Waar komt de term (v. Chr. en n. Chr.) vandaan?

Er vanuit gaande dat men niet in God geloofd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Antwoorden (9)

Deze term heeft, of je nu wel gelooft of niet, toch met de geboorte van Jezus te maken. Is dat zo erg, ook als je niet gelovig bent? Overigens heeft niet ieder land dezelfde tijdrekening, Israël bijvoorbeeld niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze termijn zijn pas lang na de (al of niet ware) geboorte van Jezus bedacht en het jaartal is toen bepaald via terugrekenen.

Aangezien sinds het einde van het Romeinse Rijk tot en met min of meer nu vrijwel iedereen in het christendom geloofde is de naamgeving niet meer dan logisch.

In het Engels is tegenwoordig CE en BCE bekend, voor Common Era en Before Common Era. Iets dergelijks kan in het Nederlands natuurlijk ook maar ik zie het niet vaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze 'termen'... sorry.
Die zijn algemene conventies , afspraken. Vermits de geboorte van Christus een mijlpaal is in de westerse beschaving, gelovig of niet ,zal deze gebruikt worden als de basis van een tijdsbepaling, in casu AD (anno domini) en/of voor Christus en na Christus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn mensen die deze aanduiding dan ook weigeren te gebruiken. Op joodse scholen spreekt men bijv. van "voor en na de gewone jaartelling". Ondanks dat ze zelf weer een eigen - heel andere - jaartelling hebben.
15 jaar geleden
Het is overigens frappant te noemen dat Jezus' geboorte naar alle waarschijnlijkheid plaatsvond in het jaar 6 of 7 voor Christus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die term komt natuurlijk van de geboorte van Christus. Maar je mag ook wel zeggen dat je in 't jaar 4.542.228.216 leeft, natuurlijk. Maar da's niet erg gebruikersvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geef de huidige datum en tijd altijd aan in milliseconden sinds 1 januari 1970, maar dat zal wel aan mij liggen.
Ja, dat betekent voor en na de geboorte van Christus. Ook voor degene die niet in God gelooft... enen wie gelooft er nu eigenlijk niet in God. Je heb gelovige, die zitten in de kerk en niet gelovige die God zijn naam ijdel gebruiken. M.a.w. die lopen te vloeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft te maken met gregoriaanse kalender. Instrument waarmee men tijd weergeeft in lineaire vorm. Om cyclisch tijd (aarde, zon, maan, planeten, sterren) om te kunnen zetten in simpelere vorm is er een beginpunt nodig. Van dit beginpunt telt men een aantal van tevoren bekende eenheden die gelijk zijn aan bepaalde cyclussen (een kosmisch object rondom de andere). Zo is er één beginpunt en één eenheid in elke lineair kalender noodzakelijk aanwezig. En het maakt absoluut niet uit of je in god gelooft of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als jij een bewijs ziet in het bestaan van Jezus in het gebruik van die term moet ik je teleurstellen, er zijn andere volken (joden, moslims, chinezen....) op de wereld met een andere telling. Er wordt een voor dat volk significante gebeurtenissen gekozen waar meen een "voor" en een "na" aan vat plakt. Zo ken je je eigen leven ook indelen; voor of nadat je je vrouw ontmoet heb, of je 1e kind kreeg.