Waarom is er (volgens veel christenen) een hel, terwijl God van ons houdt?

Ik persoonlijk wil in de toekomst waarschijnlijk protestant worden en geloof er dus ook in. En ik heb het antwoord op mijn vraag ooit eens gelezen, maar weet het niet meer. En een vraag in het boekje van Jehovah's Getuigen (die dus niet in een hel geloven): 'Zou God willen dat wij Hem uit angst voor straf zouden aanbidden?' Dat is natuurlijk niet zo, daarom ben ik benieuwd of iemand mij dit kan uitleggen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

God heeft de mens goed geschapen. Ze deden geen zonden (dingen waarmee ze God ongehoorzaam zijn). God hield van de mens. God wilde de mens op de proef stellen. Hielden ze werkelijk van Hem en hadden ze veel voor Hem over? Hij gaf hen daarom een 'proefgebod'. Hij zei hen dat ze van alle bomen mochten eten, maar niet van één boom die Hij speciaal daarvoor aanwees. Dat is op zich niet zo'n moeilijk gebod, toch? Er waren nog oneindig veel bomen waar ze wel van mochten eten. Maar toen kwam de duivel. Hij was eerst een engel van God, maar hij had zich van God afgekeerd en sindsdien is hij de aartsvijand van God. Hij zei tegen de mensen: 'Weet je waarom je niet van die boom mag eten? Omdat je dan net zo machtig wordt als God. En dat wil God niet, daarom heeft Hij het verboden. Maar je mag er gerust van eten, hoor!' De mens geloofde wat de duivel zei, en dus niet wat God zei. Ze aten van die ene boom. Daarmee hebben ze aan God laten zien dat ze Hem niet gehoorzaam konden zijn. Dat lag niet aan God, Hij had hen goed geschapen. Ze hadden zelf bewust gekozen om ongehoorzaam te zijn. God heeft besloten dat de ongehoorzame mensen naar de hel moeten om te boeten voor hun ongehoorzaamheid. In de hel is ook de duivel, van wie duidelijk is geworden dat hij het niet goed met de mens voorheeft, want hij heeft hen juist verleid om ongehoorzaam te zijn. De ongehoorzaamheid van die eerste mensen ligt ten diepste in alle mensen. Daarom is niemand geheel zonder fouten, iedereen doet dingen die niet toegestaan zijn. Daarom is iedereen ertoe veroordeeld om na z'n leven in de hel terecht te komen. Toch blijft het een feit dat God van de mensen houdt. Ook nadat zij Hem ongehoorzaam werden, bleef Hij van hen houden. Het deed Hem veel verdriet dat ze naar de hel moesten. Daarom heeft Hij Zijn Zoon Jezus naar de aarde gestuurd. Jezus was zonder zonden, maar Hij werd wel gestraft. Hij droeg daarmee de zonden van de mensen. Doordat Hij na Zijn kruisiging en dood ook weer uit de dood opstond, heeft Hij de duivel overwonnen. Hij was sterker dan de duivel. Daarmee heeft Hij een plaats in de hemel verdiend voor mensen. Welke mensen mogen er dan in de hemel komen? Dat zijn de mensen die beseffen hoe zondig zij zijn. Als zij met hun zonden tot God gaan, en Hem in hun gebed om vergeving vragen, kunnen zij die vergeving ook krijgen. En dan komen zij in de hemel. Ik hoop dat ik je hiermee wat duidelijkheid heb gegeven.

Bronnen:
mjin eigen geloof in God en de Bijbel

God houd van mensen, maar alle mensen hebben een karakter, met een slecht karakter en een goed. Ze verdienen straf omdat ze in hun leven dingen verkeerd hebben gedaan. Dit leren ze in de hel.

Omdat volgens de gelovigen ''slechte'' mensen niet naar de hemel mogen omdat ze zich hebben misdragen hier op aarde dus ze worden gestraft en gaan naar de hel. Dit is een antwoord gericht op jouw vraag, ik niet verder in gaan op het feit dat het helemaal niet zeker is of god wel bestaat, aangezien er geen enkel stuk bewijs of een teken van hem is, behalve sommige boeken die hoogwaarschijnlijk door de mens zelf geschreven zijn. (ja, dat kunnen wij mensen, dat konden we vroeger ook, en kunnen we nu nog steeds.) Wat ik je probeer te vertellen is, blijf gewoon leven op jouw eigen manier, en denk niet na over de hel of hemel. Wij zien vanzelf wel wat er gebeurd na de dood. Leven net als de dieren: Gewoon door gaan en je eigen leven lijden en verder niet na te denken over wat er gebeurd na de dood. We zijn tenslotte gelijk aan al het andere leven hier op aarde.(al denkt de mensheid daar anders over, vreemd want omdat wij door een leef omgevingsverandering anders zijn gaan denken en ons sneller ontwikkelde betekent dat toch niet dat wij beter zijn dan andere dieren?) Ik hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord, en verder aanvult?

Omdat het met een beetje straf dreiging makkelijker is om de gemeente onder controle te houden. Er is geen enkel bewijs, de 'regels' waneer je wel of niet in de hel / paradijs komt veranderen over de jaren en door de culturen heen, en niet jij maar alleen die ouwe mannetjes op het altaar weten precies wat je moet doen om er wel of niet te komen. Kortom: het werkt in het voordeel van de machthebbers.

Het begint met de duivel. Dat is een gevallen engel. Hij keerde zich van God af. De hel is zijn terein, de enige plek waar God niet is. Hij probeert mensen te verleiden om zich ook van God af te keren, en hen in zijn ondergang mee te zuigen. De hel zal aan het einde der tijden worden afgesloten, en God probeert voor het te laat is zoveel mogelijk mensen van dit noodlot te redden. Daarom stierf Jezus, om de straf voor ons te dragen. De hel is niet een soort straf van God. De hel is het hol van de leeuw. God is niet degene die je erin probeert te duwen, hij is degene die zijn hand uitsteekt om te voorkomen dat je valt, en jij hoeft alleen die hand te pakken.

Gelukkig zijn er ook veel christenen die geloven dat er geen hel bestaat en dat God liefde is. De enige hel die we als mensen kunnen leren kennen is de hel die wij als mensen elkaar aan doen hier op aarde. Er zijn zoveel verschillende interpretaties mogelijk van de bijbel en van God's bedoelingen met ons. En over die interpretaties maken hele volkstammen en tientallen kerken ruzie. Je kunt altijd wel iets vinden vóór of tegen een stelling. Ik raad je aan om in je eigen hart te kijken, je ogen te sluiten en te proberen God te vinden in de stilte. Dan weet je meer dan meningen te lezen en horen van al die zogenaamde gelovigen, zoals ik ;-)

Ik ben moslim en ik geloof dat hel helemaal niets ergs is. Dit is vast een bewtje raar maar hel heeft voor elk persoon een andere betekenis! Ik geloof bijvoorbeeld dat je in de hel leert wat je fout hebt gedaan, en dus niet dat god je aan de duivel overlaat om je pijn te laten doen of iets dergelijks! Conclusie: hel betekent voor iedereen iets anders!

Er zijn wel teksten in de bijbel die over de hel gaan, zoals abraham in de schoot van mozes en hij zag de rijke man in het vuur waar men knarsetand (van de pijn ) Dit zijn gelijkenissen dus niet de realiteit Zou een vader of moeder de hand van zijn kind in het vuur houden als hij is stouts heeft gedaan? ieder kind houd van zijn ouders ,gewoon omdat het je ouders zijn en niet omdat je misschien veel kadootjes van ze krijgt en je wilt gewoon naar ze luisteren als het goed is omdat je weet dat ze het beste met je voor hebben maar dat je toch je eigen weg mag gaan zonder dat daar straf op staat, hoogstens heb je pech als je een verkeerde keuze maakt...je weet wel wat je zaait zal je oogsten waarom zou je in een god willen geloven die je straft door je in het vuur te gooien...afschuwelijk door zulke gedachten gaan mensen juist in god geloven omdat ze anders bang zijn voor straf maar dat is geen goede intentie...... vind ik

Dus zo te horen ben je aardig bezig met die vraag van god proberen te dienen met als achterliggende gedachte dat je dan maar niet naar de hel gaat. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet gaat werken in de bijbel staat dat dat 1 van de eerste stappen is die je meemaakt op je weg naar zeg maar de hemel ;) Ze noemen dat bekering van dode werken staat letterlijk zo in de bijbel Als je een concordantie hebt of of een bijbel online zoekt dan vindt je die tekst wel Dit is dus typisch de vraag die je stelt als je in die fase zit dus je bent al op de goeie weg God geest is al met je bezig maar het kan best een moeilijk fase zijn het gaat er om dat je moet beseffen dat je niet door goeie werken in de hemel komt maar door Genade alleen maar dat je door genade iets van God ontvangt dat je zo dankbaar maakt dat je wel op de weg van goeie werken komt Het fundament bestaat dus uit de volgende onderwerpen: bekering van dode werken en van geloof in God een leer van dopen en van oplegging der handen van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel dus hou je niet bezig met uit de hel te blijven maar wat wil God je vertellen ? Bidden helpt en in dit geval staan de engelen te trappelen van ongeduld tot God 1 van hen aanwijst om je dat goeie nieuws te mogen vertellen dus dit laat niet lang op zich wachten

Een christen is een persoon die de naam draagt van De Christus, de Heere Jezus. Deze naam draag je dus niet zomaar, alleen worden vaak in het algemeen alle mensen die iets met kerk en bijbel hebben christenen genoemd. Als we in de bijbel gaan lezen komen we er achter dat God de aarde en de mensen geschapen heeft. De eerste mensen kenden God als Vader en vriend. Toen was er geen moord, pijn geen angst voor God. Deze mensen hadden wel de keuze, genesis 3 uit de bijbel, om Gods wil te doen. Door de verleiding van de duivel (een engel die tegen God in de hemel is opgestaan) hebben Eva en daarna Adam gegeten van de boom en dus niet gedaan wat God van hen gevraagd had. (ze mogen van alle bomen vruchten eten behalve van de ene boom der kennis des goed en des kwaads) De straf die hier op stond was dood, maar vooral het verlaten zijn van God. Nu lezen we ook in de bijbel dat Gods zoon de Heere Jezus zelf heeft gezegd tot zijn Vader dat Hij naar de aarde zou komen om de verhouding tussen God en de mensen weer te herstellen. Door zelf de dood te sterven en te ervaren wat het is om van God verlaten te zijn, zodat hij de liefde van God niet meer voelde. Zo heeft hij de mogelijkheid geopend, zodat mensen weer Gods liefde konden gaan voelen en zien. In de bijbel staat ook dat er mensen verloren zullen gaan, en dat zullen alle mensen zijn die niet hebben gewild dat de Heere Jezus koning over hen zou zijn. Als je onder de Nederlandse koningin valt al mens ben je Nederlander, als je onder de hemelse koning Christus valt, ben je dus christen. Maar erken je zijn woord, de bijbel niet, en geloof je niet dat alleen door zijn sterven aan het kruis al jouw zonden vergeven kunnen en zullen worden, zal je dus geen christen zijn. Want als je de Nederlandse wet niet wil erkennen, zal je ook geen Nederlander willen zijn. In de bijbel staat heel duidelijk dat zij die niet geloven komen bij de duivel op de plaats waar je van God verlaten bent, die plaats wordt vergeleken met een poel van vuur en sulver, waar ongekende angst en pijn zal zijn. En daarom kan en mag je dus Christen worden, daarom is de Heere Jezus gekomen met Kerst, gestorven met Goede vrijdag en opgestaan met Passen, omdat de Heere Jezus zelf niet wilde dat er iemand verloren, dus in de hel zou komen. Dat is de liefde van God waar de bijbel over spreekt. De mens wordt opgeroepen tijdens zijn leven op te kiezen, of geloven wat in de bijbel staat en Jezus als koning erkennen of niet, met alle gevolgen hiervan.

Jouw vraag is te vergelijken met: Als een regering van een land zo goed is, waarom bouwen ze dan gevangenissen? Volgens mij weet je zelf het antwoord..

Zelf vind ik het heel mooi dat Jehovah's getuigen de bijbel met de bijbel zelf verklaren. Je weet inderdaad dat Jehovah's getuigen niet in een hel geloven, maar wellicht kan ik je wel helpen met het vinden van een antwoord op je vraag. Het is natuurlijk het meest verstandige om na te gaan wat God zelf van een plek van pijniging vind. Dat kunnen we in Zijn woord, de bijbel, vinden. Het staat namelijk in Jeremia 7:31, daar staat: En zij hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen.’ Dit ging om een volk dat dacht dat het goed was om hun kinderen voor God op te offeren door ze in het vuur te gooien. Barbaars natuurlijk, maar interessant dat er staat dat het niet in Gods hart zou zijn opgekomen om zoiets te doen. God is liefde en kan zoiets bizars dus eigenlijk ook niet bedenken. Dat laat dus zien dat God dus absoluut geen hel kan hebben voor de mensen als hij er zelf over liet schrijven dat het niet in zijn hart zou zijn opgekomen. Dat veel christenen wel in een hel geloven, kost meer letters dan in dit hokje passen om je een antwoord te geven. Als je dat zou willen, zou ik het graag aan je willen uitleggen. Wat wel heel interessant is, is dat de bijbel wel uitlegt wat er met de doden gebeurt. Dat staat namelijk in Prediker 9:5/6, daar staat: 5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan. In deze tekst staat dus heel duidelijk dat de doden van niets weten, ook geen gevoelens en emoties hebben. En ook dat zou dus een reden zijn dat een hel zeer nutteloos zou zijn, want doden voelen niets. Ik hoop je hierbij geholpen te hebben en als je wilt kan ik nog een keer in een antwoord precies uitleggen waarom velen wel in een hel geloven.

Bronnen:
Wachttoren 01-11-2008

Goed heeft geen betekenis zonder kwaad. Beide moeten aanwezig zijn om een onderscheid te kunnen maken. Het is dus een noodzaak dat er een hel is. Meer moet je daar niet achter zoeken.

De gedachte aan ""hel en verdoemenis"" is uit veel protestante kerken verdwenen. Als kind leek het me al volmaakte onzin, en ik ben blij dat binnen de kerk er nooit meer over wordt gesproken, al moet ik zeggen: bijna nooit meer. Sommige mensen hebben veel behoefte aan zwart-wit denken, en dan zoeken ze een kerk op waar dat gebeurt. Dus: als er wit is, dan is er ook zwart. De hel met al haar spookbeelden, is een overblijfsel uit de Middeleeuwen. Wat was dat toch een nare tijd. Luther en Calvijn hadden een hoop op te ruimen.

In een (vind ik) goed boek over het hiernamaals (geschreven door iemand die zegt een bijna-doodervaring te hebben gehad) -genaamd Geleid door het Licht-, wordt de 'hel' als volgt omschreven: Als een plaats in het hiernamaals waar zielen verblijven die, door al hun eigen pijn, verdriet en vooral; argwaan, er voor kiezen om niet (direct) te kiezen voor het Licht. Of de hemel, zoals jij misschien wil. Omdat ze er niet aan toe zijn en het nog niet vertrouwen. Deze plek wordt constant omgeven door het Licht ,door engelen, door mensen-wezens-God, die deze getergde zielen probeert te winnen met Liefde en geduld. Omdat ze welkom zijn, omdat ze zich mogen voegen in de allesomvattende Liefde die God heet. Het enige is alleen dat ze die stap zélf moeten maken. Ze moeten de handreiking aannnemen. en dat kost bij sommigen tijd. Sommige zielen verblijven maar kort in dat stadium, sommigen wat langer. Maar ze zijn dus altijd, altijd welkom in het Licht. Voor deze zielen-gepijnigd en gekwetst door hun ervaringen op aarde, is deze plek een soort 'hel'. Omdat ze nog steeds in die pijn zitten. Door het accepteren van de Liefde, vergeving en vertrouwen, komen ze uiteindelijk uit bij het goede. ...Mooi he? Ik vind het in elk geval wel. Of het nou beeldspraak is of niet (want zoiets valt niet te bewijzen), ik vind het een mooie kijk op de 'hemel-de hel.'

Bronnen:
Geleid door het Licht- Bettie J. Eadie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100