Zijn er wel eens heiligen "on"-heilig verklaard?

Dan heb ik het over officiële katholieke heiligen.

Achteraf als er meer bekend wordt, kan er namelijk heel wat af te dingen zijn op een iemand, of zijn de wonderen wel gewoon verklaarbaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Ivana
9 jaar geleden
;) Geweldig goede vraag. Denk het niet, want het instituut KERK geeft niet gauw fouten toe. Dekmantels genoeg.
Dit alles heeft echter niets met GELOOF te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als mensen andere mensen heilig verklaren dan is er iets mis. God alleen weet wat heiligheid is. Geen enkel mens is echt heilig laat staan dat je een ander heilig kan verklaren. We moeten es stoppen met zelf voor God spelen. We leren het nooit.
Ivana
9 jaar geleden
De paus is binnen de Rooms-Katholieke kerk de plaatsvervanger van Christus, als zodanig heeft hij het recht uitspraken te doen die op hoger vlak liggen. Zo ook hier.
Maar je hoeft je er niet aan te storen hoor!

Het beste antwoord

Een heiligverklaring is definitief en kan op geen enkele manier ongedaan worden gemaakt. Zie bron.

Wat betreft de begrippen definitief en eeuwig, daar past wel een kanttekening bij.
Zo hield het Euwig Edict van 1577, de overeenkomst die de Spaanse landvoogd van de Nederlanden Don Juan van Oostenrijk en de Staten-Generaal op 12 februari 1577 in Marche-en-Famenne in de Ardennen sloten, nog geen half jaar stand.
Het Eeuwig Edict van 1667, afgesloten om het stadhouderschap voor eeuwig onmogelijk te maken, duurde slechts 5 jaar voordat het herroepen werd.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Het Derde Rijk (dus het tweede Duizendjarige Rijk) hield duidelijk minder dan duizend jaar stand. Gelukkig maar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En 't tijdelijke kwartje van kok die.....
hebben we nog steeds