"Born again" verwijst naar de wedergeboorte, ook wel bekering genoemd. Jezus gebruikt deze term o.a. in zijn gesprek met één van de Joodse leiders uit die tijd, Nicodemus, en maakt duidelijk op zijn verbaasde vraag ("maar hoe kan iemand nu teruggaan in de buik van zijn moeder en opnieuw geboren worden??") dat het gaat om niet een letterlijke hergeboorte, maar dat het gaat om een bewuste keuze voor God, en het ontvangen van Gods geest.

Sommige christenen hechten veel waarde aan de "bekering", of "wedergeboorte" als moment, en zien dit als het moment waarop je voor het eerst echt voor God kiest, of - in de 'zwaardere' gereformeerde kringen - het moment waarop God duidelijk jou uitkiest als mens door een bijzondere gebeurtenis.

In veel andere christelijke stromingen wordt de wedergeboorte of bekering meer gezien als een staat van zijn, of als en proces (de "dagelijkse bekering") waarin je steeds opnieuw de keuze maakt om te doen wat God van je vraagt. "Wedergeboren zijn" betekent dan meer dat je overtuigd gelovig bent, en oprecht bij God en zijn kerk wilt horen.

In de praktijk wordt de term vooral gebruikt in evangelische- en pinksterkringen. Daarbuiten spreekt men eerder van bekering dan van wedergeboorte. De term "born again christian" komt dan ook vooral vanuit de Amerikaanse charismatisch-evangelische stroming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah vooral de laatste alinea was waar ik op zoek naar was. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Opnieuw geboren worden betekent dat je op een moment in je leven christen wordt, bekeert wordt tot het geloof. Maar ook mensen die eigenlijk uit gewoonte, vanwege hun opvoeding, kunnen opnieuw geboren worden. Het is een nieuwe beleving van het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh 3 vers 3 zegt de Here Jezus - niemand kan het Koninkrijk van God zien, als hij niet opnieuw geboren wordt. Een born again christian is iemand die dus is wedergeboren.

in Joh 3 vers 5 wordt het verder verduidelijkt wie niet geboren wordt uit water en geest kan het Koninkrijk van God niet binnengaan.

Water staat hier voor de bekering en geest staat voor de Heilige Geest. Het is een moment waarop de mens zich bekeert en belijdt dat hij zondig is. Hij vraagt dat de Here Jezus in zijn hart komt wonen en hem vergeeft.

Ikzelf heb een wedergeboorte ervaring gehad na mijn 30 jaar. Nadat een voorganger een oproep deed om Jezus aan te nemen als Verlosser. Op dat moment voelde ik eerst een enorme zuigkracht om voor Christus te kiezen en na de keuze een last van mij afvallen en kreeg ik een geweldige thuiskomst ervaring.

Wedergeboorte is het moment waarop de mens omkeerd naar God toe. Er vindt een geestelijke verandering plaats.
God's Geest gaat spreken tot je hart en je begint de Bijbel te begrijpen. Je weet ineens ook dat je gered bent.

Rom 8 vers 16 De Heilige Geest getuigt met onze geest dat we kinderen God's zijn.

De doop door onderdompeling staat symbool voor deze wedergeboorte, maar het is God's Geest die ons voordurend vernieuwd.
Titus 3 vers 5 zegt Hij heeft ons gered door het waterbad van de wedergeboorte en door de vernieuwende kracht van de heilige Geest.