Zijn er alternatieven voor moslimvrouwen voor het dragen van een hoofddoek?

Moslimvrouwen mogen hun haar niet laten zien en dragen daarom een hoofddoek. Maar zijn er ook alternatieven waarmee ze hun haar kunnen bedekken of op andere wijze niet laten zien? Ik denk bijvoorbeeld aan een pruik: hun eigen haar is dan bedekt. Of misschien een hoed of muts die het haar bedekt.

En tenslotte... Zouden moslimvrouwen die kaal zijn geen hoofddoek hoeven te dragen? Ze laten dan immers ook hun haar niet zien. Bijvoorbeeld zoals Sugar Lee Hooper?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Het beste antwoord

Ze kunnen zich laten ombouwen...

Toegevoegd na 2 minuten:
En ze kunnen zich tot het christendom laten bekeren, dat kan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het gaat hier niet om het verbergen van het haar. De vrouwen mogen hun schoonheid niet tonen. Dit om de eigen kuisheid te bewaren en mannen niet in de verleiding te brengen!!! Een hippe hoed of muts kan volgens dit uitgangspunt niet.
Naast de hoofddoek is er nog:
de chador: een mantel die lichaam en hoofd omhult, maar het gezicht volledig vrijlaat.
de nikaab: zoals een chador, maar bedekt ook nog eens neus, mond en wangen.
de boerka bedekt de moslima compleet en laat alleen een gaas over om door te kijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofd kaalscheren zou technisch een mogelijkheid zijn.

Alsof schoonheid alleen afhankelijk is van je kapsel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Orthodox-Joodse vrouwen dragen na hun huwelijk een pruik (en scheren daaronder soms hun hoofd kaal). Lijkt mij een beetje dweilen met de kraan open, maar dat is dus een alternatief.

Als ik overigens op een dagje in de stad zo links en rechts de kapsels van de vrouwen om me heen bewonder, zou voor een ontstellend aantal Nederlandse dames een hoofddoek een bijzonder aantrekkelijk en esthetisch alternatief zijn. (Voor mij ook trouwens, hoor, vooral op een slechte haardag ;-) ).

Als je goed oplet zie je trouwens dat er wel degelijk ook verschil EN mode is in het dragen van hoofddoeken. Vooral Marokkaanse jonge vrouwen, valt me op, weten de hoofddoek te dragen als een buitengewoon modieus kledingstuk, altijd qua kleur afgestemd op de kleding of neutraal zwart, en vaak vastgeknoopt in de nek waarbij het hele gezicht en de hals vrij zijn. Turkse vrouwen hebben meer de neiging de doek onder de hals dicht te knopen en ook de hals en schouders te laten bedekken.

Natuurlijk zijn er alternatieve kledingstukken te bedenken en te maken, en van tijd tot tijd verschijnt er ook wel wat op de markt, maar met de losse lappen kun je zo creatief zijn als je zelf wilt, en daar hoeft dus niet per se iets nieuws voor uitgevonden te worden. Of je hem nu als nikaab, als Roodkapje of als tulband draagt, met een flinke lap soepele stof zijn de mogelijkheden ruim genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, zichzelf opsluiten in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste "alternatief" zou zijn, als niemand zich eraan zou storen. Als mijn buurman altijd naar buiten wilt met een pet of een hoed of op klompen, kan ik er ook niet mee zitten.
Ik zie dus ook niet in, waarom er een alternatief zou moeten komen. Krijgen we straks de hoofddeksel-politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stop iedere vrouw (en iedere aantrekkelijke jongen) in een harem. Aan de andere kant, laten vrouwen het lekker zelf uitzoeken. Wij hebben een probleem niet zij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Joodse vrouwen dragen een pruik.
Soms zie je ook moderne variaties op een hoofddoek. Bijvoorbeeld een geknoopte sjawl en een soort pet of muts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een Integraalhelm.