Wanneer is een jood een jood zoals een belg een belg is?

Natie gebonden? Israel is wanneer gesticht ?en joden leven over de hele wereld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (7)

Als zijn moeder een Jodin is.
Dat is namelijk de enige betrouwbare manier; de vader kan een niet-Jood zijn.

Toegevoegd op 11-05-2009 23:36:16
oorspronkelijk waren Joden een nomadisch volk, de Semieten, Israëlieten ofwel "het volk van Israël". En Israël was een persoon, geen land.
Ze zwierven tussen het huidige Egypte, Iran en alles wat daartussen ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed, applaus voor jezelf +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
e kunt wel degelijk Jood/Jodin worden. Dit kan alleen maar in Israël en is niet eenvoudig. Maar het kan wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook buiten Israel, hoor.
Jood zijn wordt doorgegeven door de vrouwelijke lijn der generaties...
Net na de 2de wereldoorlog is de natie ontstaan... Ja ze leven overal in deze wereld... Het uitverkoren volk, vinden ze van zichzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook Jood/Jodin worden.
Een Belg is nooit een Belg zoals een Jood een Jood is om de simpele reden dat Belgen nooit zullen geloven dat zij het uitverkoren volk zijn.

Toegevoegd op 11-05-2009 23:43:52
Het geloven een uitverkoren volk te zijn biedt aanvankelijk wel voordeel in de vorm van een sterke onderlinge band, maar later wordt het een nadeel als mondiale samenwerking steeds meer noodzakelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er dient hier onderscheid gemaakt te worden tussen Jood en jood.
Een Jood ben je inderdaad via de maternale lijn, dus wanneer je moeder een Jodin is.
Een jood ben je wanneer je het judaïsme aanhangt. Dus iedereen kan wel jood maar geen Jood worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods.

Toegevoegd op 11-05-2009 23:44:08
De eerste episodes van de geschiedenis van de Joden spelen zich hoofdzakelijk af in het vroegere Palestina, dat toen Kanaän heette. Het begint met de volkeren die leven in het gebied tussen de rivieren de Nijl, de Tigris en de Eufraat. Omringd door oude zetels van cultuur in Egypte en Babylonië, door de woestijnen van Arabië, en door de hooglanden van Klein-Azië, was het land van Kanaän een mengelmoes van verschillende beschavingen. Het land werd doorkruist door allerlei oude handelsroutes. Er waren belangrijke havens aan de Golf van Akaba en langs de vruchtbare mediterrane kust, waar de Filistijnen gingen wonen en hun gebied Palestina noemden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
V: Israel is wanneer gesticht?
A: Zo'n 3000 geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa
3000 geleden heette dat gebied Palestina, denk ik...vandaar de Palesteinen die daar ook nog wonen
de reactie van CGvdB is correct...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uh, nee dus.
Terug naar school, Deva.
Een jood is een jood zoals een belg een belg is als de ene helft van de joden Frans spreekt en de andere Nederlands en als beide groepen het liefst zo min mogelijk met elkaar te maken hebben. Oh ja... en ze moeten ook allemaal dezelfde nationaliteit hebben.

Israel is in 1948 een onafhankelijke staat geworden.