wanneer was de eerste profetie dat Jezus zou komen?

Ik ben bezig met een werkstuk voor Geschiedenis. Ik wil graag weten wanneer er voor het eerst voorspeld was dat er een messias zou komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

De profetie die door God zelf in Eden werd uitgesproken.

(Genesis 3:15) ... En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.”

Toegevoegd na 3 minuten:
Of als je de eerste te vaag vind ,de tweede dan:

(Genesis 49:10) . . .De scepter zal van Ju̱da niet wijken, noch de gebiedersstaf van tussen zijn voeten, totdat Si̱lo komt; en aan hem zal de gehoorzaamheid der volken behoren.

(Silo=degene die het wettelijke recht heeft)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje! (:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind ze beide wel moeilijk te begrijpen. voor mij staat er niet letterlijk in van 'Jezus zal komen'. Misschien nog andere teksten? (:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Daniël 9:24-27) . . .Zeventig weken zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, en om het Heilige der Heiligen te zalven. 25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeru̱zalem te herstellen en te herbouwen tot op Messi̱as [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, zullen zijn. Ze zal terugkeren en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden. 26 En na de tweeënzestig weken zal [de] Messi̱as worden afgesneden, met niets voor zichzelf. En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen. 27 En hij moet [het] verbond voor de velen één week lang van kracht laten blijven; en op de helft van de week zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden. En op de vleugel van walgelijkheden zal degene komen die verwoesting veroorzaakt; en totdat een verdelging [voltrokken is], zal zich dan juist datgene waartoe besloten is, ook over degene die woest ligt, uitstorten.”

Andere antwoorden (2)

Genesis 3:15, de moederbelofte:

"En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen."

Er zijn honderden andere profetieën waarvan de èèn duidelijker is dan de andere. Dit is echter de eerste duidelijke profetie (volgens de christelijke datering ca. 6000 jaar oud) waarin over Jezus Christus wordt gesproken.

Je kan de tekst, waar God tegen de satan spreekt, als volgt lezen:

"En Ik (God) zal vijandschap maken tussen u (de satan) en deze vrouw (Eva),
tussen uw nageslacht (kinderen/volgelingen) en haar Nageslacht (Jezus Christus);
u zult Het (Jezus Christus) de hiel vermorzelen (=pijn doen, kwetsen),
maar Dat (Jezus Christus) zal uw kop vermorzelen (doden, onschadelijk maken)."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling in de volgende link een groot aantal profetieën. http://www.jesussaves.nl/index.php?content=89 let op, ze staan niet chronologisch, maar op onderwerp gesorteerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel (:
De letterlijke voorspelling over de geboorte van de Messias is gedaan door de profeet Jesaja: “Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jes+8%2C23-9%2C6&id16=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jesaja 53 het gehele hoofdstuk (+je)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fixutmaris. Jesaja 53 is de 4e profetie aangaande de Knecht des Heren. Wees dan zo consequent en noem hoofdstuk 42: de 1e profetie aangaande de Messias. haha