Sinds wanneer wordt de hostie niet meer in de mond maar in de hand gegeven?

was dat ivm verspreiding van virussen?
en is een positief effect aangetoond?

13 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Dat werd al gedaan toen ik nog naar de kerk ging.
En dat is al zo'n 45 jaar geleden.

Ik denk niet dat het met hygiene te maken had,
maar meer met modernisering.
Zoiets van: het lichaam van christus mag nu ook door gewone mensen aangeraakt worden.
Daarvoor was dat absoluut niet en was het zoiets heiligs dat alleen een priester er met z'n handen aan mocht komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt, dat is weer een heel andere invalshoek.
de kerk was n die tijd wel aan het moderniseren ja, +
Cryofiel
13 jaar geleden
Goh, nooit geweten!

Andere antwoorden (3)

Nee dat had niets met virussen te maken volgens mij. Wel met de vernieuwingen in de kerk. En het begin is wel zo'n30 jaar geleden
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
naar mijn idee is het langer geleden, eerder een jaar of 40, 45?
anneliez
13 jaar geleden
Dan ben ik al ouder dan ik dacht;). Tijd gaat snel he. Ik denk dat je met 40 beter in de buurt zit ja
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, ik ben 53, en heb de overgang meegemaakt.
dat was ruim voor m'n 14e, toen ik niet meer naar de kerk ging.
dank voor je antwoord, +
Het was in de tijd dat ik misdienaar was, zo'n 45 jaar geleden. Het had wel degelijk met hygiëne te maken. De priester moest de hostie op de tong van de communieganger leggen en daarbij raakte hij vaak ook de tong aan, waardoor eventueel ziektes konden worden overgedragen.
13 jaar geleden
In Nederland sinds het Tweede Vaticaanse concilie (1962-1965). In andere landen wordt de hostie vak nog wel door de priester op de tong van de misbezoeker gelegd.