Hoe is Jezus nog altijd bekend als hij volgens niet-religieuzen een gewone mens was?

Jezus heeft nu nog altijd zeer veel invloed. Hoe kan dit? Religieuze mensen hebben daar genoeg argumenten voor. Maar wat is de verklaring van niet-religieuzen hiervoor? Wat maakt Jezus zo bijzonder? Wat had Jezus wat andere mensen niet hadden in die tijd? Want als hij een 'gewone' mens was, zou hij niet zoveel invloed hebben, en zou hij zoals alle mensen in die tijd vergeten worden, toch? xd

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Religie
2.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Er zijn geen duidelijke historische bronnen rondom het bestaan van Jezus. Niet-religieuzen zullen eerder zijn bestaan ontkennen, dan hem als "gewone mens" te beschouwen.
Erna55
4 jaar geleden
Hoe is Boedha nog altijd bekend ...... etc..........
Hoe is Zeus nog altijd bekend .... etc ...........
Wat is de verklaring van niet- religieuzen hierover ?
tinus1969
4 jaar geleden
Beodle je 'Hoe komt het dat...', of 'Waarom is...'?
tinus1969
4 jaar geleden
Er zijn wel meer tamelijk gewone mensen nog steeds bekend. Zo kennen we Socrates en Plato 9die al even dood waren toen Jezus werd geboren) ook nog steeds.
LeonardN
4 jaar geleden
@Gokhan1999 Niet-religieuzen zien Jezus als een mythisch figuur, of een bestaand persoon (of samenraapsel van mogelijk bestaande personen) waar allerlei mythische verhalen omheen zijn gebouwd. Bijna iedereen weet ook van Boeddha. Als je een christen bent ook. Hoe verklaren christenen dan zijn bekendheid? Nou een wereldreligie maakt de hoofdpersonen(bestaand/onbestaan/mythisch/niet-mythisch) van die religie meestal bekend bij bijna iedereen. Wat had Jezus wat andere mensen niet hadden in die tijd?
Dat maakt niet uit.
Onbestaande figuur:
Stel dat Harry Potter boeken over 1000 jaar nog gelezen worden. Wat had Harry Potter dan? Iemand die een verhaal over hem opschreef.
Bestaande persoon.
Als mormonen nog steeds bestaan over 1000 jaar (en dan de nr1 religie is), wat had Joseph Smith dan? Een leugen waarin velen geloofden en waarvan het verhaal opgeschreven is. Of nog mooier.
L. Ron Hubbard.
Hij bedacht en schreef zijn eigen religie. Dat noemen we nu scientology. Verhaal + gelovigen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jezus is voor mij als atheist op de zelfde manier bekend als Hercules of Odysseus. Hij is een mythisch figuur uit de oudheid. Er is buiten de bijbel, weinig tot geen historisch bewijs voor zijn bestaan, al heb ik er geen probleem mee om aan te nemen dat er ooit een joodse rabbijn was die Yeshua heette die een afsplitsing van het jodendom is begonnen wat honderden jaren later bekend is geworden als het christendom.
Jezus heeft op mij persoonlijk dus eigenlijk niet zoveel invloed. Het christendom daarentegen heeft een culturele invloed gehad op de westerse wereld dankzij het Heilige Romeinse Rijk, wat zich na 800CE door europa heeft verspreid. Al moet ik zeggen dat de "christelijke normen en waarden" die de westerse wereld hanteert niet persé christelijk zijn, maar een resultaat van leven in een samenleving.

Antwoorden (2)

De bekendheid van Jezus is vooral te danken (of te wijten) aan de invloed en de populariteit van de kerk. Door het ontstaan van de religie rond Jezus en als gevolg daarvan het ontstaan van het instituut van de kerk bleef Jezus gedurende meer dan 20 eeuwen een bekende persoon. De invloed en de populariteit van de kerk is al die eeuwen heel groot geweest. Pas vanaf de jaren 60 van de 20ste eeuw nam de invloed en de populariteit van de kerk af. Vóór die tijd hadden de meeste mensen veel (meer) respect voor autoriteiten, de heersende klasse(n). De kerk was zo'n 2000 jaar lang één van die autoriteiten.

Niet-religieuzen houden dus rekening met de geschiedenis van meer dan 2000 jaar.
4 jaar geleden
Er waren in die tijd (veel) meer groepen rond een persoon, net als in andere tijden. Twee ervan waren vrij bekend, en worden behalve door historici, ook genoemd in het NT: Johannes de Doper, en Simon de Tovenaar. De 1e wordt gunstig beschreven, de 2e ongunstig: het deze Simon alleen om de toverkunsten te doen zijn, waarover hij toegeeft dat Jezus er beter in is. Ook Johannes erkent in het NT Jezus als groter dan hijzelf. Buiten de Bijbel is dat niet te vinden, ook niet bij andere religies waar Johannes de Doper een belangrijk figuur is (Islam, Mandeisme, Bahai). Simon de Tovenaar lijkt na zoveel eeuwen echt passé, op een computerspel na dat zo heet.
Waarom Jezus achteraf veel bekender werd, ligt (zoals bijna alles) aan veel factoren, maar daarvan is één onbetwist de grootste: verspreiding door de Romeinen, nadat keizer Constantijn een pacifistische versie van het christendom omarmd had. De Romeinen bemoeiden zich doorgaans niet met religies in hun rijk, maar wel als ze die een bedreiging vonden omdat het (ook) politieke bewegingen waren. Die dreiging zagen ze tot de move van Constantijn in het Christendom, en waarschijnlijk niet zonder reden. Na het aftakelen van het Romeinse rijk ontwikkelden de Christelijke leiders van Rome zich tot leiders van het hele Christendom, en uiteindelijk accepteerde een groot deel een centraal gezag vanuit Rome en werd de plaatselijke leider daar paus genoemd. De RK Kerk was ontstaan, en werd - pacifistische leer of niet - een politieke macht van betekenis. Van opstand vrezende of onderdrukkende Keizers hadden ze immers niets meer te vrezen.
... de RK als "het hele Christendom", is nooit gelukt, het lukte wel voor west-Europa. Daarvandaan ging het de wereld rond toen Europese landen probeerden een wereldrijk te worden. Intussen niet meer alleen RK, er waren al de nodige afsplitsingen geweest.