Hoe werkt de niet-christelijke jaartelling? (zie uitleg)

Christelijke mensen geloven: het is nu 2011 jaar ná Christus. Dus 2011 jaar nadat Christus geboren is.

Maar in welk jaar leven wij dan volgens mensen die helemaal nergens in geloven??
Horen die dan nog wel te zeggen: we leven in 2011?
WAT was er dan 2011 jaar geleden, waardoor de jaartelling begon?

Toegevoegd na 36 minuten:
Mijn vraag is dus:

Waarom zegt een niet-christen dan toch: we leven zoveel jaar na CHRISTUS?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Het beste antwoord

Het ligt er aan waar je woont. In Europa en de rest van de Westerse wereld is het gewoon 2011 ; dat ze met nul zijn begonnen te tellen rond de tijd dat Jezus geboren zou moeten zijn, is verder niet relevant. We werken er al bijna 2000 jaar mee (niet sinds het jaar nul), dus dat nu veranderen zou nogal wat consequenties hebben en geen belangrijk hoger doel dienen.

Chinezen leven op dit moment in het jaar 4708, hoewel ook daar al sinds 1912 officieel de Westerse jaartelling wordt aangehouden.

Moslims zijn in het jaar 622 begonnen met tellen, maar hun jaar loopt niet gelijk aan het onze. Zij zijn inmiddels in het jaar 1432 aangeland, en zullen ons in het (beider jaartellingen) jaar 20874 inhalen.

Wil je een compleet atheïstische jaartelling, dan zul je toch ergens een nulpunt moeten bedenken, dat ook nog eens goed terug te rekenen is. En dat gaat niet meevallen, want waar begin je ? De oerknal ? Het ontstaan van de aarde ? De eerste levende wezens ? De eerste mens ? De eerste cultuur ? Allemaal punten die in en zo grijs verleden liggen en niet precies te duiden zijn, dat ze eigenlijk niet bruikbaar of volstrekt willekeurig zijn. Daarom laten we het maar zoals het nu is.

Persoonlijk ben ik er wel een voorstander van, om als we ooit een secularisatie-graad bereikt hebben waarbij meer mensen NIET geloven dan wel (wat vrees ik nog wel even kan duren) gewoon weer lekker bij nul beginnen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt: Wil je een compleet atheïstische jaartelling, dan zul je toch ergens een nulpunt moeten bedenken, dat ook nog eens goed terug te rekenen is. Dat is dus precies mijn punt. Omdat dat zo moeilijk is, gaan ook mensen die totaal niet in Jezus etc geloven, toch maar een deeltje aan het Christelijke geloof hangen..:\
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor, dat doen ze niet. Tenzij je wilt beweren dat christenen die toevallig in Jemen wonen, ook maar een deeltje aan het moslim-geloof gaan hangen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft werkelijk geen ene donder, maar dan ook echt geen ene vergezochte donder te maken met iets van het Christelijk geloof aanhangen. Het enige dat we doen is meetellen in het ritme dat ergens in de laat-Romeinse tijd is ingevoerd op een willekeurig moment door een willekeurig persoon. Niks meer, en niks minder. Het hele christelijke geloof heeft daar zo ongelofelijk niks mee te maken, dat het feit dat ik met kerst lekker eet zo mogelijk nog een groter 'bewijs' van mijn 'geloof' zou zijn.
Dream on.......
Cryofiel
12 jaar geleden
Trouwens, Ytje, als je echt de jaartelling aan de geboorte van Issah (Jezus) wilt koppelen - zou jij dan niet moeten overstappen op een andere jaartelling? We zitten er toch vier jaar naast? Nu weet ik niet of het volgens jouw redenatie 2007 of 2015 zou moeten zijn - maar als je in de praktijk zou brengen wat je hier beweert, zou je beslist NIET meer mogen beweren dat het nu 2011 zou zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we geboren worden staan we geregistreerd met geboortedatum en of je dan wel of niet gelooft staat daar los van. Er wordt al vanaf je geboorte bepaald welke telling je aanhoudt. @ Marleen: Een jaar van de Moslims duurt dus korter dan een jaar van ons ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, je zegt: . Het hele christelijke geloof heeft daar zo ongelofelijk niks mee te maken het is nu 2011 jaar NA CHRISTUS. waat heeft dat niet met het christelijk geloof te maken dan..? Cryofiel, ik weet dat we er MISSCHIEN, CIRCA 4 jaar naast zitten, maar ik trek geen eigen plan daarme. Met mijn vraag bedoel ik niet te zeggen: het is nu 2011..
Ik bedoel waarom niet-gelovigen toch blijven zeggen: zoveel jaar (2011/2007/2015 whatever) na CHRISTUS?
Cryofiel
12 jaar geleden
Die vraag is toch intussen wel duidelijk genoeg beantwoord, denk ik zo als ik alle teksten op deze pagina lees. Als je toch nog iets niet duidelijk vindt, geef ik graag toelichting - en ik denk dat hetzelfde voor de anderen geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het niet weten ; ik zeg nooit 'na christus'. Hooguit 'voor christus', want dat is korter dan '3000 jaar voor het begin van de jaartelling' als ik het over 5000 jaar geleden heb. Het boeit me echter onvoldoende om met die christus aan een of ander geloof te refereren ; het is een ijkpunt, meer niet. Die jaartelling is kunstmatig bedacht (net als kerst, en pasen, en overige gekerstende heidense feestdagen) in een tijd dat 'geloven' geen optie was, maar een zwaar, sterk politiek machtsmiddel in een zwaar onderontwikkeld Europa. Feitelijk is het meer een Romeins overblijfsel dan een Christelijk, dat echter in diezelfde tijd massaal en met veel geweld door de Europese strotten gedrukt is. Dat we daar nu de sporen nog steeds van zien is heel jammer, dat ben ik met je eens, maar onvermijdelijk en ook niet belangrijk genoeg om coute que coute te veranderen. Uiteindelijk ish et maar een willekeruig getalletje, dat zuiver nog op grond van zijn traditie bestaat. Evenals de vele andere jaartellingen die we niet gebruiken, terwijl de mythische Gele Keizer misschien ook wel echt bestaan heeft, en Koning Vikram wellicht inderdaad in ''57 v.c." (lol) verslagen is, en heden ten dage ongeveer net zo veel relevantie voor me heeft (Geen dus. ). Had ik echter in China of India gewoond, dan zou ik die jaartellingen gewoon gebruiken. Wel zo overzichtelijk. Dat voor christus en na christus is een ijkpunt dat niets meer is dan een labeltje. Voor of na wat zou je anders moeten zeggen , bij gebrek aan beter ? "Voor christus' betekent uitsluitend : voor het begin van de christelijke jaartelling'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen ik snap je punt wel, maar ik vind het gewoon apart dat mensen die niet geloven, tóch iets gebruiken wat door gelovigen gemaakt is.
Ik zie het als het zelfde dat je als niet-gelovige, de zondag wel als rust dag ziet en houdt..
Waarom..??
Zo zie ik het hetzelfde.

Andere antwoorden (5)

2011 is maar een getal dat het gemakkelijk maakt om duidelijk maken wanneer iets is gebeurd. Het maakt niet uit of je Christen bent.

In andere gedeeltes van de wereld, bijvoorbeeld de islamitische wereld is het gemakkelijker om een ander getal aan te houden, namelijk de islamitische kalender. Ook om gemakkelijker te kunnen communiceren.

Voor alle duidelijkheid: het is niet precies duidelijk wanneer Christus geboren is, dus het jaar 2011 is zelf ook maar een schatting (dus afspraak).

Toegevoegd na 49 minuten:
Maar het belangrijkste is dat Ytje gewoon maar iets te zeuren wilt hebben. Van alle vragen die nergens over gaan op GV komt deze vraag en alle gezeur erna in de top 5.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ervan af welke religie er wordt aangehangen. Hieronder het ontstaan van de jaartellingen en de soorten die er tot op de dag van vandaag nog gebruikt worden.

De christelijke jaartelling werd (met terugwerkende kracht) geïntroduceerd door de Scytische monnik en tijdrekenaar Dionysius Exiguus, die in of kort na AD 525 zijn paastabel met de hierin vervatte nieuwe jaartelling presenteerde aan officiële vertegenwoordigers van paus Johannes I. Hoewel Dionysius Exiguus de omstreeks AD 400 door de Iberische historicus Orosius geïntroduceerde jaartelling Ab Urbe Condita (vanaf de stichting van de stad Rome) waarschijnlijk reeds kende (maar nooit gebruikte), schijnt Bonifatius IV (omstreeks AD 600) de eerste te zijn geweest die zich realiseerde wat het verband is tussen deze jaartelling en de christelijke jaartelling (hij stelde dat AD 607 = AUC 1360). Het heeft echter uiteindelijk nog meer dan twee eeuwen geduurd voordat men ertoe kwam de Christelijke jaartelling ook echt in gebruik te nemen als een volwaardig systeem ten behoeve van de datering van historische gebeurtenissen. Dat gebeurde pas door toedoen van de Engelse chronoloog en historicus Beda Venerabilis

De christelijke jaartelling is na de Middeleeuwen door de Europese expansie van lieverlee gemeengoed geworden in de gehele wereld, al hanteren bepaalde volkeren of religies naast de christelijke jaartelling ook nog hun eigen jaartelling:

Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr.
Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
Thaise jaartelling
Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.C.
Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.C.
Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.C.
Japanse jaartelling, vanaf 1989 n.C. (vanaf elke troonsbestijging van de keizer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet in de plaatselijke god gelooft, neem je gewoon de plaatselijke jaartelling over. Dat is wel zo handig - het introduceren van nóg een jaartelling leidt slechts tot verwarring en veel nodeloos gehannes.

Een niet-gelovige in Nederland zal dus de hier ter plaatse dominante christelijke jaartelling overnemen. Dat er op het beginpunt van die jaartelling iemand geboren zou zijn, is voor die niet-gelovige niet van belang.

Een niet-gelovige in zuid-oost Turkije zal de daar ter plekke dominante jaartelling overnemen. Voor die persoon is het de islamitische jaartelling die daar dominant is, dus die persoon zal de islamitische jaartelling overnemen. Het is niet nodig om daarvoor in Allah en/of de Profeet te gaan geloven.

Een niet-gelovige die in een dorp in Iran woont, zal de daar ter plekke gehanteerde Iraanse jaartelling overnemen.

Een niet-gelovige die in Israel woont, zal de daar overheersende Joodse jaartelling overnemen.

Enzovoort - hetzelfde geldt natuurlijk voor de Chinese jaartelling, de Japanse jaartelling (voor zover nog niet verdreven door de westerse jaartelling), en alle andere jaartellingen.

Samenvattend:

--  Je mag er niet van uitgaan dat de christelijke jaartelling de "enige echte" is. Elke jaartelling is even geldig als elke andere jaartelling.

--  Een niet-gelovige zal uit praktisch oogpunt de ter plekke gebruikte jaartelling overnemen.

--  Zelfs een gelovige die naar een ander land verhuist, zal de plaatselijke jaartelling overnemen. Wij verwachten van moslims die hierheen verhuizen, dat ze in het openbare leven onze jaartelling gebruiken, en dat ze dus zeggen dat het 2011 is. Op dezelfde manier mag van een christen die naar een islamitisch land verhuist worden verwacht, dat hij/zij in het openbare leven de islamitische jaartelling zal gebruiken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, dankjewel. Dat is dus ook mijn punt, ze zeggen: Ik geloof NIET in Christus, ik ben Atheïst! (ed)
En daarnaast zeggen ze:
We leven nu in 2011. Dat vind ik dus krom.
Maar bedankt voor je antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, niet krom. Wel praktisch.
@Ytje, als niet gelovige houd ik die 2011 aan om de simpele reden dat het een handige referentie is.
ALs je vanaf de oerknal zou willen tellen krijg je onhandige getallen (wel leven nu in het jaar 23886223886)
Mijn geboortedatum kent niet iedereen, dus is niet erg praktisch.
Een leuke is de Unix epoch, de 'oerknal' in unix termen, 1 januari 1970.
Overigens kun je je ook afvragen waarom we weken van 7 dagen hebben, daar ligt waarschijnlijk ook een christelijke traditie aan ten grondslag.

Toegevoegd na 49 seconden:
Met 'handige referentie' bedoel ik dat vrijwel iedereen in mijn wereld die kent en herkent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik. Het is makkelijk en duidelijk voor iedereen (in Nederland en omstreken althans)
Maar de meeste niet gelovige mensen spreken ook van: zoveel jaar ná Christus of voor Christus. Waarom dat dan?
Cryofiel
12 jaar geleden
In het dagelijks spraakgebruik zeg je dat niet. Je kunt zeggen "ik ben in 1975 geboren". Zonder daar de aanduiding "na christus" aan te verbinden. Er zijn wel voorstellen gedaan om een andere aanduiding dan Christus te hanteren, maar die zijn nooit echt aangeslagen. Het is nu eenmaal moeilijk een ingesleten gebruik te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in het dagelijks spraakgebruik, maar het wordt wel gezegd.
Zelf onder christenen is het geen halszaak in welk jaar JC nu precies geboren is (dat heeft in ieder geval geen invloed op hun geloof). Dat komt ook omdat er in de bijbel over het geboortejaar van Jezus een paar tegenstrijdigheden staan. Bijvoorbeeld: "Matteüs stelt dat Jezus werd geboren toen Herodes I nog leefde en de dood beval van alle kinderen onder de twee jaar (Matt. 2:16). Volgens de kalender van Dionysius Exiguus stierf Herodes echter in het jaar 4 v.Chr. Veel historici hebben geconcludeerd dat het jaar 6 à 7 v.Chr. het meest waarschijnlijke jaar van Jezus' geboorte was."
Maakt het voor jou als gelovige veel uit of hij nu in het jaar nul of 1 of zelfs 6 á 7 voor Christus is geboren? En zou je daarvoor de jaartelling moeten aanpassen?

Ook de dag waarop de geboorte van JC wordt gevierd is niet dezelfde als de dag waarop hij werkelijk is geboren. Het winterzonnewendefeest van de Germanen is gekerstend om het christendom populairder en breder geaccepteerd te krijgen.

Met andere woorden: de jaartelling wordt al zo lang gebruikt dat het eigenlijk niet zo relevant meer is of JC uberhaupt bestaat en zo ja, in welk jaar dat hij precies is geboren. Het is gewoon een handig hulpmiddel om zaken op een tijdlijn te plaatsen. Niets meer en niets minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelf = Zelfs