Is het toegestaan om als gelovige schietspellen te spelen?

In bijna elke godsdienst is een van de gouden regels 'dood geen andere mensen'. Geld dat dus ook voor peronages die niet echte mensen zijn, maar wel mensen voorstellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7.7K

Het beste antwoord

Natuurlijk is dat toegestaan. Het is verboden om andere mensen te doden. In een schietspel dood je geen andere mensen, maar er wordt gesimuleerd dat je schiet op door de computer gegenereerde afbeeldingen van mensen, monsters, aliens enz. Net zoals paintball of lasergamen niets met moord te maken heeft, hebben schietspellen dat ook niet. Er is vanuit de 10 geboden dus geen reden om het spelen van schietspellen niet toe te staan.

De reden dat mensen, waaronder ook veel christenen, schietspellen afkeuren is omdat ze vinden dat dit smakeloos is en/of geweld verheerlijkt. Hierbij wordt vaak wel verwezen naar de bijbel. Het is echter de eigen interpretatie van de bijbel op basis waarvan zij oordelen dat een christen dit niet moet willen. Zoals blijkt uit de grote verschillen tussen christelijke stromingen (de ene heeft wel een tv, de andere niet. de ene mag wel autorijden op zondag, de andere niet. de ene mag wel schietspellen spelen, de andere niet enzovoorts enzovoorts) is het een kwestie van interpretatie en groepsdruk of een gelovige voor zichzelf vindt dat het spelen van schietspellen is toegestaan, of juist niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke plus voor dit antwoord!! +

Andere antwoorden (6)

Dat hangt er van hoe je bijvoorbeeld de bijbel interpreteert. Toen de bijbel geschreven werd, bestonden er nog geen games. Dus er zal niet letterlijk in staan je mag geen personages doden in games.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als gelovige kun je wel de essentie van je geloof achterhalen.
Sommige dingen kun je prima tussen de regels door lezen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het christelijke geloof wat op de bijbel is gebaseerd, dan kun je daar best wat punten over in terugvinden. Bijvoorbeeld:

„Hij die langzaam tot toorn is, is beter dan een sterke man, en hij die zijn geest beheerst dan wie een stad inneemt”, zegt Spreuken 16:32.
Zul je dat leren van gewelddadige video-spelen?
Of zou je daarentegen langzaam maar zeker kunnen beginnen ’geweld lief te hebben’ — Psalm 11:5.

Psalm 11:5 zegt dat God zelf zowel de rechtvaardige als de goddeloze onderzoekt, En al wie geweld liefheeft, haat Zijn ziel stellig.

Schietspellen doen een beroep op een „doden of gedood worden”-instinct, zijn gericht op geweld en bevorderen een agressiviteit die geen plaats biedt voor barmhartigheid. Schietspellen geven voedsel aan de laagste instincten van de mens. Ze kweken een generatie van botte, slechtgehumeurde pubers”.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in mijn ogen is het niet hetzelfde.

games zijn spelletjes, als je getikt word ben je "af" hetzelfde voor schiet spelletjes, alleen gaat je poppetje "dood".. waarna hij weer tot leven komt en je verder kan spelen, je doet er niemand pijn mee, behalve dat je tegenstander een potje kan verliezen.. maar dat kan met voetbal ook.

je hebt natuurlijk ook god-games waar je hele stammen kan vermoorden, deze games zijn een keuze tussen goed/kwaad, helpen of pijndoen.. en als je dan voor het kwaad kiest zou ik toch even nadenken over jezelf.

het is maar net hoe je het spelletje speelt.. is het echt een spelletje voor je? speel je leuk met andere mensen, ben je beleefd en maak je vrienden.. goed bezig toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk gaat het spelen van spelletjes niet om echt doden maar het zal misschien wel agressie in het algemeen opwekken en dat zal een gelovige niet willen.
verder zijn dit soort spellen vaak akelig realistisch en wij willen graag onze speren tot ploegscharen omsmeden en zo dus niet aan dit soort agressieve spellen meedoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat je een schietspel aan het spelen bent, kun je je gedachten niet richten op God. Gamen mag wel, maar als je het niet doet kun je meer tijd aan God besteden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkelijk de (geloofs-)overtuiging hebt, dat je geen mensen mag doden, dan zal je last krijgen van je geweten als je zo'n spel zou spelen. Natuurlijk staan er geboden en verboden in de Heilige Schrift, maar jijzelf bent 'de gelovige'. Sommige mensen hebben een sterk geweten, andere een zwak. Doordat je actief bezig bent met je geloof en je kennis van de Heilige Schrift gaat je geweten steeds beter werken (in overeenstemming met dat wat God van jou verlangt).