Hoeveel verschillende Goden bestaan er?

En welke Goden zijn dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
16.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg 1.

Het beste antwoord

Ontelbaar aantal Goden zijn er. Bij monotheïstische geloven is het makkelijk: die hebben er maar 1. Zoals het Christendom en de Islam. Het Jodendom gaat uit van dezelfde God als de Christenen, en misschien de Moslims ook wel. Het Boeddhisme heeft geen God, Boeddha is een voorbeeld maar geen God. Taoïsme en Jaïnisme gaan ook niet uit van een God. Sommige geloven gaan er van uit dat God alles is en alles is God.
Dan heb je het Hindoeïsme, waarbij sommige richtingen geen God hebben. Bij anderen moet je je afvragen wat je precies onder God wilt verstaan.
Het Hindoeïsme lijkt meerdere goden te hebben, maar hun 'goden' zijn eigenlijk verschillende aspecten van Brahma.
Het Shintoïsme gaat wel uit van meerdere goden.
Daarnaast zijn er eigenlijk nog zoveel enorm veel religies, vaak volksreligies. Bij elkaar genomen is het niet te tellen hoeveel Goden er zijn.

Vroeger was polyteïsme meer normaal, denk maar aan al die mythische verhalen van de Romeinen en Grieken. Die beschrijven daarin, vaak dezelfde, goden zoals Bacchus en Dionysus.

En is maar de vraag of al die Goden echt allemaal iets anders zijn, of dat het allemaal maar een ander naam is voor het goede/het menselijke/het verhevene of hoe je het ook wel noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ook over het Christendom valt te twisten, daar er toch echt regelmatig andere goden worden aangehaald. Er wordt ook gezegd geen andere goden te vereren, niet dat er geen andere goden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@simplynoteble
Ja inderdaad, goede aanvulling! @Lotte
Was ik die nog vergeten? Damn!

Andere antwoorden (9)

Heel veel en welke?
dat zou ik niet weten omdat het er dus ook afgoden tussen.
Ieder mens heeft zo zijn eigen afgod en daar kennen we de naam niet van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GodChecker heeft er nu zo'n 3000 in de database zitten. Check ze, misschien zit er wel een leuke voor jou bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat hier op gemind wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een +je, onzin die min.
ontelbaar veel, er waren vroeger volken die voor alles een god bedachten. De god van de beweging en dat soort onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier alvast een lijstje met goden en godinnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_goden_en_godinnen

Maar er zijn er nog veel meer! Zie onderaan die wikipedia-lijst.

In totaal zijn er zo'n 6000 god(inn)en 'geweest'. De voorloper van de christelijke kerk heeft op een gegeven moment besloten ze allemaal onder een noemer te brengen: God
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar één almachtige (Gr. :Pan‧to′kra‧tor) God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is één God en die Hem aanbidden moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
De Vader, de Zoon en de Heiligegeest en Deze die zijn één.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zelf wilt GELOVEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men kan ook zeggen dat die er niet is. ooit daarover nagedacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat maar 1 god of bron waar wij allemaal vandaan komen en weer terug naar gaan .
De mensen geven aan deze ene god allemaal verschillende namen,maar er bestaat er maar 1 .