Uit welke lande kwamen de 3 wijze uit het ooste naar Jezus ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
8.3K
Castle
7 jaar geleden
landen en oosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wijzen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik niet goed begrijp is:
De wijzen kwamen uit het oosten. Ze hadden Zijn ster in het oosten gezien.
Als je je ten oosten van Betlehem bevindt en een ster in het oosten ziet waar je achteraan loopt, dan kom je toch nooit in Betlehem en loop je toch echt de verkeerde kant op. Hoe moet ik deze tekst lezen!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand tipte mij.
Lees het zo:
We hebben, toen we nog in het oosten waren, Zijn ster gezien. (Die ster zal dan voor hen in het westen hebben gestaan.)

Het beste antwoord

De drie koningen Melchior, Caspar en Balthasar kwamen respectievelijk uit Arabië, Tarsis en Ethiopië.

Toegevoegd na 49 seconden:
De Wijzen komen in de Bijbel voor het eerst in het evangelie van Matteüs voor. Samen worden ze zelden genoemd, en nergens staat dat ze met z'n drieën waren, alleen dat ze uit het Oosten kwamen en drie geschenken meebrachten. Daardoor gingen mensen later waarschijnlijk geloven dat het er drie geweest moeten zijn, maar het is een gok, en in bepaalde verhalen komen wel 12 Wijzen voor. Hun namen worden overigens al evenmin vermeld.

De namen die ze later kregen – Melchior, de koning van Arabië, Caspar, de koning van Tarsis, en Balthasar, de koning van Ethiopië – komen uit een Grieks verhaal, dat er pas rond het jaar 500 bij is gekomen.

De drie koningen hadden goud, mirre en wierook bij zich.

Goud kennen we. Wierook is hout of schors van bomen van het geslacht Commiphora, dat lekker ruikt als je het brandt. En mirre is de hars van dezelfde boom. De goudbruine klompjes kun je branden zoals wierook of verwerken tot bijvoorbeeld zalf. De oude Egyptenaren kenden het al en gebruikten het voor het balsemen.

Toegevoegd na 13 minuten:
In het oud testamentische boek Psalmen (72: 10) lezen we:
De koningen van Tharsis en de eilanden zullen geschenken aanbieden; de koningen van Arabië en Saba zullen offers aandragen.
Ook deze 'voorzegging' zou ertoe hebben bijgedragen om over drie koningen te gaan spreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben de bron kwijt
SimonV
7 jaar geleden
Deze? http://wibnet.nl/cultuur/religie/wie-waren-de-drie-wijzen-uit-het-oosten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat is hem. Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de volledigheid mag nog gezegd worden dat die 3 wijzen geen 3 wijzen waren, maar dat de grondtekst duidt op magiërs, die op basis van astrologie voorspellingen deden. Zie de toelichting hierover op Wikipedia, alsook verschillende bijbelvertalingen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wijzen_uit_het_oosten "Magiërs":
http://www.willibrordbijbel.nl/?Matteus%202,1-2,12
https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/matteus/2/ "Astrologen":
https://www.jw.org/nl/publicaties/bijbel/bi12/boeken/Matthe%C3%BCs/2/ "Sterrenkundigen" :
http://www.bibleserver.com/text/HTB/Matthe%C3%BCs2 Griekse tekst:
http://biblehub.com/interlinear/matthew/2-1.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De informatie in dit antwoord is aardig als je een kruiswoordpuzzel wilt oplossen, maar de genoemde bron is volstrekt onbetrouwbaar. Het verhaal over de Wijzen is apocrief, maar de ene versie is iets geloofwaardiger dan de andere. Er bestaat geen stad Tarsis, dit moet Tarsus zijn. Het antwoord noemt ook wel de oorsprong van het Griekse verhaal, maar wijst er niet op dat er nog veel meer (net zulke onbetrouwbare) versies bestaan. Net zo vaak komt Balthasar bijvoorbeeld uit het hedendaagse Jemen. Volgens de encyclopaedia britannica is in de westerse traditie Balthasar de koning van Arabië, Melchior de koning van Perzië en Caspar de koning van India. Zie https://www.britannica.com/topic/Magi

Andere antwoorden (2)

Daar is weinig over bekend en er is weinig zekerheid over te geven.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Wijzen_uit_het_oosten staat dat in de westerse traditie de drie wijzen zijn:

Caspar van 20 jaar oud, een jonge man uit Azië
Melchior van 40 jaar oud, een blanke bebaarde grijsaard uit Europa
Balthasar van 60 jaar oud, een zwarte man met baard uit Saba (Ethiopië)

De koningen vertegenwoordigen daarmee de drie toen bekende werelddelen en drie leeftijden van de man.
7 jaar geleden
De oudste belangrijke bron van informatie over de magiërs is de Griekse historicus Herodotus, die in de vijfde eeuw voor onze jaartelling leefde. Herodotus schreef dat de magiërs tot een Perzische priesterklasse behoorden die gespecialiseerd was in astrologie, droomuitlegging en bezweringen. In Herodotus’ tijd was het zoroastrisme de godsdienst van Perzië.