Bestaan er in Nederland nog sekten?

Zo ja welke? En waar staan ze voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
16.8K

Het beste antwoord

Hier vind je een lijst van vermeende sekten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vermeende_sekten

Als je wilt weten waar ze voor staan
klik je even op de blauwe linken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ja, de scientologiekerk is er een van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die zijn er, maar geen enkele sekte zal toegeven een sekte te zijn...

Je moet tot een sekte behoren wil je precies de boodschap van die sekte uit kunnen dragen, dus je vraag heeft iets onmogelijks in zich...

Natuurlijk kan ik speculeren over andere sekten, maar dan gis ik en dan sla ik de plank altijd mis...

Ik kan bevestigen dat er wel degelijk sekten zijn, ook in Nederland... Maar ik kan je inherent geen antwoord geven waar ze voor staan, helaas... En ook niet welke dat het zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom zeg je niet gewoon dat je geen flauw benul hebt?
Een hoop woorden zonder enige betekenis. Voor dat ene rotpuntje?
Eentje schiet me zo te binnen, het wachttoren genootschap, lees daarvoor onder andere de eerste link.

Maar er zijn meer en veel kleinschaligere sektes in Nederland, daar heb ik zo geen informatie over helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je http://weeswaakzaam.punt.nl wil geloven, dan zijn het er nogal wat in Nederland...
deze worden op de site opgesomd:
Jehova’s Getuigen.
De Mormonen, oftewel, de Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen" (Latter Day Saints).
Scientology.
Unified family.
Christian Science.
Bhagwan, de oshi- beweging.
Children of God.
Bahai wereldgeloof.
Maitreya, de Christus en zijn profeet Benjamin Crème.
Zevende Dags Adventisten / Zevende Dags Baptisten.

kijk op de site waar de sektes voor staan en doe er je voordeel mee...

Toegevoegd na 2 minuten:
o.
en kijk hier even...
http://www.goeievraag.nl/vraag/grote-sektes-actief-nederland.28779
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Miljoenen sekten waaronder de meest frekwente met prefix "in" die zich laten opdelen in vele soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, laatst stond er weer iets in de krant over de Noorse Broeders. Ook de Pinkstergemeente is een secte.
En de Jehova s Getuigen.

Kenmerken van een secte zijn: veel sociale controle. Een hoofdzaak maken van een deel.
Noorse Broeders: Schuld en Boete
Jehova s Getuigen: de Openbaring en het vergaan van de wereld
Pinkstergemeente: 'Spreken in tongen, handoplegging, zoals in het Pinksterverhaal wordt verteld.

Er is nog natuurlijk heel veel over te vertellen. Maar de vrijheid om te denken en te zeggen wat jezelf meemaakt is er heel beperkt.

Soms worden mensen helemaal gehersenspoeld, en kunnen niet eerder verder leven dan dat ze gedeprogrammeerd worden. Dat speelt bij Noorse Broeders en J.G. Pinkstergemeente is een milde vorm van een sekte.

Heel vaak wordt er van de volgelingen financieel misbruik gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor!

Jehova’s Getuigen
Scientology
De Moonsekte
Bhagwan

De Zonen van het Heilige Licht van Apocalyptius of De Apocalypse
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meesten vergeten dat de kerk en kloosters ook sekten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'de Kerk' voor zover je daarover kunt spreken en kloosters zijn geen sektes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk, Dat zeggen sekten ook altijd, dat ze geen sekten zijn.
Maar als iemand in het klooster gaat om voor god te dienen, dan vind ik het toch een sekte. Die iemand zal je daar niet zomaar vanaf kunnen praten. Dat is precies wat bij sekten ook het geval is.
Het klooster zal ook zijn aanhanger ook diverse dingen verbieden en opleggen. Evenals in sekten.
Ik vind het toch een grote gelijkenis hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt recht op je eigen mening, niet op je eigen feiten. Dit kun je gewoon niet volhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele woord sekte is gebaseerd op meningen, niet op feiten.
VanDale: "geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen" Is elke klooster niet een stroming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je past er wel een hele rare definitie op toe. Hoe wijkt 'de Kerk' (nogmaals, als je überhaupt van 'de kerk' kunt spreken) of een klooster af van de grotere stroming waar ze uit voortkomt? Sterker nog, waar komt 'de Kerk' uit voort? Maar goed, dit is weer zo'n zinloze discussie aan het worden, ik stop ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker zinloos wanneer iemand zegt dat sekten gebaseerd zijn op meningen en niet op feiten. Dat geld toch ook voor religies? Men geloofd maar weet niet, maar omdat ze zo sterk geloven weten ze het. Maar feiten zijn daar ook niet.
De Jehova's zijn de grootste sekte in deze wereld,met hun eigen geschreven bijbel

Wat en walgelijk geloof

Toegevoegd na 32 seconden:
en is een
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Want??
Doet het soms pijn als de waarheid wordt verteld. Over walgelijk gesproken:
Kindermisbruik, Waar?!?!?
Afslachten door elkaars geloofsgenoten:Waar?!?!?
Bommenleggers:Waar?!?!?!
Onderdrukking:Waar?!?!?! Walgelijk zijn degenen die maar doen wat zij willen maar niet de Jehovah's Getuigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al deze dingen gebeuren het meest bij de Jehova Getuige,bij die mongolen mag je zelfs je verjaardag niet vieren
100-en.

België heeft een aantal jaren een lijst opgesteld van circa 150 sekten, het leeuwendeel is ook in Nederlands actief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja
De broeders van het witte genoodschap oftewel de lichtwerkers (strekking hiervan dat alleen positivisme en liefde naar de medemens toe een betere samenleving oplevert en samenwerking van energetische entiteiten; beetje etherisch en ik ben er niet in thuis verder