Laat God ons eigenlijks wel een keus?

Er word altijd gezegt dat gaat alles weet. En weet wat er gaat gebeuren. Maar als God weet wat er gaat gebeuren, waarom zal hij iemand in scheppen in een bepaalde omgeving en karakter, waarvan hij weet dat zijn/haar geloof het niet volhoud in die bepaalde omgeving. dan schept hij dus in feite ook mensen tegen hem. Dus uiteindelijk hebben wij geen keus! Of toch wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar god bestaat toch helemaal niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meningen verschillen :)

Het beste antwoord

Er zijn duizenden boeken theologie over dit onderwerp geschreven en christenen onderling zullen het er nooit over eens worden. dit omdat de bijbel 2 visies geeft nl: niemand kan geloven dan door de heilige geest, en de geest is niet door eigen wil af te dwingen dus alles moet van God komen. 2. men moet uit vrije wil naar God komen. Thomas en Job zijn hier voorbeelden van. helaas geen eenduidig antwoord. iedereen die dat hier propageert hangt een van de 2 theologica aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik het begrijp, biedt God juist steeds weer de mogelijkheid om voor Hem te kiezen. De moeilijkheden die de mens op zijn pad komen zijn er niet om hem van God af te keren, maar juist om hem dichter bij God te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus weet God de toekomst niet of stelt hij dat elk moment bij wanneer wij keuzes maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je als mens niet kan begrijpen hoe God de toekomst ziet. Misschien zijn alle mogelijke toekomsten al bekend... dat er een pad voor je ligt, betekent niet dat je er niet vanaf kan wijken, of er misschien zelfs later weer op terug kan keren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: ik ben inmiddels atheïst, maar ben in mijn jeugd zeer gelovig geweest ..
ik denk dat iedereen hier een mening over heeft maar dat niemand het antwoord weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft de mensen geschapen naar zijn evenbeeld. Ik geloof niet dat God de hand heeft in het karakter van mensen. Hoe je karakter zich ontwikkelt is afhankelijk van je genen en van omgevingsfactoren. Wij zijn tenslotte geen slappe marionetten die alles zeggen en doen en waar God aan de touwtjes trekt.

De mens heeft altijd een eigen keus. Een keus tussen het goede en het kwade. Een keus om te geloven in God of niet. De keuzes die de mens maakt, daar heeft God de hand niet in. Hij heeft de mensen de vrije wil gelaten. Je moet vrijwillig tot God gaan, en in hem geloven, niet gedwongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel hij weet niet wat de toekomst brengt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel, God is niet linear in tijd. @ gootje, zonder de heilige geest kan je niet geloven, dus niet uit jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat betekent dus dat zijn toekomstbeeld elk moment word gewijzigd door de keuzes die wij maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet linear betekent boven tijd, God is er niet aan onderhevig. sterker het is zijn uitvinding.