Wat is het meest een fictie.Geld of geloof.

Toegevoegd na 1 uur:
Synoniem van fictief: bedacht .
Synoniem van fictief: denkbeeldig .
Synoniem van fictief: gefingeerd .
Synoniem van fictief: geveinsd
Synoniem van fictief: ingebeeld
Synoniem van fictief: overeengekomen
Synoniem van fictief: verdicht .
Synoniem van fictief: verzonnen .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Geloof is meer fictief... En een hele goede tweede is meteen daarachter zo fictief als wat: Geld...

Je moet denken om te geloven; hoe fictief kan het zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Geen van beide zijn fictief. Geld is echt, geloof is echt.

Verschil is dat geloven niet bewezen kan worden.
Geld wel. Ik heb 5 euro in mijn hand, echt.

Dus als je het zo bekijkt, is geloof meer fictief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is niet te beantwoorden. Iets is fictie of iets is non-fictie. Een beetje fictie bestaat niet. Het is hetzelfde als recht of krom. Een beetje recht bestaat ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide zijn fictief of beide zijn niet fictief.

Geld bestaat omdat mensen 'geloven' dat hier een waarde aan gekoppeld is. Als mensen dat niet meer geloven neemt niemand meer geld aan.

Een geloof (ik neem aan dat je een religie bedoelt?) werkt op dezelfde manier. Omdat mensen het geloven bestaat het, als niemand er meer in gelooft bestaat het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide bestaan. In die zin is er niets fictief. In mijn optiek,kun je met het eerste meer dan met het tweede,maar dat is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is tastbaar, dus het bestaat. Alleen de waarde van geld is iets wat het ooit in het verleden toegewezen heeft gekregen. Maar geld blijft tastbaar, ik heb kleingeld in mijn zak, dat heb ik dan ook daadwerkelijk.
Geloof, het woord zegt het al, is niet iets tastbaars. Je geloofd dat er een God bestaat. Mensen die geloven in God denken het te weten omdat ze er heel sterk in geloven. Maar er zit een verschil tussen geloven en weten. Ik weet bijvoorbeeld dat Ajax gewonnen heeft vorige week. (dat klinkt overtuigd). Maar als ik zeg dat ik geloof dat Ajax heeft gewonnen vorige week ga jij al twijfelen.

Kortom; ik vind geloof meer fictie dan geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etymologisch? Wat een interessant taalgebruik! Weet ik veel, ik baseer mijn kennis over dit onderwerp over wat ik er persoonlijk van vind. Als je wat wilt weten over de geschiedenis van het woord "geloof" binnen de taalwetenschap moet je niet bij mij zijn. Lijkt mij ook iets te vergezocht overigens.
Geld en geloof zijn gedachtes. Geld is in principe een verzinsel van mensen dat afgeleid is van ruilhandel. Het is veel minder tastbaar dan je denkt. Dat betekent toch niet dat geld fictief is. Mensen hechten er namelijk waarde aan en hebben er afspraken over gemaakt. Geloof is een innerlijke waarde - het is ook niet iets dat werkelijk bestaat, maar zorgt ervoor dat we dingen in onze omgeving voor waar aannemen. Zonder dat kunnen we niet functioneren want dan zou alles betekenisloos zijn. Je moet dus in ook in geld geloven om het waarde te laten hebben. En daarmee is het klokje weer rond naar je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld kun je vast pakken. Geloof is lucht, dus fictief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Percies en dat noem ik geld. De waarde kan variabel maar het blijft geld.
Geld is echt. Geloof is ook echt. Het zijn onvergelijkbare grootheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is een middel om een waardering aan goederen, diensten etc te kunnen geven. Die waardering bestaat echt en is de waarde die in het economisch verkeer aan iets wordt toegekend. Geloof zou bedacht kunnen zijn. Dus geld is niet fictief, geloof misschien wel.