Waarom staat god polygamie alleen toe voor mannen?

Volgens vele heilige geschriften is polygynie, waar een man meer dan één vrouw kan trouwen toegestaan, maar polyandrie, waar een vrouw meer dan één man kan trouwen, verboden.
En aangezien een heilig geschrift gods woord is, is het de wil van god. Maar waarom wil hij dat? Het lijkt een beetje oneerlijk. Heeft het iets met de sexe van god te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1K

Het beste antwoord

Dat komt omdat zogenaamde heilige geschriften niet het woord van een god zijn, maar veel culturele voorschriften uit die tijd bevatten.

Kijk bijvoorbeeld naar het verbod om varkensvlees te eten. Varkensvlees bederft erg snel, dus het is gewoon wel zo slim om, als je in één of andere woestijn leeft, ervan af te blijven, anders is de kans groot dat je ziek wordt.

Ook de voorschrifte over wel polygynie en geen polyandrie zijn op die manier te begrijpen. De heilige geschriften waar het om gaat, zijn vaak ontstaan bij redelijk oorlogszuchtige volken. Bij al die stammenstrijd sneuvelden veel mannen, zodat er een vrouwenoverschot was. Het waren tijden waarin een alleenstaande vrouw geen stabiele economische eenheid kon vormen, bovendien was er een probleem met nakomelingen - niet zozeer het verwekken daarvan, maar erfkwesties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wer eens spuit 11... Antwoord getypt, telefoontje beantwoord, antwoord gepost zonder te kijken of iemand inmiddels hetzelfde heeft gezegd...

Andere antwoorden (5)

A. Een heilig geschrift is niet direct de wil van God. Je moet de rode draad van het verhaal oppikken en niet letterlijk lezen.

B. Polygamie moet je plaatsen in die tijd, niet in de onze. In die tijd werd het, ook buiten het geloof, wel geaccepteerd van een man en niet van een vrouw. Tegenwoordig wordt het in de maatschappij van beiden niet geaccepteerd. Als de Bijbel vandaag was verschenen, zou het dus niet mogen.

Toegevoegd op 26-06-2009 09:38:16
Het heeft dus minder met God te maken, maar meer met de gewoontes van die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vroeger veel mannen vroeger door oorlogen omkwamen waardoor er een enorm overschot aan vrouwen ontstond. Veel vrouwen moesten het dus met een man doen. Zoals met veel dingen heeft de kerk aan dat feit een religieus tintje gegeven.

Toegevoegd op 26-06-2009 10:15:27
kerk c.q. ander religieus instituut
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je uitgaat van het feit dat de geschriften uit een hogere entiteit zijn opgelegd, dan is het inderdaad bedenkelijk waarom dit is. Deze hogere entiteit die verschillende namen heeft, zou (door de hoofdzakelijke mannelijke leiders bepaald) een mannelijk uiterlijk hebben en wanneer de regel voor de een wel opgaat en voor de ander niet, dan is dit tegen gelijkheid.

Wanneer je van een iets nuchtere richting uit gaat, dan kijk je naar de tekst als een soort zeer oude 'Origin of Species' en andere objectief onderzochte werkingen van het menselijke (en andere dieren) voortbestaan.

Het is alom bekend, dat het statistisch beter is voor een soort, wanneer er meer verschillende nakomelingen zijn. Kijk maar naar aanpassingen van insecten en diersoorten die snel voortplanten. Omdat dit, behalve bij bijvoorbeeld katachtigen, voor een vrouw niet mogelijk is om van meer dan 1 man tegelijk een kind te krijgen. De man kan echter wel tegelijk bij meer dan 1 vrouw kinderen verwekken. Uit biologisch oogpunt is dit dus een normale zaak.

Wij als mens zijn inmiddels 'ontwikkelde' zoogdieren en hebben veel emotionele en intellectuele sociale rituelen ontwikkeld. Deze zorgen voor een bepaalde structuur en omgang binnen onze soort.

Kortom: als je gelovig bent, dan kun je al gauw gaan denken in de richting van oneerlijkheid door geslacht van de hogere entiteit. Je kunt ook denken dat 'de entiteit' de werking van de mens en zijn 'nageslacht' heeft bedacht en dit in de regels waarnaar de mens moet leven heeft opgenomen.

Ik ben van mening dat dit slechts opgelegd is door religieuze leiders die dit handiger vonden gezien het feit dat zij man waren. De natuur bepaalt anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat god dat toestaat is een leugen... Dat is maar zo geïnterpreteerd of geëxtraheerd, maar dat staat er niet...

God staat niets toe en verbiedt niets...

Polygynie is voor de soort goed, polyandry is niet bevorderlijk voor de soort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn niet minder heilige geschriften die het andersom doen