Zondagsrust: Staat het nieuws dan stil op zondag?

Hoe moet ik mij dit inbeelden, zondagsrust.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

het nieuws van zondags staat in onze lieve maandag krant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij het bouwen van de wereld hield god op de 7e dag een rustdag, om uit te rusten van de dagen ervoor. Dat is ingebracht in onze maatschappij. En dus wordt er geen werk verzet door religieuze mensen. Dat betekend niet dat het nieuws stil staat. Maar dat de mensen proberen niet te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zondagsrust betekent van origine dat je niet mag werken - tenzij het noodzakelijk werk betreft, zoals oogsten op die ene mooie dag in de herfst, of een spoedeisende medische ingreep verrichten.

Tegenwoordig betekent de zondagsrust dat je je één dag per week terugtrekt uit de hektiek van alledag. Je neemt een dag om jezelf terug te vinden, om tot rust te komen, om nieuwe energie op te doen.

Op die dag mag niet gewerkt worden, maar in de gematigde opvatting van zondagsrust mag je best klusjes doen - mits het geen herrie maakt, want dat verstoort de rust van anderen.

In grote delen van Duitsland is de zondagsrust nog gangbaar. Er wordt dan best gewerkt - de bakker is bijvoorbeeld van 08:00 tot 10:00 open. De mensen doen ook klussen, zoals de tuin bijhouden, of het huis schilderen.

Dingen die herrie maken zijn "not done". Je mag bijvoorbeeld alleen hameren als de buren dat niet kunnen horen. De motormaaier mag je niet gebruiken.

De dag is voor familie en vrienden.

Ik moet zeggen dat het best wat heeft, zo'n ontspannen dag zonder herrie en gedoe.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is belachelijk dat alles op zondag dicht is. En op zondag maak ik net zoveel lawaai als op elke andere dag, want dit is een vrije dag van mij, dus kan ik mooi klussen.
De sites van de SGP en het Reformatorisch dagblad zijn op zondag niet te bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, zo hebben wij hier een pin tankstation die op zondag dicht is. Zo belachelijk. 24/6 open
Zondagsrust is voor mij terugblikken op de afgelopen week.
Wat ging er fout en wat ging er goed, en zijn er nog dingen waar ik wat van kan leren.
Doordat je zondag een rustige hebt, heb je de tijd daarvoor.

Toegevoegd na 46 seconden:
Foutje, doordat je zondag een rustige dag hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt van de Sabat van de joden, en die dag gebruikte je verplicht om al het werk neer te leggen, en stil te staan bij wat God allemaal voor ons gedaan heeft. Vaak ook in combinatie met vasten, om stil te staan bij de minder bedeelden in onze wereld.

En het nieuws zal niet stil komen te staan nee, er zijn er nog maar weing die daar aan mee doen. Je kan het misschien alleen een beetje terugzien in de beperkte openingstijden van winkels op zondag, in de meeste dorpen is alles dicht op zondag, dus daar staat het leven wel even stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondagsrust is een beetje vergelijkbaar met nachtrust. Tussen negen uur 's avonds en een uurtje of tien 's ochtends is het niet eens fatsoenlijk mogelijk inkopen te doen. Heel vervelend.