Als je moslim bent dan ben je toch islamitisch?

Aangezien wilders zegt we zijn niet tegen moslims maar tegen de islam. Is dat niet hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Islamiet en Moslim is inderdaad hetzelfde. Maar de Islam (de religie) en de Islamiet (de persoon) zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@transmoto: Ik bedoel gewoon precies wat ik zeg. En waar jíj tegen bent, heeft toch helemaal niks te maken met mijn antwoord?

Andere antwoorden (7)

Eigenlijk zegt hij: we zijn niet tegen de mensen (moslims), maar wel tegen datgene wat hun religie (de islam) hun influistert. Hij is niet zozeer bang voor de mensen die dat geloof aanhangen als wel voor wat dat geloof met die mensen kan doen. Het is een beetje verwarrend, dat ben ik met je eens. Maar Wilders heeft het over de uitwassen van islam, het fundamentalisme zoals de sharia. Overigens betekent het woord 'islam' onderwerping. Vandaar ook de titel 'Submission' van de film die Theo van Gogh destijds maakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sharia is de rechtsspraak binnen de islam, en heeft zodoende niets met fundamentalisme te maken. Sharia is zodoende van toepassing op de gehele islamitische bevolking, indien dit door de heersende regering van kracht verklaard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik iedere religieuze rechtspraak een uiting van fundamentalisme, of dat nu gaat om de sharia of om kerkelijke rechtbanken.
100% hetzelfde moslims geloven in Islàm en iemand die in Islàm geloofd is een moslim...
Zie ook wiki!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moslim
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet hetzelfde. Het is zoiets als zeggen dat je niet tegen christenen bent (de mensen die je in het dagelijks leven tegenkomt) maar wel tegen de christelijke leer (bijvoorbeeld veroordeling van homoseksuelen).

Ik ben de afgelopen weken veel mensen tegengekomen die katholiek zijn, heel goede mensen die fantastisch voor mijn schoonvader zorgden. Tegen die mensen heb ik uiteraard niets. Ik heb wel iets tegen de bagger die de paus uitkraamt, op basis van wat in de bijbel staat. Met andere woorden, ik moet niets hebben van de katholieke leer.

Dat is precies hetzelfde verschil als niet tegen moslims, maar wel tegen de islam zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het volkomen met jou eens..Groet, Ton
Dat is net zoiets als je zegt: ik ben niet tegen homosexuelen maar wel tegen homosexualiteit of ik ben niet tegen Rotterdammers, maar wel tegen Rotterdam. Kan je het volgen?

Toegevoegd na 6 uur:
Conclusie, het is niet hetzelfde, maar het zit wel dicht tegen elkaar aan. Overigens is Wilders zowel tegen de Islam als de gelovige aanhangers ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een hoop christenen die precies dat eerste zeggen, die niets tegen homoseksuele mensen hebben terwijl ze homoseksualiteit wel afkeuren, en het is heel goed mogelijk om Rotterdam een vervelende stad te vinden zonder dat individuele Rotterdammers die je tegenkomt aan te rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral dat van Rotterdam vind ik een mooi voorbeeld...ik ben die stad ontvlucht, maar heb niets tegen mijn (voormalige) stadsgenoten. Wat betreft homo's, zijn vaak heel aardige mensen hoewel je inderdaad kan stellen dat homoseksualtiteit niet in de lijn van de schepping (reproductie van de soort) ligt. Met als logisch gevolg dat homoseksualiteit als afwijking wordt gezien zonder daar de mensen op aan te spreken. En zo ook de islamieten waar ik mee werk...heel aardige mensen, ook bij (oprechte) vragen over hun geloof en leer. Neemt niet weg dat ik bepaalde soera's niet kan onderschrijven, laat staan de uitleg (hadith) daarover.
Moslims zijn mensen die de Islam aanhangen.
Ik ken heel aardige moslims, die laten iedereen met rust die christen is, maar er zijn ook moslims die de islam zo strak aanhangen, dat in hun ogen christenen niet goed zijn.
Moslims zijn in de ogen van Wilders dus niet slecht, maar datgene waar zij in geloven wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is toch meer dan zijn leer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat het is het zijn allemaal maar namen . Wie is nu wat .
Wat is een Moslim?? iemand die in de islam gelooft.iemand die een hoofddoek draagt of een baard?Wil het zeggen als je baard hebt dat je een goede moslim bent?
Ken ook heeeeel veel moslims die zich zelf moslim noemen maar zich er totaal niet naar gedragen .
De godsdienst zegt ook helemaal niets over de mens die erbij hoort.
Ik begrijp ook nog steeds niet wie dit allemaal verzonnen heeft al die hokjes waar ze mensen maar in willen stoppen .
Het gaat er om wie je van binnen bent .

Toegevoegd na 3 minuten:
een