Willen gelovigen dat de "dag des oordeels" zo snel mogelijk komt of willen ze dat moment liefst zo lang mogelijk uitgesteld zien?

En hebben Joden, Christenen en Islamieten (die alle 3 de dag des oordeels erkennen) daarover dezelfde mening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Christenen hebben dezelfde mening als de apostel Petrus die schrijft in zijn tweede brief het volgende: " ... De Heer stelt wat hij heeft beloofd niet uit, zoals sommigen denken.
Hij heeft alleen maar geduld met u.
Hij wil niet dat er iemand verloren gaat, maar dat allen tot inkeer komen... ." 2Petrus 3:8-10 ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Liever vandaag dan morgen.
Maar niet om het oordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelovigen die echt hardgrondig in de 'dag des oordeels' geloven, willen die graag bij leven meemaken.
Het moet toch geweldig zijn om 'bij leven' dit geweldige evenement te mogen beleven!
Bovendien kunnen ze dan een lange neus maken naar alle wereldbewoners die er niet in geloofden: Zien jullie nou wel dat we gelijk hadden? tja, hadden jullie maar naar ons moeten luisteren...doei!'

Maar even serieus:
De dag des oordeels is een religieus gegeven dat in 9 van de 10 religies zit ingebakken.
Zelfs zeer oude culturen zoals bijvoorbeeld de maya's geloofden in een dag des oordeels.
Zelf denk ik dat deze visie gestoeld is op het idee dat wij allen een soort van 'uiteindelijke gerechtigheid' wensen, in combinatie met de wetenschap dat er ooit een einde aan alle leven op deze planeet zal komen.
Of gelovigen willen dat die dag spoedig komt of juist liever niet, ligt denk ik aan ieders persoonlijke leven, ervaringen en visie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wacht niet op de dag des oordeels,ik wacht op de opnamen..de terug komst van Jezus ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan denk ik, ben je gelovig dan maakt het niet uit want de dag des oordeels moet toch een "feest" zijn ga ervan uit dat de messias nog moet komen dan is dat alleen in het voordeel van de gelovigen.....dus hoe eerder hoe beter!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per gelovige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het Christendom en de Islam kan ik niets zeggen maar ik weet dat in het Jodendom toch vooral het leven hier op aarde het meest belangrijk is. Als je doodgaat dan ga je ook niet naar de hemel of de hel maar dan komt je nepes (je ziel) in de she'ol (schimmenrijk) waar het vervolgens anoniem rondwaard. Als de messias komt dan komen al deze zielen weer tot leven. Er is dus ook geen angst dat we na deze dag opeens de hel in moeten. En aangezien we nog steeds op de messias wachten denk ik wel dat er een soort van wordt gehoopt dat de dag des oordeels snel mag komen.

Een vergelijking kan je ook op deze site lezen.