Wat zegt de bijbel over de beelden, rituelen en symbolen in de katholieke kerk?

Ik ben bezig met een verslag en ik heb geen flauw idee waar ik dit kan vinden hopelijk kunnen jullie mij helpen alvast bedankt

Toegevoegd na 1 uur:
Wordt het aan hen voorgeschreven dmv van de bijbel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.8K

Het beste antwoord

In de bijbel werd het verboden beelden te maken en ervoor neer te buigen.

Exodus 20:4, 5, : „Gij zult u geen gesneden beeld of enige gelijkenis maken van al wat boven in de hemel of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. Gij zult ze niet aanbidden of dienen
[„u voor hen niet ter aarde buigen en hun geen goddelijke eer bewijzen”], want Ik, Jahve uw God, ben een naijverige God.”

Leviticus. 26:1, : „Gij zult u geen afgoden maken; gij zult u geen gesneden beelden maken en geen beeldzuil oprichten. Gij zult geen steen, die een god uitbeeldt, in uw land plaatsen om u daarvoor neer te werpen. Want Ik, Jahve, ben uw God.”

Nooit mocht er een beeld worden opgericht waarvoor mensen zich in aanbidding zouden neerbuigen.

Dat is wat de bijbel zegt,en voegt er nog aan toe in het evangelie van Johannes ,hoofdstuk 4:23, 24,: „De ware aanbidders zullen de Vader . . . aanbidden in geest en waarheid. De Vader toch zoekt mensen die Hem zo aanbidden. God is geest, en wie Hem aanbidden, moeten Hem in geest en waarheid aanbidden.”

Mensen die zich op beelden als hulpmiddel bij de aanbidding verlaten, aanbidden God niet „in geest” omdat zij vertrouwen stellen in iets wat zij met hun letterlijke ogen kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Three Times Hurray!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik mag nog niet stemmen maar bij deze duimpje (op) erbij

Andere antwoorden (3)

Hier staan er een heel rijtje opgenoemd:

http://rkforum.activeboard.com/index.spark?aBID=47075&p=3&topicID=23220225
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet veel denk ik, want toen de bijbel bedacht werd bestond de katholieke kerk nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar gebruiken en het gebruik van symbolen bestond wel al
1 timotheus 3:16,17 zegt dat de bijbel geinspireerd is door god nuttig om te onder wijzen TERECHT TE WIJZEN,. DINGEN RECHT TE ZETTEN..........! in vers 17 staat: OPDAT DE MENS GOD VOLKOMEN BEKWAAM ZIJ Dus kun je de bijbel gebruiken om te weten wat god er van vind daarbij in gedachten houdend dat in tegenstelling tot wat mensen doen de Bijbel zichzelf niet tegen spreekt ook al lijkt dat soms zo!
In de bijbel staat dat er geen gesneden beeld van God/Jezus mag gemaakt worden, dus de beeldjes zijn eigenlijk fout. De symbolen zoals het kruis mag wel, maar de rituelen zoals pasen zijn denk ik niet zo erg.