Christenen geloven dat door Jezus bloed hun zonden vergeven kunnen worden na belijdenis. Welke visie heeft een ander geloof daarop? Bijv. Jodendom?

Vergeving van zonden binnen verschillende geloofsovertuigingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Zowel het jodendom als de islaam gaan uit van een mogelijkheid tot vergeving van de zonden. Daarvoor hoeft God geen 'kunststukjes' uit te halen met bloed, sterven en zonen.

God is de Erbarmer en de Barmhartige. In de islaam worden de zonden en fouten op de ene kant van de weegschaal gelegd en de goede daden aan de andere kant. Vanuit daar wordt je plaats in het Hiernamaals bepaald. Hoe dat zit behoeft een andere vraag. In principe kan alleen de zonde van shirk (het toekennen van deelgenoten aan God) niet vergeven worden. Sommige moslims vasten of geven aalmoezen om God duidelijk te maken spijt te hebben van hun zonden.

Iets dergelijks is ook het geval bij joden. Joden kennen ook speciale dagen die gericht zijn op het vergeven van de zonden. Daar weet ik het fijne niet van, omdat ik geen jood ben.

Overigens kennen zowel het jodendom als de islaam geen erfzonde. Tot in de vierde eeuw kende ook de christelijke kerk het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Joden wachten nog steeds op de komst van de messias, voor hen was Jezus dat dus niet en heeft hij dus ook die macht niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil het antwoord vanuit de Islam belichten.

De Islam verkondigt dat Adam (vzmh) oprecht berouw getoond heeft voor zijn fout en God hem uiteindelijk vergeven heeft. Volgens de islam draagt niemand de zonden van een ander. Iedereen wordt vrij van zonden geboren, maar met het vermogen om te zondigen.

Volgens de Islam kan men door middel van geloof en goede daden, onder de leiding en met de genade van God, gered worden. “De mens is vrijwel zeker verloren. Behalve degenen die geloven en goed doen, en elkaar waarheid en geduld opleggen”
(103:2-3).