Hoe word je boeddhist en bestaat er zoiets als 'boeddhisme voor beginners'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

boek lezen

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/boeddhisme-voor-dummies/1001004001998656/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020082068bn6

film kijken

http://www.youtube.com/watch?v=kxYQ4CXoIwg

ur good 2 go
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goede links naar perfecte methodes!

Andere antwoorden (3)

De boeddhistische filosofie is volgens mij hoofdzakelijk gericht op een doel:

Verlangens leren loslaten.

Boeddhisme gaat ervan uit dat het menselijk innerlijk lijden bestaat uit onbevredigde verlangens; de teleurstelling van verlangens die niet bevredigd worden. Als je deze verlangens weet los te laten, zo redeneert de filosofie, dan hoef je dus ook niet meer te lijden. Hierdoor zou een soort rust van geest, het ultieme geluksgevoel (nirvana) kunnen worden ervaren. Je bent immers niet meer aan het streven naar geluk (door verlangens achterna te jagen), maar omdat je niet meer verlangt, ervaar je automatisch geluk.

Dit is, op basis van mijn ondeskundige kennis over het boeddhisme, volgens mij in een notedop waar het boeddhisme om draait.

Als je dat principe goed in je oren knoopt denk ik dat je al een beginnend boeddhist bent. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een deel van wat boeddhisme is, maar dat tegen jezelf zeggen is niet de eerste stap die je maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet? Wat is volgens jou dan nodig om de eerste stap te maken? Volgens mij is wat ik gezegd heb de essentiële kern van Boeddhisme. De rest eromheen is volgens mij alleen maar ruis. Onnodige ruis die sommige mensen, met een behoefte aan zweverige kul, maar al te graag willen horen. Karma bijvoorbeeld; dat spreekt natuurlijk veel meer tot de verbeelding. Omdat het zo lekker rechtvaardig klinkt en een geruststellende gedachte is.
zekersss, bijvoorbeeld het boek; 'boeddishme, in alle eenvoud' of 'het pad is het doel' en je zou eens een tempel kunnen gaan bekijken, met rondleiding, sfeer proeven en allerlei vragen stellen... kijk maar eens op www.tibetaans-instituut.org en www.katinkahesselink.net dat zijn fijne sites waar je alvast heel wat info op kunt vinden. veel plezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddhist worden in de volle betekenis van het woord betekent je verbinden met \'De Drie Juwelen\'. Deze zijn:
De Boeddha, het ideaal van Verlichting
De Dharma, de leer en methodes van het boeddhisme
De Sangha, de gemeenschap van mensen die elkaar op vriendschappelijke basis aanmoedigen en ondersteunen in het beoefenen van de Dharma.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.dewegvanhethart.com/boeddha/boeddha3.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees ook deze site eens:

http://www.hoedoe.nl/maatschappij/levensbeschouwing/boeddhisme/hoe-word-ik-boeddhist