hoe kan ik het beste reageren op kwetsende humor qua geloof, op social media?

ik heb een tijd geleden een fikse ruzie gehad met een vriendin, ik ben namelijk christelijk wat erg belangrijk voor me is, zij plaatste op facebook de hele tijd grappen en afbeeldingen over bijvoorbeeld jezus, opzich is dit geen probleem, maar deze ''humor'' maakte het geloof alleen maar belachelijk. het was echt hele negatieve humor (waar christenen alleen maar als dom en kwaadaardig worden neergezet) . één van mijn belangrijkste principes is dat ik iedereen laat geloven wat hij/zij wil, ik vind het dus prima dat ze atheist is, alleen stoor ik me als ze gaat afgeven op de mensen die wel geloven (ik zou ook dezelfde soort humor over atheisten op facebook kunnen plaatsen, maar dat doe ik niet juist vanwege mijn principes). hoe kan ik reageren op zo een situatie? negeren of zoals ik nu na een tijd heb gedaan een discussie aangaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat blijft voor een ander toch moeilijk te zeggen, wat jij moet doen. Ik ben ook christen, en een heel goede vriendin van mij, waarmee ik ben opgegroeid en die ik nu, na meer dan 20 jaar nog steeds wekelijks spreek, is ook atheïst. Maar de vriendschap verloopt prima, ik respecteer haar atheïstische denkwijze, zij mijn Christelijke. Zij maakt gelukkig nooit kwetsende grappen over het geloof, ik geen kwetsende grappen over het atheïsme. Maar ik weet ook zeker dat ik het niet van haar zou pikken als ze dat herhaaldelijk wél zou doen... Een grapje over het christendom kan natuurlijk, er zijn genoeg grappen waar ik als christen ook prima om kan lachen ;-) Maar een grap is in mijn ogen níet een belediging! Grappen die gemaakt worden om te kwetsen, te beledigen of te kleineren zijn geen grappen. Of ze nu over een geloof, gehandicapten of wat dan ook gaan...De grens tussen gezonde humor/sarcasme en belediging is soms heel dun. Als ze een keer een plaatje post dat jou tegen de borst stuit, maak je er dan niet te druk om. Het is geven en nemen in het leven, en waarschijnlijk bedoelde ze het dan niet om jou te kwetsen. Als ze echter herhaaldelijk dit soort plaatjes post, zou ik absoluut uitleggen dat deze plaatjes voor jou als christen kwetsend zijn. Misschien dat zij dat niet inziet, dus leg het haar eerst uit. Als ze daarna, ondanks dat ze weet dat jij het als kwetsend ervaart, dat soort plaatjes blijft posten dan is het waarschijnlijk het beste de vriendschap te verbreken. Zij heeft dan niet alleen geen respect voor je levensovertuiging, maar ook niet voor jou als vriendin!!! Al vind zij zelf de plaatjes nog zo grappig, als vriendin zou ze moeten snappen dat het voor jou kwetsend is en het alleen al om die renden niet moeten posten. Bijvoorbeeld, jouw vriendin is geboren met knalgroen haar (raar voorbeeld, maar dat doe ik even om niemand te kwetsen door een bestaand iets te noemen ;-)), zou jij dan grappen maken/posten over mensen met groen haar? Ook al is de grap nog zo grappig? Dat doe je dan toch niet, uit respect voor haar? Vriendschappen moeten gebaseerd zijn op vertrouwen en respect. Je mag best respect eisen voor jouw levensovertuiging. Kan zij dat niet opbrengen, dan is dat erg spijtig, maar het zij zo! Er zijn genoeg mensen die jouw vriendschap wel verdienen en die jou respecteren zoals je bent. Of je nu Christen bent, Atheïst, Agnost, Moslim of dat je wat mijn part in de paashaas gelooft...Juíst vrienden moeten je respecteren zoals je bent!!!

Niet. Je moet haar gewoon negeren, misschien geen vriendinnen met haar zijn ofso. ALS je geloof belangrijker is dan zij.

Ik zou met haar in gesprek gaan hierover. Jij stoort je hieraan, gaat je ergeren, en dat doet een relatie niet ten goede. Jij geeft aan dat je geloof één van je belangrijkste dingen is, terwijl zij juist atheist is, hoe zie je dat voor je in de toekomst? Het conflict rondom facebook is misschien wel heel onschuldig met alle problemen die je straks tegen gaat komen als jullie verder gaan in de relatie. Denk daar goed over na. Toegevoegd na 1 minuut: sorry, ik lees nu dat het EEN vriendin is, het laatste stukje over jullie 'relatie' kun je dus negeren.

Dat is jouw keus. Ik zou haar nog één keer duidelijk maken dat jij dit niet op prijs stelt maar zij mag op haar fb plaatsen wat zij wil en als het op jouw fb is dan zou ik haar als vriendin verwijderen.

Je kunt best ageren tegen het geloof, en uitdragen, wat je er van vindt, wat ik ook vaak doe, maar belachelijk maken is een zwaktebod!

Het is een lastige situatie. In dit soort zaken is het vaak belangrijk om je eigen visie op de wereld goed te begrijpen, maar ook de visie van de ander. Vanuit de manier waarop jij naar de wereld kijkt, waarop jij in het leven staat, is het volstrekt logisch dat je deze humor afkeurt. Ik snap daarom goed dat je je gekwetst voelt. Aan de andere kant zou je je ook kunnen afvragen waarom ze die dingen plaatst. Denk je dat ze de grappen plaatst omdat ze jou of andere christenen wil kwetsen, of denk je dat zij vindt dat het onschuldige grappen zijn en er eigenlijk niets kwaads mee bedoelt. Misschien zijn er in haar vriendenkring veel mensen die haar gevoel voor humor delen en deze grappen wel kunnen waarderen. Vanuit dat standpunt is het waarschijnlijk ook volstrekt logisch dat wat ze plaatst op haar facebookpagina grappig is, en niet dat het kwetsend is. Andersom gebeurt het ook vaak; niet zozeer met humor, maar wel met reageren vanuit een eigen wereldbeeld dat enorm afwijkt van het wereldbeeld van de ander. Ook dat kan zeer kwetsend zijn. Ik zal een persoonlijk voorbeeld geven: toen mijn vader op 58-jarige leeftijd overleed zeiden de buren: 'wees maar blij, hij is nu thuis'. Een christelijke vriend van me zei tegen me: 'het is egoïstisch om hem hier te willen houden'. Ik was het absoluut niet met hen eens. Mijn vrouw was er zelfs boos om. We hebben er samen over gepraat en ik heb haar kunnen overtuigen dat we er niet boos om moesten zijn, maar dankbaar. Het is moeilijk om iemand te troosten die zo'n groot verlies doormaakt. Iedereen zegt en doet in dergelijke situaties iets vanuit zijn of haar eigen wereldbeeld waarvan hij of zij denkt dat het het juiste is. Natuurlijk was ik niet blij met het overlijden van mijn vader en ik vind het niet egoïstisch om te willen dat hij niet was overleden, maar ik begrijp dat deze mensen deze woorden hebben gekozen vanuit oprecht goede bedoelingen en ook om mij te laten weten dat ze met mij meeleven. Wie ben ik dan om de manier waarop ze hun medeleven tonen te veroordelen? Met de inhoud ben ik het dus absoluut oneens, maar ik begrijp waar het vandaan komt en waardeer hen als mens los van hun levensovertuiging. Om een lang verhaal kort te maken: jullie wereldbeelden zijn zo verschillend dat hetzelfde plaatje voor de ene persoon grappig is en voor de ander kwetsend. Als je dat leert accepteren kan jullie vriendschap blijven bestaan. Als je dat niet accepteert kun je beter de vriendschap beëindigen.

Lachen als het leuk is en negeren als het flauw of kwetsend is. Discussies over humor en geloof zijn heilloze discussies met alleen maar verliezers.

Breng het nare gevoel wat je hebt naar het Kruis, leg het neer en vraag God of hij het voor je wilt oplossen. Hij is je Vader en een vader zou je nooit een steen geven als je om brood zal vragen. Geloof!

Interacties tussen mensen zijn niet altijd makkelijk. Toch is het erg belangrijk dat mensen begrijpen wat je wilt. Het aangeven van je grenzen is een sociale vaardigheid. Het niet aangeven van je grenzen zorgt er voor dat die steeds verder worden overschreden en dat interacties steeds moeilijker worden. Hiermee kun je jezelf zelfs in een isolement plaatsen. Ik neem aan dat je dat niet wilt. Zeg haar dat ze je kwetst. Vraag haar waarom dat ze je kwetst. Neem genoegen met het antwoord dat ze je geeft. Zeg dan welk gedrag je van haar wilt krijgen in de toekomst. Vraag of ze daar mee in kan stemmen. Wat voor antwoorden er ook komen, ze zijn dan wel duidelijk. Jij kunt dan beslissen wat je gaat doen, welke actie je gaat ondernemen.

De beste reactie die je kan hebben is, na gaan denken waarom je je gekwetst voelt. Je zegt dat je geen grappen maakt over atheïsme, dat komt omdat ook omdat er geen zijn, althans niet een die atheïst kan raken, eerder zal hij er om moeten lachen dan wel omdat het grappig is dan wel omdat het grappig is om te zien welke denkfout een gelovige maakt om een atheïst te raken. Als je zeker weet dat het waar is wat je gelooft lijkt het mij uitgesloten dat het je raakt als er een grap over gemaakt wordt. Je zou dan alleen bevreesd hoeven raken over het lot wat de grappenmaker te wachten staat. Je zou je dan kunnen bedenken of de straf die daar voor staat volgens het boek wat je aanhangt op gelijke hoogte staat met wat het jouw aandoet en of dat boek dan nog zijn geloofwaardigheid behoudt. Ik kijk vol goede moed uit naar de ozo kwetsende humor over atheisten.

Als christen weet je dat de Bijbel hier duidelijk over is: “Een mens, die scheuring maakt, moet gij, na hem een en andermaal terechtgewezen te hebben, afwijzen; je weet dat zo iemand het spoor volkomen bijster is en door te zondigen zichzelf veroordeelt”. En Jezus heeft gezegd:” Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig . . .”

Bronnen:
2 Corinthe 6 vers 17, Mattheus 10 vers 37
Titus hoofdstuk 3 vers 10 en 11

Ik krijg altijd een beetje jeuk van gelovigen die op de teentjes worden getrapt door humor, sarcasme of moedwillige beledigingen. Je gelooft of niet. God staat voor en achter je. Dus of je laat je niet in met mensen die je blijkbaar kwetsen, óf je leert ermee om te gaan en laat het van je schouders afglijden. Volgens mij weten andere gelovigen hier een prima bijbeltekst bij te halen die je wijsheid zal schenken en leert ermee om te gaan.

Als het een echte vriendin is zou ze je geloof respecteren . dat het jou raakt spreekt voor jou . doe niet hetzelfde als zij . Vertel haar dat jij je gekwets voelt door haar laat het daardan bij , ga geen discussie aan . . het is aan jou vriendin wat ze er mee doet .

Waarom maak jij daar ruzie over? Ik ben zelf ook gelovig maar even plat gezegd, als ik constant Jezus of God moet gaan verdedigen dan heb ik een dagtaak, volgens mij is het juist andersom. Misschien kan Hij er wel heel hard om lachen? Je kan zeggen dat jij je er aan stoort maar je kan niet zeggen dat ze God beledigd want dat weet je niet, of je moet in Zijn schoenen kunnen staan. Het nadeel is, en wees eerlijk dat is ook zo, dat veel (mede)christenen (die mij nu weer verketteren) ook weinig laten zien in positieve zin. zij proberen iedereen te bekeren, met het opdringen en ook met bangmakerij omtrent hel en dergelijke. Dat is ook niet goed. Geef iedereen het zijne/hare en laat zien dat je zachtmoedig bent. En dan ga jij dus ruzie maken? Je kan op de button: "vind ik niet leuk" klikken, haar ontvrienden en haar in real life uitleggen waarom je dat doet. Dat zal ze als het goed is begrijpen en het prima vinden. Mijn broertje bijvoorbeeld, heeft me ontvolgd op twitter want ik tweet teveel. (grappig toch?) Uiteindelijk is het maar social media. echte vrienden spreek je ook op andere manieren. maak je dus niet te druk.

Ik denk dat je er goed aan doet om er iets over te zeggen. Dat recht heb je. Alleen is het belangrijk om het bij jezelf te houden. Dat wil zeggen, dat je alleen kunt zeggen dat het je stoort, zonder haar te oordelen. Wat je wel kunt doen, en dat is wellicht nog veel sterker, dat je niet zegt dat het JOU stoort, maar dat je op een vriendelijke manier, misschien in vragende vorm, duidelijk maakt dat haar handelwijze anderen kwetst. Dat jullie vriendschap belangrijk voor je is, en je niet wilt dat anderen haar onvolwassen vinden... dat ze zichzelf te kort doet en dus feitelijk zichzelf schaadt. Ja, misschien word je uitgelachen en voor heilig boontje uitgemaakt.. maar je hebt natuurlijk wel gelijk! ;-)