Waarom is ongeloof niet een van de zeven hoofdzonden?

We kennen de zeven hoofdzonden (wikipedia ze maar, of herinner je de film Se7en :) ).

Het gaat hier toch om christelijke zonden? Waarom is ongeloof er dan niet een van?

P.S. Geen welles/nietes-spelletje met betrekking tot geloof alsjeblieft.

bijgevoegd: Ongeloof lijkt me toch vanuit christelijk oogpunt een grotere zonde dan één van de zeven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Misschien gewoon wel praktisch bedacht door de oorspronkelijke schrijver: als je niet gelooft, ben je ook niet bang te maken met de straffen in het hiernamaals (waar je dan waarschijnlijk ook niet in gelooft!) voor het begaan van hoofdzonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om ook een antwoord vanuit het (christelijke) geloof te geven: de leer houdt rekening met de mogelijkheid dat je niet christelijk bent, bijvoorbeeld simpelweg omdat je nooit in aanraking bent gekomen met het evangelie of dat nooit iemand dat goed heeft uitgelegd. Dat was nogal een dillemma, denk bijvoorbeeld aan mensen die vóór Christus leefden, of die op een ander continent geboren waren (dit besef ontstond na de 'ontdekking' van Amerika). Een mogelijkheid om hiermee om te gaan zou kunnen zijn om te stellen dat er voor de komst van Christus geen goede mensen waren, maar hoe zit het dan met de goede mensen uit het oude testament? Of om te zeggen dat alleen in het volk van god (de joden) voor de komst van christus goede mensen bestonden, maar wat doe je dan met de Griekse filosofen waar vroege theologen zoals Augustinus en Thomas van Acquino door beïnvloed werden? Allemaal zondaars die veroordeeld waren tot eeuwig branden in de hel? En hoe zit het dan met doodgeboren kinderen, die niet eens de tijd hebben gehad om gedoopt te worden, laat staan om te geloven? Die waren nota bene per definitie goed, want Christus had zoiets gezegd. De oplossing die de kerk hiervoor bedacht was dat er wel goede mensen konden zijn die niet christelijk of joods waren. Die waren niet gered door het evangelie, dus konden ze niet naar de hemel. En omdat ze niet gezondigd hadden, kwamen ze ook niet in de hel of het vagevuur. Dus werd er een apart plekje voor hen gecreëerd, namelijk het voorgeborgte (ook wel voorportaal) van de hel. Een soort niemandsland voor 'undecided' dus. Maar die oplossing was natuurlijk alleen mogelijk als ongeloof zelf geen zonde was waarvoor je naar het vagevuur of de hel ging.

Andere antwoorden (6)

Ha, die Magicegidius;

Het zou wel erg onbarmhartig zijn tegenover niet- of andersgelovigen om ze op grond hiervan zo zwaar te veroordelen. Er moet altijd de mogelijkheid tot inkeer en/of bekering overblijven, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen al gelooft en daar twijfelt niemand aan... Dus hoe kun je iets als zondig bestempelen als iedereen zonder uitzondering de zaken gelooft dat het waar is...
Christelijk geloof is precies hetzelfde als elk ander geloof, in die zin dat je moet geloven... Er is toch geen ge-weten als organisatie... Weten is toch veel potenter dan geloven... En als je iets weet, dan geloof je het toch niet (meer)
Als je weet hoe laat de zon ergens ter wereld opkomt, dan stop je toch dat te geloven, dat is toch niet wetenschappelijk...

Ik geloof het wel, mat andere woorden, ik geloof het helemaal niet, van welk geloof dan ook... Geef mij maar weten, daar kan ik veel meer mee...

Toegevoegd op 03-06-2009 17:53:07
En als je niets gelooft, wat dan als het als hoofdzonde gekenschetst wordt, dan maal je daar toch ook niet om...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die lijst van hoofdzonden niet verzonnen is door iemand die de bijbel schreef.

Toegevoegd op 03-06-2009 17:30:16
Maarreh... Je kunt geloof ook nooit afdwingen. Dan is 't resulterende geloof direct inhoudsloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je dat niet aan de inquisitie kunnen vertellen? En aan de hardliners in Amerika? En aan de Taliban? En aan [enzovoort]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen was ik er nog niet danwel zijn er te weinig klonen (nl. nul) van mij.
Het lijkt me heel eenvoudig, namelijk omdat alleen gelovigen kunnen zondigen. Op "dwazen", zoals ongelovigen worden genoemd, zijn de 7 hoofdzonden niet van toepassing, alleen op gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 7 hoofdzonden zijn concreet te maken.
Ongeloof is dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je respecteert het feit dat er 7 hoofdzonden zijn uitsluitend als je gelooft. Geloof is de basis waarop deze zonden rusten en is er dus geen onderdeel van.