Wat staat in de bijbel over 'genieten van het leven'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
12.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag mij af wat jij onder 'genieten van het leven' verstaat? Zou je het kunnen uitleggen aan de hand van voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ramboxxl. Goede reactie: +
Ik ben er in mijn antwoord van uit gegaan dat de vraagsteller het genieten binnen de kaders van het christelijke moraal, zoals die in de Bijbel beschreven staat, bedoelt.
Laat de vraagsteller zelf reageren op jouw vraag . . . .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, want in de Bijbel staat bijvoorbeeld dat je altijd vrolijke kleren moet dragen, maar de streng gereformeerden ziek ik altijd in sobere, donkere kleding! En zo staat er heel veel in de Bijbel dat je moet genieten, maar de refo's doen dat juist niet. Dus dat snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom heb je de bijbel nodig om te mogen genieten. Ik denk dat God blijer is als jij geniet, dan dat je somber bent en niks mag van jezelf(zogenaamd van God).
Die refro's zijn nogal hypocriet wat dat betreft. Zij zouden dan ook elke dag heel vies moeten koken en alles opeten. En in een slecht bed gaan liggen waar de veren in je rug prikken, of sterker nog op de kale koude grond gaan slapen. Dit alles is toch onzin.
Geniet lekker van het leven en haal alles eruit wat erin zit, zonder andere n daarbij te kwetsen.

Het beste antwoord

(Prediker 5:18-20) 18 Zie! Het beste dat ik voor mij heb gezien, dat uitstekend is, is dat men eet en drinkt en het goede ziet voor al zijn harde werk waarmee hij hard werkt onder de zon gedurende het getal van zijn levensdagen die de [ware] God hem gegeven heeft, want dat is zijn deel. 19 Ja, ieder mens aan wie de [ware] God rijkdom en stoffelijke bezittingen heeft gegeven, die heeft hij zelfs gemachtigd ervan te eten en zijn deel weg te dragen en zich in zijn harde werk te verheugen. Dit is de gave Gods. 20 Want niet vaak zal hij aan zijn levensdagen denken, omdat de [ware] God [hem] bezighoudt met dat wat zijn hart verheugt.

(Spreuken 5:18-20) 18 Laat uw waterbron gezegend blijken te zijn, en verheug u met de vrouw van uw jeugd, 19 een lieflijke hinde en een bekoorlijke steengeit. Laten háár borsten u te allen tijde vreugdedronken maken. Moogt gij over haar liefde voortdurend in extase zijn. 20 Waarom zoudt gij dus, mijn zoon, in extase zijn over een vreemde vrouw of de boezem van een buitenlandse vrouw omhelzen?

(Psalm 104:14, 15) 14 Hij laat het groene gras ontspruiten voor de dieren, En de plantengroei ten dienste van de mensheid, Om voedsel uit de aarde te doen voortkomen, 15 En wijn, die het hart van de sterfelijke mens verheugt, Om het gezicht van olie te doen glanzen, En brood, dat zelfs het hart van de sterfelijke mens verkwikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben RK opgevoed; heb op enkele aspecten wel wat kritiek, maar ik kan me geen plezieriger geloof voorstellen. Het blijkt overduidelijk uit bovengenoemde bijbelteksten. Chapeau !!!

Andere antwoorden (2)

Deuteronomium 12 vers 18b: In tegenwoordigheid van de HEER, uw God, zult u genieten van de vrucht van uw arbeid.

Job 33 vers 28: Hij redde mij van de val in de afgrond, opdat ik zal leven en van het licht genieten.

Psalmen 34 vers 13: Hebben jullie het leven lief, wil je goede jaren genieten?

Psalmen 65 vers 5: Gelukkig wie door u gekozen is en u mag naderen, hij mag wonen in uw voorhoven. Wij genieten het goede van uw huis, het heilige van uw tempel.

Spreuken 7 vers 18: Kom, laten we dronken worden van de liefde, laten we genieten van het minnespel tot in de morgen.

Prediker 3 vers 12: Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten.
Prediker 6 vers 9a: Het is beter te genieten van iets tastbaars dan te grijpen naar iets onbereikbaars.
Prediker 11 vers 8a: Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de duisternis ontelbaar zullen zijn.

Jesaja 55 vers 2: Waarom geld betalen voor iets dat geen brood is, je loon besteden aan wat niet verzadigen kan? Luister aandachtig naar mij, en je zult ruimschoots te eten hebben en genieten van een overvloedig maal.
Jesaja 58 vers 14: dan vind je vreugde in de HEER. Ik zal je laten rijden over de hoogten van de aarde en je laten genieten van het land dat ik je voorvader Jakob in bezit heb gegeven. De HEER heeft gesproken!
Jesaja 65 vers 22: in wat zij bouwen zal geen ander wonen, van wat zij planten zal geen ander eten. Want de jaren van mijn volk zullen zijn als de jaren van een boom; mijn uitverkorenen zullen zelf genieten van het werk van hun handen.

1 Timoteüs 6 vers 17: Draag de rijken van deze wereld op niet hoogmoedig te zijn en hun hoop niet in zoiets onzekers te stellen als rijkdom, maar op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bestaat er ook een compleet verhaal over dit onderwerp? Of waar 'levensgenieten' een belangrijk onderdeel is?
Amadea
11 jaar geleden
Een wat langer stuk tekst staat in Prediker 9:1-10. De vreugde van het leven. Ik vestigde mijn aandacht op het volgende en heb het onderzocht: Wat de wijzen en rechtvaardigen tot stand brengen, is in de hand van God. Ook hun liefde, ook hun haat.
Geen mens kan in de toekomst zien. Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren - alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden.
Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon. Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Job was zo iemand die van het leven genoot en de Here diende. Maar hij werd beproefd. Na die beproevingstijd kreeg hij het volle leven weer terug. Lees zijn geschiedenis in het boek Job.
biblija.net
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een minnetje van mij. Het is wel erg gemakkelijk alleen het woord 'genieten' op te zoeken in biblija. Je tekst uit Spreuken is natuurlijk strikt genomen wel uit de bijbel, maar het ligt hier in de mond van een hoer.
Amadea
11 jaar geleden
Die min betreft dan feitelijk de vraag. Want er wordt toch gevraagd naar welke teksten in de bijbel daarover gaan? Als alle antwoorden die makkelijk gevonden kunnen worden daarom minduimen zouden krijgen...
‘Wie het leven liefheeft en gelukkig wil zijn, moet geen laster of leugens over zijn lippen laten komen, 11 hij moet het kwaad uit de weg gaan en het goede doen, en voortdurend vrede nastreven. 12 Want de Heer verliest de rechtvaardigen niet uit het oog en luistert naar hun gebeden, maar hij keert zich tegen wie kwaad doen.’
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Petr+3&id18=1&l=nl&set=10