Waarom is het (zover ik weet) binnen alle stromingen van het Christendom toegestaan om te stemmen, maar doen Jehovah's Getuigen dat niet?

In de Bijbel staat dat je mensen niet de macht moet geven over anderen, of zoiets dergelijks. Daarom kan ik me voorstellen dat Jehovah's Getuigen niet stemmen, bijvoorbeeld. Maar waarom doen alle andere Christenen dat wel, volgens mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Jehova's getuigen zien God als de ware autoriteit en stemmen daarom niet.

Het is trouwens wel goed om te weten dat Jehova's getuigen erg verschillen van (andere) christenen. Veel dingen uit de bijbel geloven ze niet. Om ze dus op één lijn te plaatsen met andere stromingen binnen het christelijk geloof vind ik zelfs niet helemaal terecht.

Toegevoegd na 12 minuten:
Oja en inderdaad, aan je uitleg onder de vraag te zien, dus waarom anderen het wel doen. Omdat in de bijbel staat dat de mensen naar de overheid moeten luisteren. Zoals iemand hierboven ook al zei hoeft het alleen niet als het in tegenspraak is met de bijbel.
Stemmen lijkt me inderdaad juist verstandig omdat je je als christenen dan samen sterk maakt voor de standpunten van het christelijk geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Ze geloven niet in Jezus als deel van de drie-eenheid
- Ze geloven niet in een hel
- Ze geloven niet dat iedereen gered kan worden en een eeuwig leven kan krijgen
- Ze geloven niet dat Jezus aan het kruis is gestorven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Enkie, het klopt dat ze dit niet geloven, maar baseren dit juist wel op de Bijbel. Ze leggen het alleen anders uit dan andere Christenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Genesis en ook andere hoofdstukken zie je dat, wanneer God spreekt, Hij het vaak heeft over 'Ons'; daaraan zie je al dat het om meerderen gaat. Hier:
http://www.gotquestions.org/nederlands/drieeenheid.html bij punt 4 kun je verschillende punten in de bijbel vinden waarin staat dat de Heilige Geest en Jezus allebei ook God zijn. God heeft geen hulp nodig; hij heeft slechts de 'taken' verdeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen krijgt de kans om zich te bekeren. Inderdaad, God is ook rechtvaardig, dus krijg je de gevolgen als je Hem niet accepteert. Hij geeft je zoveel, logisch dat het nogal lullig is als mensen vervolgens denken dat ze het allemaal zelf wel doen en Hem afwijzen.
Je eerste vraag begrijp ik niet helemaal. Jezus bidt gewoon tot God de Vader. Ze zijn alledrie God, maar zoals ik al - versimpeld - uitlegde, zijn de taken verdeeld. Jezus is de Zoon van God, die eerst als engel in de hemel was en later op aarde mens werd. God had Jezus dus eerst om boodschappen over te brengen aan mensen als engel, en later om via Hem mensen weer tot zichzelf te kunnen brengen. De Geest is datgene wat God je geeft om je te sterken in het geloof. Met zijn drieën zijn ze volkomen. Jezus kon dus op aarde gewoon met Zijn Vader praten. Maar even een tip: probeer niet alles te begrijpen, want dat lukt je toch niet. Heb gewoon vertrouwen! Met de basisprincipes zit je in principe al goed ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkie, over drieeenheid . Er zijn vele andere christenen die geen JG zijn en ook anti 3-eenheid zijn.
Ook zij bewijzen dit aan de hand van de bijbel. Er zijn pro's en contra's. We zouden kunnen stellen dat: "Jezus als God zijnde of niet",
een onbewezen stelling is. Omdat een christen niet gelooft dat De Zoon ook God is, wil niet zeggen dat die christen "geen christen" is. Geloof jij dat de vader (Y-H-W-H) de Zoon (Jezus) is ?
Want ook over deze zienwijze zijn verschillende interpretaties onder trinetariers.

Andere antwoorden (5)

omdat Jehova getuigen niet geloven in een aardse regering en mengen zich niet in politiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij geloven wel in een aardse regering omdat ze nu eenmaal bestaan, maar een JG stelt er geen vertrouwen in.
Maar dit wou je waarschijnlijk bedoelen ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd maar het is al zo lang geledenen kan het niet zo goed verwoorden,maar weet alles nog hoor! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De uitleg onder je vraag stelt eigenlijk een andere vraag, namelijk niet waarom Jehova's getuigen NIET stemmen, maar waarom andere christenen dat WEL doen. Ik weet niet aan welke tekst je refereert, maar er staat ook in de Bijbel (in de brief aan de Romeinen, om precies te zijn) dat je de overheid moet gehoorzamen. Alleen wanneer die overheid iets van jou zou vragen dat duidelijk tegen Gods wil is, is dat anders. Christenen moeten dan altijd Gods wil voor laten gaan. Maar ik zie niet in waarom stemmen tegen Gods wil is. Sterker nog: ik denk dat het voor iedereen met een ideologische of religieuze overtuiging, die dus vanuit die overtuiging liever besluiten x zou zien van de overheid dan besluiten y, erg verstandig is om te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je anderen niet de macht moet geven houdt meer in dat je vrij moet zijn om zelf beslissingen te nemen. Dat heeft in de Bijbel meer te maken met je eigen beoordelingsvermogen niet laten aantasten en geldt niet alleen voor personen (idolen) maar ook voor andere zaken zoals verslaving (in welke vorm dan ook).

Stemmen houdt niet in dat je de macht over jouw leven uit handen geeft aan een ander. In de Bijbel wordt de positie van een menselijk leider (een koning, een landeigenaar, een werkgever, een priester enz.) erkent en wordt ook aangegeven dat je deze dient te erkennen.

Jehova's Getuigen hebben als insteek dat God boven alles staat (net als in de Bijbel overigens), maar het verschil is dan wel dat zij anderen (en dan heb ik het over niet-Jehova's Getuigen) die volgens hen niet door Jehova zelf zijn verkozen, niet erkennen als hun vertegenwoordiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jezus werd in de woestijn verzocht door satan en liet jezus al de koninkrijken van de aarde zien
hij zij als je een daad van aanbidding jegens mij verricht dan geef ik je al die koninkrijken
dus daarmee gaf hij aan dat al het aardse van satan was
en daarom stemmen jehova's niet want dan ondersteunen zij satan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het feit dat JG niet stemmen wil dit niet zeggen dat dit tegen Gods wil is.

JG 's doen wel hun plicht om net als ieder ander naar de stembus te gaan.

JG's mengen zich niet in politiek omdat ze er geen vertrouwen in stellen, dus brengen vele JG's niet zelf een stem uit.

Ik zeg bewust: velen JG's brengen niet zelf een stem uit, waarom ?

Omdat het systeem op sommige plaatsen zo in elkaar zit, dat als je een blanko of doorstreept formulier afgeeft, dit automatisch als een stem wordt aanzien en alzo naar de meerderheid gaat.

Hetzelfde kan gebeuren in sommige streken waar wordt gestemd via een computer die automatisch geactiveerd wordt door een kaart die je krijgt eens je uw gegevens hebt afgegeven.

Wat je zinnetje betreft: dat in de bijbel zou staan "dat je mensen niet de macht moet geven over anderen", daar ben ik het niet mee eens.

In de bijbel komen ook koningen voor die rechtstreeks waren aangesteld door God, deze koningen hadden ook macht over anderen.

Regeringen en autoriteiten hebben ook macht over anderen.

Als christen dienen we ook hiervoor respect te hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Samengevat kunnen andere christenen dus wel stemmen omdat de bijbel dit niet verbied maar ook omdat zij respect hebben voor het overheidsgezag, want ook het bestaande gezag is door God ingesteld volgens Romeinen 13:1.