Wat betekent het opnieuw geboren te worden?

ik lees het wel eens dat je opnieuw geboren moet worden om in de hemel te komen.

moet je dan in therapie of zo , heet dat niet rebursing dan ga je met je therapeut het water in en doe je alsof je weer geboren wordt en laat je alles achter als je uit het water komt en ben je een ander mens

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

Beste Mhvdw56,

Als je naar het woordenboek kijkt betekend geboorte :
'begin , aanvang, ontstaan , oorsprong .'

Dus als je zegt wat het betekend opnieuw geboren worden ?

- een nieuw begin
- een nieuwe aanvang
- overnieuw ontstaan
- opnieuw naar de oorsprong of vanaf de oorsprong.

En wat dit allemaal betekend is voor iedereen verschillend.

Wat is voor jou een nieuw begin?
Wat is voor jou een nieuwe aanvang nemen?
Weet je waar je vandaan kwam en wat je doel is in dit leven?

Een geboorte proses is geen makkelijk proses. Het gaat met pijn en moeite gepaard.

maar als je daar doorheen bent voel je je licht en opgelucht.

In de symbolische betekenis dus : je weet waarneer je wedergeboren voelt wanneer je door een moeizaam proses bent gegaan en op terug kunt kijken als dat het nodig was om verder zonder ballast te kunnen.

Wanneer je terug kijkt op dit proses met wrok en boosheid dan weet je dat je niet geleerd hebt dat het nodig was om te komen waar je bent.

Al met al is er veel van wat in de bijbel staat vooral symboliek . Veel dingen die er egschreven staan kun je in essentie pas begrijpen als je het kunt voelen met je hart. Dat je zegt : Nu weet ik wat er bedoelt wordt voor mij.

Dus deze vraag van jou is pas te beantwoorden als je het vanuit je hele wezen kunt gaan voelen . Dan word zoveel duidelijk en helder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Jij haalt van alles door elkaar. Denk dat jij de doop bedoeld, daarmee zeggen ze dat je bent als een pas geboren baby en je begint met een nieuwe start. Een rebursing heet een rebirthing ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een term uit het Christelijk geloof. Er wordt mee bedoeld dat wie Jezus Christus leert kennen en zijn woorden gelooft, als het ware een nieuw mens wordt. Je zou kunnen zeggen: anders in het leven komt te staan. Nieuw naar het leven gaat kijken.

In sommige denominaties wordt er nogal zwaar over dat opnieuw geboren worden, gesproken. Het lijkt of het dan een ongrijpbaar, en nauwelijks te begrijpen fenomeen is.
Maar het is eenvoudig. Het Evangelie betekent: Blijde Boodschap, en het is echt niet moeilijk om op die manier naar het leven te gaan kijken. En als dat voorheen anders was. dan ben je nu een nieuw mens.

Het valt mij op dat veel therapieen een zekere verwantschap tonen met gedachten vanuit het christelijk leven. B.v. Gestalt, rebirthing, reiki.
We moeten er daarom niet al te ingewikkeld over doen, en blij zijn dat het allemaal gewoon menselijke processen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die hemel moeten we maar afwachten. Ik denk altijd maar, dat zelfs Einstein zei dat er geen enkele energie verloren gaat, dus we zullen wel ergens terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Kathlyn al aan geeft is het meestal een doop. Volgens christendom word iedereen in zonde geboren, met een doping reinig je van al deze zonden. Meestal gebeurt dit idd als kind. Maar als je als voorheen ongelovige volwassene besluit om bij een stevige kerk aan te sluiten dan word je vaak ook gedoopt.

Als iemand besluit zijn "zondige" wegen achter zich te laten en volledig voor zijn god te gaan kan hij er voor kiezen om opnieuw geboren te worden (Born Again Christian). Dan word deze overnieuw gedoopt om al zijn zonden van het verleden van zich af te spoelen. Een nieuwe kans, met een sterker geloof in god ( hopelijk ).

Ik heb geen idee hoe vaak iemand dit mag doen bij de meeste kerken. Katholieken hebben hiervoor het biechten om zich van hun zonden te ontdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk een niet door jezelf opgewekt Geestelijk proces
Het is immers niet zo dat een baby tegen zichzelf kan zeggen Zo laat ik nu maar eens geboren worden het heeft lang genoeg geduurd. ben wel benieuwd naar de buitenwereld.
(Nicodemus zat ook met dat probleem)hoe doe je dat ?

Aangezien ik in God geloof, geloof ik dat wedergeboorte iets is dat zijn oorsprong heeft bij God, Hij doet geboren worden
Jezus zei dat je weder(om)geboren moet worden om het koninkrijk Gods te kunnen zien.

Je wordt eigenlijk geboren in de wereld van Geloof in God
en je hele wereld view wordt dan op zijn kop gezet

Hij zeide tot hen: Daarom is iedere schriftgeleerde, die een discipel geworden is van het Koninkrijk der hemelen, gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn voorraad nieuwe en oude dingen te voorschijn brengt.
(alles krijg een nieuwe waarde en dat wat je vroege wellicht als kostbaar ervoer is nu niets meer waard en andersom.

In mijn ogen kan je niet zomaar zeggen, nu laat ik me dopen en dan ben ik wedergeboren.
De doop is wel de bevestiging dat je wedergeboren bent en dat je dat aanvaard. niet op grond van je eigen inzichten of eigen beweegredenen ,maar omdat je je door God daartoe geroepen weet. en daar getuigenis van kunt afleggen.
De minimale getuigenis die je aflegt is dat je gelooft dat Jezus
de zoon van God is

Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
12 jaar geleden
Heb het ff opgezocht op google dit nav van een andere vraag op GV vandaag.

Het is mij persoonlijk met de paplepel ingegoten maar om het goed en duidelijk uit te leggen, moet ik eerlijk toegeven ben ik geen ster in .

Begrijp ook niet alles vh geloof ,daarom heet denk ik ook geloven .)))
tgaat mijn verstand te boven ( weet ik dan weer wel.)

tis mens eigen en gezond.
Om te onderzoekenen, vragen, kritisch zijn .
Om zo een antwoord te vinden waar jij je in kan vinden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening betekent opnieuw geboren worden hetzelfde als verlichting bereiken, in bijvoorbeeld het boeddhisme.
En dat houdt in, je je echte authentieke zelf herinneren en daar naar gaan leven, en je eigengemaakte zelf (die je opgedrongen wordt door de maatschappij) weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opnieuw geboren worden kan dus elke dag
en het heeft met je geest te maken en niet met het lichamelijke het weg doen van je ego zeg maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan dat elke dag, maar in de praktijk valt het nog niet mee.
Ik zie de bijbel als een antiek zelfhulp, zelfontwikkelings boek. In de tijd dat het geschreven is, was alleen de psychologie en termen als ego en dergelijke nog niet uitgevonden. En om dan toch de boodschap over te brengen worden er termen als wedergeboort en opstaan uit de dood gebruikt.
Ha, die Mhvdw56;

Opnieuw geboren worden betekent letterlijk vooral een heel pijnlijke toestand voor de moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Bijbel staat "werkt uw zelfs zaligheid" en bidt en u zal gegeven worden. Bid God of hij u bekeren wil tot het waar en zaligmakend geloof. Bidt met een oprecht hart.
Van harte aanbevolen.

Lees b.v. wat de Heere Jezus heeft gezegt tot Nicodemus die een leeraar in Israel was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag, je bent dus al dichtbij..

Ik heb uit genade jaren geleden een wedergeboorte ervaring mogen ervaren van de Here Jezus. Tijdens een evangelische kerkdienst werd er gevraagd om te gaan staan om je hart te geven aan Jezus Christus en om vergeving van zonden te vragen.
Op een vreemde manier voelde ik me omhoog getrokken door iets en ging staan.
Toen er gebeden werd voor degenen die stonden vielen
al de lasten die ik droeg van me af en voelde het als een soort heerlijk thuiskomen. Vanaf dat moment wist ook zeker een kind van God te zijn, waar ik daarvoor altijd had over getwijfeld.

Joh 3 vs 3 Niemand kan het Koninkrijk van God zien als hij niet opnieuw geboren.
Joh 3 vs 5 Niemand kan het Koninkrijk van God binnengaan als hij niet geboren wordt uit water en geest ( water staat voor bekering en geest staat voor de Heilige Geest ).
2 Kor 5 vs 17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping, het oude is voorbij en het nieuwe is gekomen.

Het is een punt waarop je omkeerd in je leven naar God toe. Zie het als het huwelijk, je zegt ja-tegen elkaar maar het is pas het begin..

Soms wordt een wedergeboorte emotioneel ervaren, soms op een wat ongemerkte manier. Dat is bij iedere gelovige anders.

Veesl wijsheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus gebruikte deze woorden om aan te geven dat je verouderde gebruiken en ingeslepen religieuze vooroordelen en dogma's moet afleggen - en je eigen verstand gebruiken.