Is er ergens in de rollen of geschriften iets bekent of Jezus ook humor bezat. (buiten de door de kerk gemanipuleerde bijbel)

Immers hij was een intelligent persoon en intelligentie gaat vaak samen met humor. Boeiende preken komen van mens tot mens toch beter over wanneer je dit afwisselt met wat luchtige opmerkingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
capthavoc
13 jaar geleden
Ik wil wel even ageeren tegen de zin
"door de kerk gemanipuleerde bijbel."
op deze manier is natuurlijk niets meer betrouwbaar genoeg.
Kristal
13 jaar geleden
Ja Capthavoc, het is niet leuk maar wel waar. Als je je er in verdiept kom je tegen dat Keizer Constantijn, zo'n tussen de 300 en 400 jaar na Chr (vraag me even niet de exacte jaartallen maar dat is makkelijk te vinden) een hele dikke vinger in de bijbelse pap stak toen het erom ging de Bijbel samen te stellen. En met diezelfde vinger ook door de inhoudelijke Bijbel roerde...
En hij was echt niet de enige.
Het spijt me oprecht maar zo is het wel.
capthavoc
13 jaar geleden
Ik heb dat ook onderzocht
niet tot in volle details ik ben geen theoloog
maar voldoende om een persoonlijk conclusie te maken
maar wat de één manipuleren noemt
noem ik het kaf van het koren scheiden. Bovendien ik heb niets spectaculair onwaarachtig slecht gevonden in dat schiften . van boeken en woorden
en het is zeker ook nog niet gevonden anders was het wel op wikileaks terecht gekomen ;) toch even humor ;)))) In die tijd was het een belangrijke zaak om scheiding aan te brengen, het idee dat hier altijd weer onstaat is dat "machten" de zaak gecorrumteerd hebben
dat doen ze met,.............. alles Mijn mening hier:
De bijbel in zijn huidige vorm is betrouwbaar genoeg
om datgene wat het heeft willen duidelijk maken aan de wereld ook verteld wordt.

Het beste antwoord

Hij had een immens zware opdracht te vervullen ,toch kunnen sommige lezers misschien een vleugje humor bespeuren als ze de passage lezen waarin Jezus zei dat het voor een kameel gemakkelijker was door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke het koninkrijk Gods binnen te komen .
Het hele idee van een kameel die door het oog van een letterlijke naainaald probeert te komen, is overdreven. Nog zo’n hyperbool gaat over het zien van een strootje in het oog van je broeder maar het niet in de gaten hebben van een balk in je eigen oog .
Jezus was zeker geen zwijgzame bureaucraat. Hij was hartelijk en vriendelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooi antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vindt ik ook +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alles is correct vertaald vanuit het Grieks: "Het woord voor kameel is in het Grieks kamèlos. Maar er zou oorspronkelijk kamilos hebben gestaan, dat ankerkabel betekent. Jezus zou dan hebben gesproken over een draad zo dik als een scheepskabel in een situatie waar je normaal een draadje naaigaren zou gebruiken, wat dan toch een zekere logica zou hebben."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Matthéüs schreef zijn evangelieverslag oorspronkelijk in het Hebreeuws, waarna hij het in het Grieks vertaalde. Het Hebreeuwse woord voor kameel (ga‧mal′) verschilt heel duidelijk van de woorden die worden vertaald met touw (che′vel) of koord (ʽavoth′), en het lijdt geen twijfel dat Matthéüs de juiste Griekse term heeft gekozen. In de oudste en betrouwbaarste Griekse handschriften (het Sinaïtische handschrift en het Vaticaanse handschrift nr. 1209) staat hier het woord ka‧me′los, dat kameel betekent. Ditzelfde woord wordt gebruikt in Matthéüs 23:24, waar er weinig twijfel over bestaat dat „kameel” wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk AimeeTJE ;-) +je

Andere antwoorden (3)

Jezus was volgens zijn "biografen" geen lolbroek en kon zelfs af en toe knorrig en chagrijnig zijn en uit zijn slof schieten, zoals tegen de wisselaars in de tempel en zijn metgezellen tijdens de storm op het meer.
Zoals in het voorgaande beschreven verluchtigde hij zijn prediking met parabels en beeldspraak, maar echt lollig wordt het nooit.
Het veranderen van water in wijn is misschien niet zozeer grappig, maar Jezus toont zich geen spelbreker tijdens het feest. Hij had immers net zo goed de aanwezige wijn in water kunnen veranderen.
Misschien had hij wel een humoristische kant, maar bewaarde hij die voor het samenzijn met Maria Magdalena. Wie zal het zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sipke van der Land schijnt een boek geschreven te hebben over Humor in de bijbel. Dus misschien heb je daar wat aan
13 jaar geleden
jazeker! hij kwam met de eerste Belgenmop!