Waarom is het het een belediging om met je schoenen te zwaaien als uiting van protest?

Gister, na de toespraak en het aanblijven van Mubarak, begonnen de betogers op het Tahrirplein in Egypte met hun schoenen te zwaaien. In de Arabische wereld schijnt dit een grote belediging te zijn. Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Het beste antwoord

Iemand schoenen zie je normaal gesproken nooit echt van dichtbij. De enige manier om ECHT van dichtbij iemand schoenen waar te nemen, is wanneer je voor hem knielt of, nog extremer, plat op de grond ligt. Wij kunnen ons dat in onze tegenwoordig nagenoeg standenloze maatschappij niet meer echt voorstellen, maar iemand die huizenhoog boven jouw verheven is (qua stand) , daar zie je in de regel alleen de schoenen van omdat je hem zelfs niet in de ogen mag kijken. Wanneer je voor hem knielt (nog onderdaniger) of plat voor hem op de grond gaat liggen (volledige overgave) is dat zelfs het enige wat je ziet.

Iemand voluit je schoenen tonen betekent dus in feite dat je mijlenver boven hem verheven bent. Dat je zo veel hoger op de ladder staat, dat hij alleen je schoenen of - erger nog - alleen de zólen van je schoenen zou mogen zien, zoals alleen een stuk ongedierte waar je op trapt zou kunnen. En dat wordt in met name de Arabische cultuur behoorlijk als beledigend gezien. Je vertelt iemand tenslotte dat hij het laagste is van het laagste.

Wij hebben daar niet echt een equivalent voor dat zo duidelijk is en breed begrepen wordt, maar misschien kun je het nog het beste vergelijken met een grote menigte die een ongewenst persoon uitjouwt door massaal de broek naar beneden te trekken en het achterwerk te laten zien. Dat wordt in de regel ook niet erg op prijs gesteld en wil zoveel zeggen als 'je kan me de kont kussen'; ook niet echt een compliment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je loopt op je schoenen dus vind je jezelf boven Mubarak staan, en dat is een belediging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat soort landen is het een belediging om iemand de onderkant van je schoen te laten zien.

Toegevoegd na 40 seconden:
dat ligt dus ook aan de religie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das toch geen antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is zeker een antwoord,
hoe kun je hier aan twijfelen? ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, is beslist geen antwoord. Dat het een belediging was snapten we al, maar waarom ; wat is de symboliek er achter ?
Met je schoenen loop je over de grond,daar bevinden zich onreine dingen op .In arabische landen worden ook meestal de schoenen uitgedaan wanneer men een huis betreed, de moskee word zo wie zo zonder schoenen betreden,zelfs als je in een zetel zit ergens in een openbare gelegenheid is het wenselijk om je schoenzolen te verbergen ,dus niet zo hoog da je de zolen kan zien.