Is het boeddhisme een (echte) religie ?

(Kwam in me op bij een andere vraag over religie).
Een kenmerk van religies (in de betekenis van godsdienst, als in 'wereldgodsdienst') is het geloof in minimaal 1 opperwezen , alsook het gebrek aan vrijheid om zelf te denken en het leven volgens (strenge) van bovenaf opgelegde voorschriften. Dat is ook wat de meeste religies macht geeft en ze over grote bevolkingsgroepen an verspreiden door gebrek aan ' competitie' .

Nu wordt het Boeddhisme ook tot de wereldgodsdiensten gerekend, maar binnen het boeddhisme (er)kennen we geen goden, is nadenken en waarnemen en beslissingen nemen juist een kernpunt, en zijn de voorschriften niet strikt, maar juist een doel om naar te streven / naar toe te groeien. Daar heb je zelfs meerdere levens de tijd voor (wat dan in mijn optiek het voornaamste 'religieuze' trekje is ; leven na dit leven).

Daarmee is het wel een HELE vreemde eend in de bijt.
Is het boeddhisme in dat licht wel als een religie te zien, of valt het eigenlijk onder een heel andere noemer ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet geen antwoord op deze vraag, maar heb wel weer iets geleerd. Boeddha is dus geen god? Check.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je aanname dat binnen een religie goden worden vereerd is onjuist. Bij een GODSdienst worden goden vereerd. Bij een religie niet per se.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist het verwarrende ; ze worden zo vaak als synoniemen gebruikt. Zo is het humanisme OOK een levensbeschouwelijke stroming zonder goden, maar beslist geen religie. Vooral natuurlijk omdat zelf nadenken voorop staat, en je zelfs humanisme met geloof in een opperwezen kunt combineren, als dat je bevalt.
Ik ken ook mensen die een zeer boeddhistische levensstijl nastreven, zonder dat ze per se denken dat ze in een volgend leven reïncarneren of moeten streven naar een Nirwana tig levens verderop, gewoon omdat ze vinden dat boeddhistische principes beter zijn voor de wereld NU. Is dat dan een niet-religieuze vorm van boeddhisme ? Persoonlijk denk ik dat het verschil hem zit in de regels, richtlijnen en rituelen, hoewel die niet zo strikt zijn als in andere religies, meer een ' levensweg', die het religieus maken. Of zou er een onderscheid zijn tussen het traditionele (meer religieuze) boeddhisme en het hedendaagse 'hippie'-boeddhisme (sorry voor de wat ongelukkige maar hopelijk wel duidelijke term) dat we in Europa zien opkomen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt Marleen, maar wel onjuist. En daarom is je vraag ook verwarrend, want het is niet duidelijk of je nu vraagt of het een religie of een godsdienst is. Het boeddhisme is meer dan een levensbeschouwing. Het houdt er ideeën over na over hemel, hel, leven na de dood, halfgoden en zo nog wat dingen die het natuurlijke overstijgen. Dat is, voor mij, het punt waar levensbeschouwing eindigt en religie begint. Het Westerse boeddhisme is misschien minder een religie te noemen, omdat men in het westen meer bezig is met de levensbeschouwelijke aspecten dan de religieuze. Of men houdt zich er alleen mee bezig omdat het lekker anders is, of mysterieus en vaag en dan is het natuurlijk geen van 2en.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga maar eens een discussie aan met je dominee of hoe dat bij jullie ook heet over de drie-eenheid. Zeg eens dat je er niet in gelooft. Dat zijn toch wel dingen waarvan de meeste christelijke kerken zeggen "zo is het en zo zal het zijn, geen discussie".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk 'mag' je vragen stellen ; als je daarna de voorgekauwde antwoorden maar slikt.
En ja, ik ken het van binnenuit, en heb in mijn catechisatietijd menig dominee behoorlijk op de zenuwen gewerkt met mijn vragen.
Zo en zo en zo is het, en niet anders. Ja, mehoela!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noemde catechisatie altijd indoctrinatie. Dat was het in mijn geval nl. wel. Ze zouden je wel eens even leren wat je allemaal moest vinden.

Het beste antwoord

Op de site van innerned vond ik onderstaand antwoord op de door jou gestelde vraag:

"Een godsdienst is het boeddhisme niet, want het kent geen god.

Een religie? Naar mijn idee wel, want het wil je (opnieuw) verbinden met je ware natuur, een innerlijke vrede, waarin het aardse lijden is 'opgelost'.

Het hedendaags boeddhisme kun je het beste beschouwen als een ethische, psychologische filosofie of als een niet-godsdienstige, spirituele levensbeschouwing, waarvoor noch dogma noch geloof nodig is."

Einde citaat... dus geen godsdienst maar wel een religie? In mijn ogen zijn dat dezelfde dingen. Googelen op de betekenis van het woord religie leverde het volgende op:

"religie (vrouwelijk) religies Zelfst. Naamw. het geloof in God of in goden. Synoniem: godsdienst"

In deze betekenis worden religie en godsdienst als synoniemen gezien. En ook de definitie noemt het geloof in God of goden, waarvan bij het boeddhisme geen sprake is.

Daarom vind ik het laatste deel van het eerste citaat nog het beste: "een ethische, psychologische filosofie of als een niet-godsdienstige, spirituele levensbeschouwing, waarvoor noch dogma noch geloof nodig is"

Dat zou mijn uitleg van het boeddhisme zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet alleen mijn uitleg, maar ook het label dat ik eraan zou hangen omdat het mijns inziens beter past dan godsdienst of religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goeie uiteenzetting vind ik dit. Ik zat ook al verbaasd te lezen: godsdienst en religie verschillende begrippen?? Ik kan me in deze omschrijving van het Boeddhisme helemaal vinden.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook. En inderdaad, OF religie en godsdienst worden ten onrechte door elkaar / als synoniemen gebruikt (zoals ik het eigenlijk geleerd heb- in het Engels zijn er namelijk GEEN twee verschillende woorden voor, en in het Duits volgens mij ook niet (Gottesdienst is gewoon een kerkdienst en valt binnen Religion), OF het boeddhisme wordt onterecht religie genoemd. (De term godsdienst is sowieso fout in die context). Het ' probleem' zou hem ook nog wel eens in de etymologische uitleg van het woord Re-ligio kunnen liggen ; daar waren zo te zien de oude Romeinen het al niet over eens....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie#Etymologie
(Zie vooral het hoofdstuk ' definities van religie')
Kristal
12 jaar geleden
Als ik die link lees Marleen zie ik wel dat het woord religie veel meer kan inhouden dan ik altijd begrepen heb: -Bij het ontbreken van een God of schepper in een religie kent men vaak een onpersoonlijk, onnoembaar beginsel, bijvoorbeeld bij het emanationisme.- Dacht altijd dat godsdienst en religie synoniem waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na lang wikken en wegen heb ik toch dit antwoord als het beste gekozen, omdat daar duidelijk de ' verwarring' in te herkennen is, die in elk geval in het Nederlands optreedt door de wat verschillende definities van religie en godsdienst, hoewel die begrippen in de regel door elkaar gebruikt worden.
Bovendien lijk je het boeddhisme zowel als traditioneel geloof (met alle rituelen die daarbij horen) als als filosofische levenswijze (met je eigen ritueeltjes) kunt ' beleven' .

Andere antwoorden (9)

boedisme is geen religie,maar een geloofs overtuiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is dan het verschil tussen religie en geloofsovertuiging? Op Wikipedia wordt je bij Geloofsovertuiging zelfs doorgestuurd naar Religie.
Er zijn verschillende vormen van Boeddhisme. In het Tibetaans Boeddhisme wat in feite een vermenging van het oorspronkelijke Boeddhisme met sjamanistisch volksgeloof is, gelooft men in diverse demonen en goden. Boeddha zelf wordt als een God vereerd.
In landen als Thailand zie je dat mensen naar tempels gaan om Boeddha te bewegen tot het uitdelen van financiele gunsten of het zorgen voor een goed leven. Dat doet erg denken aan mensen die bijv. tot Maria bidden.
Daarnaast heb je een 'clean Boeddhisme' een Boeddhisme zonder toeters en bellen wat erg lijkt op het oorspronkelijk Boeddhisme en op dit moment vooral in het Westen wordt beoefend.
Samenvattend: het Boeddhisme zoals het geworden is (oorspronkelijke leer van Boeddha vermengd met volksgeloof) is wel degelijk op te vatten als een religie.
Het 'cleane Boeddhisme' veel minder, maar dat wordt slechts aangehangen door een kleine groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is geen religie. Meer een levenswijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddhisme is geen godsdienst, maar een religie (levenswijze). In een godsdienst is sprake van een god/God en zoals je terecht opmerkt, daar gaat het boeddhisme niet van uit.

Godsdienst, religie en geloof hebben alledrie verschillende betekenissen, hoewel ze vaak door elkaar gebruikt worden. Zo is geloof iets waar aan getwijfeld kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet per se in een God te geloven om iets religie te noemen, dat valt buiten de definitie van religie. Boeddhisme is wel degelijk een religie.

Van wikipedia:
Non-theïstische religies stellen het bestaan van een god of goden niet centraal in de religieuze beleving.

Uit 'Boeddhisme voor dummies':
In de boeddhistische leer over wijsheid kom je vaak het begrip 'leegte' tegen. De wereld van de schijn wordt soms conventionele (of relatieve) waarheid genoemd. Het boeddhisme geeft de status van ultieme waarheid slechts aan de leegte zelf. Deze leegte is echter geen synoniem met 'niets'. Boeddhisten geloven in leegte, of preciezer geformuleerd, proberen leegte direct zelf te ervaren, maar dat betekent niet dat ze nergens in geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt toch een beetje af van de definitie van "religie".
Gewoonlijk is dat inderdaad een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, waarbij MEESTAL een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.

De Boeddha is geen god, maar is wel te zien als een opperwezen.
In die zin zou het Boeddhisme nog steeds als religie gezien kunnen worden.
En wel een non-theistische religie.

Boeddhistische religies zijn non-theïstisch, omdat ze niet uit gaan van een grote allesomvattende godheid,
maar ze benadrukken wel het bestaan van een transcendente (spirituele) werkelijkheid.

Het is een geloof - ook wel een geloofsovertuiging - in karma, wedergeboorte, goden, geesten, hemel en hel.
Die goden en die geesten hebben niets te maken met bijvoorbeeld de christelijke god of de islamitische allah.
En de geesten hebben niets te maken met wat hier wel eens "ik heb geesten gezien" benoemd wordt.

Het boeddhisme valt dus niet onder monotheïsme ( geloof in een god) en polytheïsme ( geloof in meerdere goden ) omdat volgens de leer van de Boeddha ware verlossing slechts gevonden kan worden in een principe dat beschouwd wordt als hoger dan welke god dan ook.

Nogmaals, het hangt er dus maar van af welke betekenis je het woord "religie" geeft.
In bredere zin is het woord `religie` ook een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.

De gelovers in Lou de Palingboer vonden wel degelijk ook dat zij deel uitmaakten van een religiieuze beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddhisme is een levensbeschouwelijke religie, maar m.i. zijn onze christelijke godsdiensten dat ook min of meer.
Maar je kunt ook levensbeschouwelijk zijn, zonder dat daar een opperwezen aan te pas komt, zoals het humanisme.
Voor mij blijft het een twijfelgeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is een levens overtuiging ! maar ze zijn gewoon
een geloof zonder kwaad, en zonder haat,zonder
oordeel over niet gelovige .wat elk ander (echt religies)
wel heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het ideaalbeeld dat iedereen voor ogen heeft, maar toch gebeuren dit soort dingen: * In de Japanse Middeleeuwen bestonden tempelmilities om zich te verdedigen tegen plunderaars - wat dus in principe mogelijk is binnen de Leer van de Boeddha. Op de duur evolueerden deze echter tot machtsmiddelen, die ingezet werden tegen concurrerende tempels.
* Enige jaren geleden was de wereld getuige van een gewelddadig conflict tussen ‘concurrerende kloosterordes’ in Korea. Dit was per definitie een conflict dat behandeld werd vanuit ‘ik-denken’ (=machtsdenken), i.p.v. met mededogen. Het is duidelijk dat hier de menselijke zwakheid geprimeerd heeft boven de Leer. Van: http://users.telenet.be/arseen.de.kesel/boeddhis.htm
Het woord 'religie' heeft vermoedelijk twee oorsprongen: (1) 'relegere': steeds weer opnieuw lezen en (2) 'religare': weer verbinden (met de bron). Volgens alle boeddistische stromingen zit die bron in jezelf (fundamentele goedheid, ook wel aangeduid als 'boeddhanatuur') en niet in een externe redder zoals Jezus, God, Allah enz. Kortom: je moet het allemaal zelf doen! Boeddhisme is dus geen godsdienst, is echter ook niet atheïstisch, maar eerder non-theistisch: al zou God bestaan, dan nog neemt een boeddhist toevlucht tot de boeddha als voorbeeld van een sterveling die het hoogste spirituele doel heeft bereikt. Voor zover er binnen boeddhistische stromingen 'goden' bestaan, zijn dit slechts projecties van je eigen geest.
Omdat door boeddhistische beoefenaars bepaalde soetra's (recitaties) worden gelezen en steeds weer worden herlezen ('relegere') kan het boeddhisme vanuit de afstamming van het woord als 'religie' worden beschouwd. Voor een dergelijke beoefening hoef je niet perse een klooster in.
Maar een heel eenduidig antwoord op je vraag is bijna niet mogelijk: er wordt namelijk steeds vanuit Westerse concepten van filosofie, godsdienst enz. geredeneerd. Het boeddhisme wordt ook wel aangeduid als 'dharma' (de leer van het gezonde verstand, die iemand zo'n 2500 jaar geleden heeft nagelaten). En dat is wat het is: niets meer, niets minder. Niets heiligs - alleen maar grote ruimte waarin je jezelf beter leert kennen op weg om een waardevol medemens te zijn of te worden.
We zouden het nog kunnen hebben over dogma's, liturgie, ethiek, maar daar is hier te weinig ruimte voor. Er zijn zoveel goede boeken over boeddhisme dat je er vast een vindt ter verdieping van je kennis.