wat is het oudste protestantse kerkgebouw in nederland, niet overgenomen/ingepikt van katholieken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.4K

Het beste antwoord

Het zal je niet verbazen, dat de protestanten net na de reformatie niet om ruimte zaten te springen. Ze hadden kerken genoeg, omdat het in het openbaar belijden van het RK geloof simpelweg verboden was. Dat zou nog tot +/- 1800 duren. Als er dus kerken werden gebouwd had dat een reden, zoals in Amsterdam wegens de protestantse vluchtelingen, en op Vlieland omdat de kerk te klein was.

Overigens was dat inpikken van al die kerken, en zeker het verbod op RK erediensten, bepaald niet zo fraai, maar toch moet je je er niet op verkijken. Op heel veel plaatsen veranderde er gewoon niets. De mensen gingen naar de kerk (of die nu protestants of RK was) en heel vaak bleven de pastors. (er was een groot tekort aan predikanten!) Maar ze moesten wel beloven dat ze voortaan de "ware" leer van de reformatie zouden prediken. Later werd dat weer wat grimmiger, want toen er werd gevisiteerd in de diverse gemeenten, bleek dat veel pastors zich daar nauwelijks aan hielden, en verloren alsnog hun baantje, ten gunste van een echte "rechtzinnige" predikant.

Dit zijn de oudste 2 die ik heb kunnen vinden:

Amsterdam 1603
"Sinds de alteratie van Amsterdam in 1578, waarbij het katholieke stadsbestuur was afgezet, maakten de protestanten gebruik van oude katholieke kerken. Maar deze werden al gauw te krap. In de tweede helft van de zestiende eeuw kwamen er namelijk veel protestantse vluchtelingen uit Antwerpen naar Amsterdam. De Zuiderkerk werd als eerste kerk in Amsterdam speciaal voor de protestantse eredienst gebouwd. De bouw duurde van 1603 tot 1611. De toren van bijna zeventig meter hoog was pas in 1614 af. De Zuiderkerk dankt haar naam aan de ligging: zij werd gebouwd aan de toenmalige zuidelijke rand van de stad."
http://hart.amsterdammuseum.nl/page/11120/nl

Vlieland 1605
"In 1605 werd de oude kerk afgebroken om plaats te maken voor een groter gebouw. Met de bouw van de nieuwe kerk was een bedrag gemoeid van 3.093,45. De gemaakte kosten werden gefinancierd met een lening van 3.000,--. De nieuw gebouwde kerk was daarmee een van de eerste kerkgebouwen die in ons land werden gebouwd voor protestantse erediensten."
http://www.protestantsegemeentevlieland.nl/de-geschiedenis-van-het-gebouw/index.php?Itemid=59
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Grote Kerk van Blokzijl is één van de eerste kerken in Nederland die voor de protestantse eredienst werd gebouwd; in Overijssel was het de eerste. In 1609 werd de eerste steen gelegd en in 1613 was de kerk in eerste aanleg klaar.
Amadea
12 jaar geleden
Volgens wikipedia is dat de Nederlands-hervormde kerk in Gennep in Limburg:

De Nederlands Hervormde kerk te Gennep is een driezijdig gesloten zaalkerk die gebouwd werd tussen 1661 en 1663. Het is de oudste kerk op Nederlands grondgebied die met eigen middelen gebouwd is.

Wellicht onderscheidt deze kerk zich met eerder gebouwde kerkgebouwen, doordat deze door de Staten gefinancierd werden.