In hoeverre is het ontvangen en betalen van rente Christelijk?

Ik vraag mij af wat het Christendom over rente zegt. Ik zie verschillende testamenten en ik merk dat Christenen vaak niet weten wat wel en niet hoort in het geloof. Is het als Christen toegestaan om rente te betalen en te ontvangen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens een dominee in de protestantse kerk is het niet toegestaan, volgens de pastoor van een katholieke kerk wel. Beide geven aan dat ze volgens 1 bijbel leven en toch is er een flink verschil.

Het beste antwoord

Tot pakweg de middeleeuwen was het heffen van rente in het christendom verboden. Tijdens de middeleeuwen ontstond langerzamerhand de basis voor ons huidige kapitalistische systeem. Rente is daar een onderdeel van. Er is lang een discussie geweest over renten, met name woekerrentes va 30% of hoger. Toen rentes een acceptabel niveau begonnen te bereieken en in het economisch verkeer een belangrijke rol begonnen te spelen omdat door rente geld dat anders vastgehouden werd geinvesteerd is in de loop der tijd rente binnen het christendom geaccepteerd.

Als je strikt bijbels kijkt is het natuurlijk verboden.

In de islam is rente verboden en je ziet dat islamitische banken allerlei constructies moeten bedenken om rente te heffen zonder het rente te noemen. Door economen wordt dit als een belemmering gezien voor islamitische economien om volwaardig onderdeel te zijn va de wereld economie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Strikt gezien is het dus wel verboden, doorgaans houdt men zich er niet aan.

Andere antwoorden (1)

Dit lijkt me toch vrij duidelijk. "Geef aan God wat aan God toekomt, geeft aan de keizer wat de keizer toekomt" was de repliek van Jezus toen hem een vraag gesteld werd over het betalen van belastingen. Met ander woorden hoe je met geld omgaat, daar moeit God zich niet mee, je moet er enkel voor zorgen dat je er anderen geen kwaad mee doet. Het innen van rente is op zich geen kwaad, want het houdt de economie in gang en dat is iets wat iedereen ten goede komt, dus in the end ook degene die rente betaalt.