Welke teksten uit de bijbel hebben betrekking op tatoeëring?

Ik weet dat er in Leviticus 1 of twee teksten zijn die hierover gaan, maar zijn er nog meer?
Is het bijbels "verantwoord" om als christen een tatoeage te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.4K
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij kan dat helemaal niet in de bijbel staan, omdat tatoeages van veel latere tijd zijn. In Leviticus gaat het over huidvraat (melaatsheid) en andere aandoeningen.
Amadea
12 jaar geleden
Oh wacht, je bedoelt Leviticus 21 vers 5: Priesters mogen hun hoofd niet kaalscheren en geen stukken uit hun baard knippen. Ook mogen ze geen tekens in hun huid kerven. Dat is dan het enige bijbelvers waarin iets wordt gesteld wat in de richting van tatoeëren komt. En het betreft dus alleen priesters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Leviticus 19:28 staat ook nog iets.
capthavoc
12 jaar geleden
Deut 14 vers 1 en 2 is er ook 1
en leviticus 19:28 Er staat wel dat dit een rouwgebruik is/was maar de tekst uit leviticus is duidelijker 28 Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de HEERE! Erg duidelijk lijkt mij als je het niet hebt laat het dan ook niet doen
wat je heb hoef je niet laten weghalen zie ook
1 kor 7
Alleen, laat ieder zo leven, als de Here hem toebedeeld heeft, zo, als God hem geroepen heeft. Zo schrijf ik het in alle gemeenten voor. 18 Is iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden. 19 (Want) besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wèl het houden van Gods geboden. 20 Ieder blijve bij die roeping, waarin hij was, toen hij geroepen werd. Ik denk dat dit wel vergelijkbaar is
dus had je ze al, laat ze niet weghalen, mag wel, hoeft niet maar ik zou er zeker geen laten zetten als christen
ten eerst omdat dit gebod er toch is
en al weet ik dat dit maar een " oppervlakkig" gebod is
ik laat liever geen twijfel in mijn geestelijk wereld toe door dingen die zo duidelijk af geraden worden.
en deze is een van de gemakkelijkste om te vermijden
op die manier kom je ook te weten wie je vrienden zijn en wie niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste Calig,
Als je met een puur hart naar de Bijbel kijkt dan zul je God's plan voor de mens ontdekken en beseffen dat een tatoeage hier niet in past omdat ons lichaam als een tempel van de Heilige Geest (1 Kor. 6:19) al goed genoeg is. De mens is geschapen naar God's beeld en als Zijn gelijkenis om Hem tot uitdrukking te brengen en te vertegenwoordigen (Gen. 1:26) dus van een tatoeage kun je alleen maar spijt krijgen later. Dit zal de Heilige Geest in je ook bevestigen wanneer je dit in gebed naar de Heer brengt. Mag de Heer je versterken in de innerlijke mens om de drang van binnen en de druk van buiten te weerstaan en je dieper in Hem leiden om Hem meer te genieten!

Het beste antwoord

Het was vroeger de Israëlieten verboden zich te laten tatoeëren, een gebruik dat bij sommige andere volken uit de oudheid in zwang was
(Le 19:28 En GIJ moogt om een overleden ziel geen insnijdingen in UW vlees maken, en GIJ moogt geen tatoeagetekens bij U aanbrengen).
Er waren bijvoorbeeld tijden dat de Egyptenaren de namen of symbolen van hun godheden op hun borst of armen tatoeëerden. Door gehoor te geven aan God’s wet hun lichaam niet te verminken, onderscheidden de Israëlieten zich volledig van andere natiën (De 14:1, 2).
Het verbod doordrong de Israëlieten ook van de noodzaak een juist respect te hebben voor het menselijk lichaam als een scheppingswerk van God, dat tot zijn eer gebruikt diende te worden. — Ps 100:3; 139:13-16; Ro 12:1.
(Dientengevolge verzoek ik U dringend, broeders, op grond van Gods mededogen, UW lichaam aan te bieden als een slachtoffer dat levend, heilig en God welgevallig is, een heilige dienst met UW denkvermogen).

Maar hoe zit dit tegenwoordig?

Christenen staan niet meer onder de Mozaïsche wet (Kolossenzen 2:14).
Zij kunnen zich dus, binnen de grenzen van wat welvoeglijk is, uiten in hun keuze van het soort versiering waarmee zij zich willen vertonen (Galaten 5:1; 1 Timotheüs 2:9, 10).
Die vrijheid is echter niet zonder beperkingen. — 1 Petrus 2:16.
Paulus schreef in 1 Korinthiërs 6:12: „Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn heilzaam.” Hij begreep dat zijn vrijheid als christen hem geen vrijbrief gaf om te doen wat hij wilde zonder rekening te houden met anderen. Liefde voor anderen beïnvloedde zijn gedrag (Galaten 5:13). ’Houd niet alleen uit persoonlijke belangstelling het oog op uw eigen zaken, maar ook uit persoonlijke belangstelling op die van de anderen’ (Filippenzen 2:4).

Vraag je dus af: ’Wat voor reactie zou zo’n versiering in de omgeving waar ik woon teweegbrengen? Zou ik worden geassocieerd met bepaalde extreme elementen uit de samenleving? Zelfs als mijn geweten het me zou toestaan, welk effect zou mijn piercing of tatoeage op anderen hebben?

Het wel of niet nemen van een tatouage is dus een persoonlijke beslissing. Maar iemand die God wil behagen, erkent dat een christen worden betekent dat men zichzelf aan God aanbiedt. Jouw lichaam is een levend slachtoffer dat aan God wordt aangeboden voor zijn gebruik (Romeinen 12:1).
Daarom beschouwen rijpe christenen hun lichaam niet als hun exclusieve eigendom dat naar eigen goeddunken beschadigd of verminkt mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Calig;

Als je maar genoeg fantasie of doorzettingsvermogen hebt zul je altijd wel een bijbelse tekst vinden die een tattoo rechtvaardigt. Iemand die strak in de leer is zal betogen dat het menselijk lichaam als schepping van God volmaakt is en dus geen versiering behoeft. Een liberalere christen zal juist zeggen dat hij met zijn inktversiering juist die schepping eer bewijst. Ik ben niet van het houtje, maar mijn mening is dat als God ons heeft geschapen Hij ons ook een geweten, vermogen tot zelfbeschikking en inzicht heeft gegeven over hoe om te gaan met ons eigen lichaam. Gewoon je eigen gevoel volgen lijkt mij het beste, daar kan God nooit echt pissig over worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb als klein meisje geleerd van niet. Ik mocht ook geen oorbellen en andere piercings omdat je je lichaam niet zou mogen verminken.
maar ik vind geen echt verbod. dus je moet doen wat je zelf denkt dat goed is. dat moet je sowieso doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat wel veel in de bijbel over ijdelheid en bijvoorbeeld voor vrouwen dat ze hun haren niet zullen versieren met vlechten en sieraden. Dit kun je ook opvatten alsof het over tattoos gaat. Wat ik verder nog wilde zeggen, is al gezegd in de andere antwoorden...
Er zijn voor gelovigen nooit echt regels, dus je mag helemaal zelf beslissen wat je doet. Het beste kun je dan gewoon nadenken hoe je leven zou kunnen veranderen door een tatoeage en of je die verandering zou willen.
Succes met beslissen!