altijd een christen?

In de bijbel staat hoe je 'kind van God' kunt worden. Er staat ook dat 'Hij nooit laat varen wat Zijn hand is begonnen'. Betekent dit dat je voor God altijd bij Hem hoort? Zegt de bijbel daar iets over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Het is een goede maar moeilijke vraag, waar stromingen verschillend over denken.

Om een kind van God te worden, moet iemand wederom geboren worden ( zie joh 3 vs 3 en 5
en 2 kor 5 vers 17 ). Dat kan alleen door de Here Jezus als je Verlosser aan te nemen Joh 1 vers 12.

Een kind van God zal zich laten leiden door God's Geest. Romeinen 8 vers 14.

De Bijbel wijst erop, dat er naast ongelovige, natuurlijke mensen en geestelijke christenen, blijkbaar toch ook nog vleselijke christenen zijn, die naar de (oude) mens wandelen. De bijbel spreekt over hen en een van hun kenmerken is, naaste andere,
dat zij voortdurend ruzie maken. 1 Cor. 3:1-3

Als we toch voortdurend blijven volharden in de zonde en geen berouw tonen, lijkt het erop dat God toch
geen behagen in ons zal hebben.

1 Tim. 4:1-2 – “Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen, Door geveinsdheid der
leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;”

Het is daarom voor de gelovige een zaak om opmerkzaam te zijn en dicht bij God te blijven.

Maar denk aan het verhaal van de verloren zoon, we dienen een God van liefde, en we zijn zeer kostbaar voor Hem zie Lucas 15.
Hier zien we God's antwoord op wie verdwaald mocht zijn. Hij geeft een feest voor de verloren zoon die berouw heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of de Bijbel er iets over zegt (en waar) weet ik niet zo 1-2-3, maar het is wel zo dat het doopsel als onuitwisbaar wordt gezien.

Met het doopsel wordt je Christen en wordt je lid van de kerk. Hoewel je kunt stoppen met naar de kerk gaan, je geloof kunt verliezen of je kunt je laten uitschrijven, maar je blijft een gedoopte en daarmee Christen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moeten ouders zich ook twee keer bedenken voor ze hun kinderen laten dopen.
Bij voorkeur moet dat pas gebeuren als de kinderen daarover zelfstandig kunnen beslissen: het is iets dat niet ongedaan gemaakt kan worden.
Reddie
12 jaar geleden
Ik ben gedoopt, maar ik heb daar nooit last van gehad, ook al ben ik tot inkeer gekomen.
Ik gedraag me vooral als goed mens, wat ik van veel christenen niet kan zeggen.
volgens mij ben je dan gewoon een afvallige of iets dergelijks, correct me if I'm wrong..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Zo heet dat inderdaad in die kringen. Maar who cares.
Een 'kind van God' is niet een letterlijk kind. Het maakt dus niet uit of je een kind bent of volwassene.

Wat er bedoelt wordt met "Hij laat nooit varen wat Zijn hand is begonnen" betekent dat je, wanneer je eenmaal God hebt toegelaten in jouw leven, Hij je altijd de kans blijft geven om terug te keren als je de verkeerde weg bent ingeslagen. Lees maar eens het verhaal van de "verloren zoon".

Christen zijn is meer dan een etiketje, Christen ben je door ernaar te leven en steeds Zijn wil te zoeken. Je kunt dus wel degelijk ervoor kiezen om geen Christen meer te zijn, maar dan kies je dus ook bewust de "andere kant". Neutraal bestaat niet meer.

Lucifer was oorspronkelijk een Engel, maar koos bewust voor de andere kant. Daardoor werd hij verstoten.

"Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij" Mattheus 12:30
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Christen kan na verloop van tijd er zelf voor kiezen om afstand te nemen van God.
Een Christen kan er ook zelf voor kiezen om God te verlaten.
Een Christen is geen Christen meer, als hij niet meer in Jezus voetstappen wandelt.

Hetgeen hierboven is opgenoemd, kan een proces zijn wat zich stapsgewijs kan voordoen door allerlei omstandigheden.

Als een Christen, ondanks alle moeilijkheden, tegenslagen en beproevingen steeds zijn vertrouwen blijft stellen in God, zal God je nooit laten varen.
Geloof is vertrouwen en God zal niet toestaan dat een christen die volhard in zijn vertrouwen in Hem wordt beproefd boven hetgeen hij kan dragen.

Als een Christen zijn vertrouwen verspeeld in God, zal hij twijfelen zoals de golven van de zee, en waarschijnlijk na verloop van tijd ook zijn geloof verliezen.

Je kan ook even volgende link lezen wat de bijbel hierover zegt en let vooral op vers 12:

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/1Ko10.htm

Lees nog eens aandachtig de laatste vier alinea's van adriaanv.