Waarom plaatste God de 'boom des levens' in het Hof van Eden?

Toegevoegd na 20 minuten:
Wat was het doel van die (speciale) boom, waar was die voor nodig? Adam & Eva hadden toch al het eeuwige leven (behalve wanneer ze zondigden natuurlijk) ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
11.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Plaatste god een 'boom des levens' in een Hof van Eden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet het niet zo letterlijk nemen. Genesis zit vol symboliek. Hoe kan iets eetbaars de mens ten val brengen? Hoe kan iets eetbaars nou leven geven, terwijl de mens dat al had? Waarom bedekken Adam en Eva hun geslacht en niet hun mond als ze iets verkeerds eten? Waarom zou een slang kunnen spreken? Al die gelijkenissen moest je eens met de rest van de Bijbel onderzoeken om tot de waarheid te komen. Hopelijk begrijpen jullie dat als iets specifieks bedoeld wordt dat het ook specifiek omschreven wordt. En dat symboliek ergens voor staat, wat in de letterlijke zin van het woord te kort schiet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Contignenteraar
Ik zie persoonlijk niet direct reden om alles in Genesis als symbolisch af te doen, omdat het te onwaarschijnlijk aanvoelt. God zegt zelf: "Is voor mij ook maar iets onmogelijk?" in Jeremia 32:27: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=jeremia+32%3A27&id42=1&id18=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10 Er wordt ook duidelijk beschreven hoe het eten van die boom verliep, wat niet echt nodig/logisch is als het puur symbolisch was. En over die slang: aangezien slangen niet kunnen praten, moet dat ofwel symbolisch zijn, ofwel een andere kracht die dat veroorzaakte op dat moment. Vergelijk eens met de ezel van Bileam, in Numeri 22:28:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Numeri+22%3A26-31&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Ik geloof dat dus bovenmenselijk machten tot zulke dingen in staat zijn, en ik geloof dus dat Satan hierachter zat. Niet God zelf natuurlijk, want wat de slang zei, lag in het belang van Satan, niet van God. De vraag blijft dus wat het belang was van die boom des levens...
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens de symboliek van de oude culturen die de bijbel hebben geschreven, is het wel degelijk in het belang van hun god dat de mens uit het paradijs zou verdwijnen. Dat was door hun alwetende god voorzien, en het moest zo zijn. Zonder deze zogenoemde 'zondeval' zou de rest van het plan van deze god niet kunnen worden uitgevoerd, en zou het einddoel onbereikbaar blijven. Alles wat gebeurde, was dus in het directe belang van hun god. Niet in het belang van hun satan, want die bereikt er uiteindelijk niets mee, en zowel de god als de satan zijn zich daar terdege van bewust. Overigens is het gebeuren niet alleen in het belang van deze god, maar ook in het belang van de gelovers. Zij hebben immers baat bij een boodschap die hen vertelt dat er hoop is. Een tweede belang voor de gelovers is dat het een uitleg geeft voor de niet-ideale omstandigheden waarin ze leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je gelooft in bovenmenselijke machten, en gelooft dat Satan via een slang sprak, dan heeft Satan de macht niet God. Bovendien is het verschil van 'de' en 'een', dan geen verschil meer in de context van wat dan ook. Echter je begrijpt niet waarom de boom des levens in het Hof moest, maar je begrijpt wel dat Adam en Eva moesten sterven aan eten?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik begrijp het in de context van deze ontstaansmythe. Op dezelfde manier begrijp ik geheel andere ontstaansmythen uit andere culturen: in hun context zijn ze te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel
Bedankt voor je reactie, maar aangezien de bijbel zegt "God is liefde", waarom laat hij de mensen dan niet gewoon in een paradijs wonen, maar laat hij ze lijden? Als hij alles al vooruit kan zien, dan hadden Adam en Eva dus geen schijn van kans. Behoorlijk sinister om ze dat dan te laten geloven en ze te straffen voor iets waar ze niets aan konden doen om te ontlopen.
Dan is God dus géén liefde, en is de bijbel dus onbetrouwbaar. Het is daarom voor mij nog even de vraag of God van tevoren wist dan wel bepaald had dat Adam & Eva zouden gaan zondigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Contignenteraar
Ja ik begrijp wel waarom Adam en Eva moesten sterven aan eten, omdat dat in de bijbel wordt vermeld: Genesis 2:17
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+2%3A17&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Cryofiel
10 jaar geleden
Deze god zou toch alwetend zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel
Hoezo alwetend? Weten en toekomst voorspellen volgens mij zijn 2 verschillende dingen. Alles wat plaatsvindt is voor hem zichbaar, niets is verborgen:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=hebr+4%3A13&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Maar dat wil niet zeggen dat de hele toekomst al lang van tevoren bekend is. Alleen met betrekking tot Zijn eigen voornemen zegt hij te weten hoe e.e.a. gaat verlopen, maar daar zorgt Hij dan ook zelf voor dat het zo GAAT verlopen. Voor het overige zie ik persoonlijk geen bijbelse bewijzen voor alwetendheid in de zin van toekomstvoorspellen.
Jij wel dan? Maar we dwalen wat af van de vraag waarom die boom des levens in de Tuin van Eden stond...
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb als kind geleerd dat "mijn" god alwetend zou zijn. Dat moet ook wel, anders zou hij niet kunnen voorspellen dat de doden zullen opstaan, dat er een laatste oordeel komt, dat de duivel definitief zal worden verslagen, en dat deze god zal regeren zonder tegenstand. Later heb ik gemerkt dat er andere richtingen zijn waarin eerst nog een "antichrist" moet verschijnen voordat het laatste oordeel wordt geveld. Ook het feit dat (binnen die richtingen) nu al met zekerheid vaststaat dat die "antichrist" zal verschijnen, geeft aan dat de toekomst al vaststaat en dat hun god deze toekomst kent. Als jouw god niet alwetend is, behoor jij kennelijk tot nog weer een andere stroming.
Poet
10 jaar geleden
God, de boom, de tuin van Eden, Adam en Eva hebben natuurlijk nooit bestaan. Allemaal sprookjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij zou zeker wel kunnen voorspellen dat de doden zullen opstaan, want dat veroorzaakt hij namelijk zelf. Dat probeerde ik in mijn voorgaande commentaar te zeggen. Ik denk wel dat mensen een vrije wil hebben, want op een gegeven moment zegt Mozes dit:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=deut+30%3A19%2C20&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
>> praat de bijbel hier onzin, houdt Mozes zijn eigen volk voor de gek? Ik denk dat God niet zo oneerlijk is om mensen geen vrije keus te laten. Dat laat voor mij de conclusie dat zijn alwetendheid vooral gaat over (wat ik eerder zei) dat niets aan hem voorbijgaat. En daarbij opgeteld dat al zijn voornemens verwezenlijkt zullen worden, want wie kan hem tegenhouden?
Maar als jij bijbelteksten weet waaruit blijkt dat zijn alwetendheid verder gaat dan dit, dan ontvang ik die graag ter ondersteuning van je reactie. Alvast bedankt!
Cryofiel
10 jaar geleden
Er zijn inderdaad stromingen die precies dit zeggen. Er zijn natuurlijk ook stromingen die heel andere dingen zeggen. Wil jij beweren dat de ene stroming meer of minder gelijk heeft dan de andere stroming? Zo ja, wat doe je dan met alle niet-abrahamitische stromingen, die dus jouw bijbel niet eens erkennen? Ik bedoel, jij wijst andermans heilige basis af en je verwacht (neem ik aan) dat die ander dat accepteert. Dan moet jij ook accepteren dat die ander jouw heilige basis afwijst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel
Ieder het zijne, dat klopt. Er zullen altijd wel stromingen zijn die iets anders beweren, maar dat is voor mij persoonlijk niet van belang, het gaat mij erom wat de bijbel zegt. Het gaat hier immers ook om een bijbelpassage... Thanks anyway.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Poet
Kun je dat bewijzen ?
Of is het meer iets waar je rotsvast in geloofd ?
Cryofiel
10 jaar geleden
@Ozewieze, je draait de bewijslast om. Een voorbeeldje. Er zijn mensen die in Bigfoot geloven. Ga jij uit van het bestaan van Bigfoot? Zo nee, wat is jouw antwoord wanneer iemand jou vraagt of jij het niet-bestaan van Bigfoot kunt bewijzen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ja ik draai de bewijslast om om aan te tonen dat iemand die in god geloofd evenveel gelijk heeft als iemand die dat niet doet. Totdat iemand van één van de twee kan bewijzen. Tot die tijd is de ene kant evengoed een geloof als het andere kamp.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt nooit bewijzen dat er geen kudde Bigfoots in Nederland rondloopt. Wil jij nu serieus beweren dat iemand die gelooft dat er een kudde Bigfoots in Nederland rondloopt, precies even geloofwaardig is als iemand die gelooft dat er geen kudde Bigfoots in Nederland rondloopt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Zonder tegenbewijs in principe: ja !
Al zal ik niet tot de gelovigen horen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus... je vindt beide standpunten precies even geloofwaardig, en tegelijk hecht je meer geloof aan het ene standpunt dan aan het andere?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik geloof in de ene optie meer dan in de andere. Maar wannneer iemand oprecht (!) gelooft dat Bigfoot bestaat van mij óók het respect verdient dat ik andersom verwacht voor de mening dat 'ie niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ozewiezewoze
Bewijslast omkeren is geen probleem! De bijbel bewijst namelijk haar geloofwaardigheid zelf. Bijvoorbeeld de profetie (voorspelling) over de verovering van Babylon door Cyrus de Pers is 150 jaar van tevoren opgetekend en met bijzonder veel details. Die voorspellingen zijn haarfijn uitgekomen.
Zo staan er heel veel profetieën in de bijbel. Er staan zelfs profetieën in de bijbel die meer zo'n 500 jaar of meer van tevoren waren opgeschreven, en inmiddels zijn uitgekomen. Welk mens kan zelfs maar 100% betrouwbaar het weer voor over een week voorspellen? Dit bewijst dat de bijbel niet uit menselijke bron kan zijn.
Maar het vereist wel eerst een onderzoek van een ieder afzonderlijk om dit te beseffen!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@artra
Wacht even... ik krijg nu het gevoel dat ik woorden in de mond gelegd krijg die niet de mijne zijn.
Ik ga er vanuit dat zolang beide partijen hun gelijk niet kunnen bewijzen ook beide partijen respect verdienen voor elkaars ideeën. Wanneer men iets voor waar aanneemt zonder bewijs is dat dus een geloof. Het wel bestaan van God is dus evenzeer een geloof als het niet bestaan van God. (Of van Bigfoot, wat dat betreft) Jouw voorbeeld van een voorspelling die na 500 jaar uitkomt KAN ook gewoon toeval zijn en is dus zeker geen bewijs. En dat mensen het weer niet perfect kunnen voorspellen is waar, maar de prestatie om een satelliet te bouwen en die precies volgens voorspelling in 12 jaar 3x langs de aarde, 1x langs mars, langs 2 astroiden kan vliegen om uiteindelijk op een komeet te landen (google maar eens op "satelliet Rosetta") dat is een prestatie van de mens die zelfs de bijbel maar moeilijk kan evenaren. Bewijslast voeren met voorbeelden en tegen voorbeelden geeft alleen maar aan dat er dus geen sluitend bewijs is. Laten we elkaar daarom gewoon respecteren. Welk geloof we ook aanhangen ! Thats all !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Ozew...
De definitie van geloof is heel anders (Hebr. 11:1), maar dat terzijde.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebr+11%3A1&id16=1&l=nl&set=10 En over die satelliet: dan heb je het eigenlijk al haast over uitrekenen in plaats van voorspellen, omdat er zo weinig variabelen zijn dat het zelfs voor mensen te voorspellen is. Het weer heeft al meer variabelen, en dan wordt het voor een mens al niet meer te doen. Als je je eens ZOU verdiepen in de inhoud en de detail van de bijbelse profetieën, en in de geschiedenisboeken zou nagaan of het ook daadwerkelijk zo heeft plaatsgevonden, dan ga je anders redeneren. Dan is het geen "geloof" meer zoals jij het omschrijft, maar dan wordt het een zekerheid (vaste grond), zoals de bijbel het noemt in bovengenoemde tekst.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Ozewieze, ik denk toch echt dat het ene geloof waarschijnlijker is dan het andere. Een kudde Bigfoots ergens in Nederland? Het is zó ongelooflijk onwaarschijnlijk, dat ik dat geloof echt niet op één lijn kan zetten met een veel realistischere visie als "theoretisch is natuurlijk alles mogelijk, maar er is geen enkele reden ervan uit te gaan dat er daadwerkelijk een kudde Bigfoots rondwandelt in Nederland". Hetzelfde met bijvoorbeeld de vorm van de aarde. We hebben intussen zó gigantisch veel aanwijzingen dat de aarde ongeveer bolvormig is, dat we het geloof in een platte aarde toch echt terzijdem moeten schuiven. -- @artra, je valt ten prooi aan een cirkelredenering. Wat je zegt is "de bijbel bevat de waarheid, kijk maar, het staat in de bijbel, en die bevat de waarheid, dus dan moet dat wat erin staat wel kloppen". Achteraf kun je van alles opschrijven. Ik kan vanmiddag een boek schrijven waarin ik een Middeleeuwse boer in het jaar 1254 laat voorspellen dat er over 150 jaar een serie grote zondvloeden zal plaatsvinden, drie in getal. Een paar hoofdstukken verder beschrijf ik de Sint Elisabethsvloeden van 1404, 1421 en 1424. Zo'n 600 jaar na het uitkomen van deze voorspellingen meldt een bepaald persoon, laten we hem 'aartraa' noemen, op een website dat het Grote Boek van Cryofiel de Goddelijke Waarheid bevat. Kijk maar, zegt aartraa: het Heilige Getal van Drie Zondvloeden werd maar liefst 150 jaar vooraf tot in detail voorspeld!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel
Is dat je excuus om maar geen onderzoek te doen of de bijbel misschien niet toevallig toch gelijk zou kunnen hebben?
1) De leeftijd van de meeste bijbelboeken is bekend en behoorlijk betrouwbaar vastgesteld. Ga zelf maar na.
2) De meeste voorspellingen die de bijbel bevat, zijn reeds uitgekomen. Tot in detail. Ga zelf maar na. Dat je dit niet wil nagaan, is jouw goed recht, maar dan kun je ook niet beweren dat de bijbel ongelijk heeft.
Ik heb mijn onderzoek gedaan in dit opzicht, en voor mij is het duidelijk geworden dat de bijbel niet uit menselijke oorsprong KAN zijn. Er is daardoor ook geen sprake van een cirkelredenering. Maar dat zul je pas zien als je het onderzocht hebt...
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik zie dat jij dit zegt, en dat een willekeurige aanhanger van een willekeurig ander geloof exact hetzelfde zegt. Heb jij bijvoorbeeld oprecht en met open hart de andere Heilige Boeken onderzocht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wel! Jij? Maar volgens mij dwalen we af van de vraag.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is dan jouw reden om de bijbel te verkiezen boven de Q'ran? Voor mij zijn ze beide precies even waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een behoorlijk verschil tussen die twee, wat je zult merken als je het zelf ook gaat onderzoeken. Maar bij deze: vooral de verifieerbaarheid en de tegenstrijdigheden zijn voor mij een duidelijjk bewijs. Het voelt op je klompen aan dat het een afschrift van een gedeelte van de bijbel, met menselijke inmenging. Vandaar ook de tegenstrijdigheden; de bijbel komt slechts uit 1 bron.
Ik moedig je evenwel aan om je EIGEN onderzoek te doen. Maar nogmaals, het ging om de boom des levens.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vind in beide boeken tegenstrijdigheden. Ik vind de (on)verifieerbaarheid van beide boeken op gelijk niveau staan. Ik heb een aantal jaren geleden uitgebreid gesproken met Yunus, die veel meer van dit soort zaken wist dan ik. Alles wat jij nu zegt, zou een letterlijk citaat kunnen zijn geweest van de woorden van Yunus. Kennelijk verschillen de meningen. En zodra je het gekrakeel van een afstandje gaat bekijken, zie je dat iedereen eigenlijk exact hetzelfde zegt, en dat er geen enkele manier is om de ene mening boven de andere te verkiezen. Zo kom ik terug op mijn allegorie van de tienduizend mensen op het grote plein, die allemaal oprecht van mening zijn dat juist ZIJ het bij het rechte eind hebben en dat de andere 9999 het verkeerd zien, en dat ze dat nog kunnen bewijzen ook. Sterker nog, iedereen die, net als zij, een oprechte studie doet, zal tot het inzicht komen dat alleen die ene mening de enige juiste is. En dat zeggen ze dus alle tienduizend...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel
Ik doe zo'n 35 jaar onderzoek in de bijbel, van Genesis 1:1 - Openbaring 22:21, en ben nog geen tegenstrijdigheden tegengekomen. Wel >>ogenschijnlijke<< tegenstrijdigheden, maar dan moet men soms net even verder kijken dat de neus lang is. Alles heeft een reden.
God zou schizofreen geweest moeten zijn als hij zichzelf gaat zitten tegenspreken. Qua verifieerbaarheid ben ik het toch echt pertinent oneens. Ik moedig je nogmaals na om het ZELF eens te onderzoeken, in plaats van op mij of Yunus te vertrouwen. Overtuig je zelf van het één dan wel het ander, en blijf daarbij. Maar nu stop ik met dit zijtakje, want het gaat helemaal niet meer over de oorspronkelijke vraag.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo te zien ga je ervan uit dat de bijbel een letterlijke weergave bevat van de woorden van god. Als je oprecht onderzoek doet, moet je eerst een stap terugdoen. Je moet dan allereerst de vraag stellen OF de bijbel de woorden van god bevat, en zo ja, hoe die woorden de route van god naar bijbel hebben afgelegd. Nog steeds zie ik namelijk geen enkel verschil tussen jouw woorden en die van Yunus.

Het beste antwoord

Twee bomen in de hof van Eden symboliseerden iets belangrijks.
De boom der kennis van goed en kwaad beeldde een recht af dat alleen God heeft: het recht om te bepalen wat goed en kwaad is (Jeremia 10:23). Geen wonder dat het strafbaar was om iets van die boom te stelen!
De boom des levens beeldde een geschenk af dat alleen God kan geven: eeuwig leven (Romeinen 6:23).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo aimeeTJE, Bedankt voor je reactie. Op zich ben ik het met je eens dat de boom zelf niet magisch was en dat de vrucht ervan niet letterlijk een wonder veroorzaakte, maar dat het iets symboliseerde. Maar ze hadden toch al het eeuwige leven, of niet? Waar was die boom dan nog voor?
En mochten ze dan wel van die boom eten, of ook niet, zoals de boom der kennis van goed en kwaad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reden die gegeven werd om Adam uit de tuin te zetten, was opdat hij ’niet zijn hand zou kunnen uitsteken en werkelijk ook van de vrucht van de boom des levens zou nemen en eten en zou leven’— ja, voor eeuwig! Nadat Jehovah Adam en Eva uit de tuin van Eden had verdreven, plaatste hij „de cherubs en het vlammende lemmer van een zich voortdurend wentelend zwaard, om de weg naar de boom des levens te bewaken”. — Genesis 2:9; 3:22-24. Indien het Adam en Eva was toegestaan van die boom des levens te eten, wat zou dat dan voor hen betekend hebben? Natuurlijk, het voorrecht eeuwig in het paradijs te leven! Volgens mij mochten ze dus van 'de boom des levens 'eten ,welke symbool stond voor eeuwig leven. Dit is dus nog een bewijs dat de mens werd gemaakt om te leven en niet om te sterven.

Andere antwoorden (4)

Omdat het Hof van Eden een paradijs is. Een perfect en prachtige plaats.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het doel van deze boom is wanneer de mens het had begeven om dan van deze boom een vrucht te eten om zijn/haar levenskrachten bij te vullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De levensboom of boom des levens (Hebreeuws: עץ החיים; Etz haChayim) wordt in het Bijbelboek Genesis in vers 2:9 genoemd als de boom die samen met de boom van de kennis van goed en kwaad door God werd geplant in de Hof van Eden (het Paradijs) en waarvan de vruchten eeuwig leven (onsterfelijkheid) geven. Nadat Adam en Eva van de boom van de kennis van goed en kwaad hadden gegeten, schrijft de Bijbel dat beiden werden verbannen uit de Hof van Eden om hen ervan te weerhouden om van de vruchten van de boom des levens te eten:

"Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven."
— (NBV, Gen 3:22)
Volgens het Bijbelverhaal werden Adam en Eva zo dus gescheiden van de levensboom en sterfelijk gemaakt.

De boom van de kennis van goed en kwaad is een boom die samen met de levensboom voorkomt in het bijbelboek Genesis. De boom staat in het midden van de Hof van Eden, waar Adam en Eva gedurende hun eerste periode op Aarde verblijven.

God vertelde hen:

‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’

— NBV, Gen. 2:16-17
Zij leefden gelukkig tot Satan (in een slangengedaante) Eva verleidde om van de verboden vrucht (vaak afgebeeld als een appel) die aan de boom groeide, te eten.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fremar: bedoel je dat ze (bijv. dagelijks) van die 'boom des levens' moesten blijven eten om hun leven voor eeuwig in stand te houden?
Het goddelijk gebod aan de mens, Adam, luidde: ”Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven”.

De mens is geschapen met een vrije wil tot vandaag aan de dag. Hij schiep geen robots.

Die keuze-vrijheid leidde tot de zondeval van Eva en daarna ook Adam door te eten van de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad.
Eva wist van het verbod want anders had zij de slang geantwoord: “Dat weet ik niet, vraag het zelf maar aan mijn man”.

Het antwoord op jouw vraag, waarom God de 'boom des levens' in het Hof van Eden plaatste is om hen te testen op hun gehoorzaamheid. Zij mochten immers vrij eten van alle bomen(!) in de Hof.

Zoals eerder in een antwoord is gegeven werden zij verdreven uit de Hof van Eden om te voorkomen dat zij ook zouden nemen van de boom des levens waardoor zij voor eeuwig een leven in zonden (= ongehoorzaamheid) zouden doorbrengen als zij daar ook van zouden nemen. Wat een ramp zou dat over de aarde gebracht hebben!
Kijk alleen al wat een kwaad iemand kan aanrichten in zijn leeftijd van 70 a 80 jaren.

De voorzienigheid van God heeft deze gebeurtenis in het Paradijs al lang voorzien en ook de uitkomst hiervan al klaar liggen.
“Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Jes+55

Jouw volgende vraag over het doel van de plaatsing van de boom des levens staat in http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Op+2 :
“Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is”.

Zoals ik al opmerkte: God weet op het moment van gebeuren (het begin) de uitkomst (het einde) al!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Wolfijntje48, Bedankt voor je reactie. Was de 'boom des levens' dan een soort van antidote tegen de 'boom der kennis van goed en kwaad'? Hoe zou dat kunnen, want God had gezegd dat ze zouden sterven op de dag dat ze van de boom der kennis van goed en kwaad zouden eten, hij zei daar niet bij dat dat nog wel teniet gedaan zou kunnen worden door het eten van de boom des levens.
M.a.w. ik zie niet hoe je kunt sterven en blijven leven tegelijk.
Ik vat 'm dus nog even niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
atra de bijbel is een verhalenbundel net zoals suske en wiske ,daar vanlt niets aan te begrijpen dat is niet echt maar ontsproten aan het zieke brein van de schrijvers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@artra. Met het sterven wordt hier niet het sterven van het fysieke lichaam (het overlijden) bedoeld dan wel het sterven naar je geest; het godsbewustzijn begon (af)te sterven bij de eerste mensen.
Dit stervensproces is sindsdien toegenomen naarmate de mensheid zich vermenigvuldigde door zich af te keren van hun Schepper.
Weten verviel tot geWeten. Sommigen voelen dit knagen als zij van plan zijn om misdaden te plegen. Dit knagende gevoel, het geweten, is de erfenis dat nog stamt uit die tijd. De Bijbel spreekt de christen (mij) aan om het afleggen (=afsterven) van de oude mens, dat ben ik in mijn gevallen staat vanwege de zondeval. En over het tegelijkertijd aandoen van de nieuwe mens, dat ben ik door het geloof in Christus. “Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Ef+4 Het geloof in Jezus, Gods Zoon, biedt de gelovige (mij) de mogelijkheid om het verloren geraakte Paradijs te herwinnen zoals ik in de tekst in Openbaringen 2 al aanhaalde.
(ik heb bewust de tekst nadrukkelijk op mijzelf betrokken ter verduidelijking dat deze processen zich voordoen in het hier en nu in iedere christen)
Dit “sterven terwijl je leeft” voltrekt zich in het dagelijkse leven door je te laten leiden door o.a. de leefregel: laat niet mijn wil, maar de Uwe, o God, gebeuren in mijn leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@wolfeindje48. Ik vind je laatste reactie een vergezocht standpunt. Er wordt wel degelijk gesproken over dood in de lichamelijke zin. Voor het woord 'dood' staat מוּת, wat letterlijk betekend het doden van een levend wezen of het voortijdig doden of ter dood brengen. Deze begrippen kan je niet overbrengen op de geest of geweten van de mens. Hoewel ik het wel een zeer interessante gedachte vind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pastoralevragen. Inderdaad werd Adam vanwege de zondeval een sterfelijk mens, maar de Geest van God trok Zich sindsdien ook steeds meer terug.
“En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn”. http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Gen+6 De eerste regel van mijn reactie zou daarom beter aldus kunnen luiden:
“Met het sterven wordt hier niet alleen het sterven van het fysieke lichaam (het overlijden) bedoeld maar ook het sterven naar je geest”; Het proces van dood (van de oude mens, het menselijk egoïsme) en leven (van de nieuwe mens, de nieuwe levenswandel in geloof) in het leven van de christen staat o.a. in
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Kor+4&id16=1&l=nl&set=10 ". . . te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare. Want voortdurend worden wij, die leven, aan de dood overgeleverd, om Jezus’ wil, opdat ook het leven van Jezus zich in ons sterfelijk vlees openbare”. Dat vind ik zelf inderdaad ook een zeer interessante gedachte . . .
Ik ga er even vanuit dat je de Bijbel als inspiratiebron beschouwd. Dat gezegd hebbende, moet je er niet van uit gaan dat de vrucht leven gaf. De vrucht gaf de mogelijkheid om vroom en rein voor God te leven. Dit zul je niet direct uit Genesis 2 en 3 kunnen opmaken. Echter vind je in wijsheidsliteratuur (het boek Spreuken) in de hoofdstukken 2, 11, 13 en 15. Hier wordt niet gesproken 'is als' maar 'is'.

De Boom des Levens had gedurende de paradijselijke periode dus de functie om te kunnen leven overeenkomst Gods wil. Daarnaast blijkt deze Boom des Levens na deze periode een andere functie te gaan vervullen. Je ziet dit mooi terug in de Openbaringen van Jezus Christus aan Johannes als aan de stoom van levend water aan beide zijde de Boom des Levens groeit die elke maand zijn vruchten draagt:
a. De vrucht: Als beloning voor hen die volharden in het geloof (2:7)
b. De vrucht: Als beloning voor hen die strikt naar Gods geboden wil leven (22:14)
c. Zijn bladeren: Als middel voor de heidenvolken om zich tot God te bekeren (22:2)

Ook vind je in Openbaringen 22 dat deze boom elke maand zijn vruchten geeft. En uit hoofdstuk 2 en 22 blijkt vervolgens ook dat dit een soort verbond is. Enerzijds reikt God/Jezus deze vrucht aan wie dit waardig is. Anderzijds blijkt ook dat zij recht hebben om dit te ontvangen. Het heeft dus veel weg van een militairverbond na een oorlog waar eenzijdig een verbond wordt aangereikt, maar wat gelijkertijd de tegenpartij rechten verstrekt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging: Ik zie dat mijn eerste reactie te onduidelijk is. De boom gaf geen leven, maar dus de mogelijkheid om te leven. Want als zij zich aan Gods enige gebod hielden, niet eten van de Boom des Kennis, des Goeds en des Kwaads zouden zij niet de dood sterven. Gezien Gods besluit om een engel deze boom te laten bewaken symboliseert deze vrucht dus ook genade, waardoor eerdere overtredingen te niet werden gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pastoralevrage Aangezien twee cherubs de Boom des Levens moesten bewaken, lijkt het mij dat in de Tuin van Eden er sprake was van een letterlijke boom. Later wordt in Spreuken er symbolisch naar verwezen met:
"wijsheid", "vrucht van de rechtvaardige", "het begeerde", "kalmte van de tong". In alle gevallen slaat het mijns inziens op iets als bevrijding/redding. In Openbaring ook trouwens. Ik ben helemaal met je eens dat de vrucht zelf geen magische krachten zal hebben gehad, maar dat het eerder de kracht van Gods belofte aan zichzelf was. Zo was ook zijn uitspraak dat ze zouden sterven als ze van de "boom der kennis van goed en kwaad" zouden eten, de waarborg voor hun doodvonnis, niet de kracht van die vrucht zelf. Maar ik denk niet dat ze dagelijks mochten eten van de vrucht van de "boom des levens", want wat zou het verschil zijn als ze 1x extra van die vrucht aten, en daarna toch nog de tuin van Eden uit moesten? Er staat in Gen.3:22 duidelijk: "want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven" :
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=genesis+3%3A22&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10 Ze zouden inderdaad al niet-sterven als ze niet van de boom der kennis van goed en kwaad aten. Dus waarom is die boom des levens dan nog nodig?
Zou het kunnen zijn dat het een soort van bekroning was, als ze gedurende een bepaalde periode hun getrouwheid hadden bewezen? Dat zou namelijk ook het bestaansrecht van de boom der kennis van goed en kwaad verklaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@atra Die boom was ook zeker echt. Dat heb ik ook niet bedoeld. Ik denk verder dat je conclusies juist zijn.
tinus1969
10 jaar geleden
Als je het verhaal van de Hof van Eden allegorisch opvat, dan is de Hof van Eden het paradijselijke bestaan van de jagers-verzamelaars, en de 'boom der kennis' natuurlijk de uitvinding van de landbouw: Daarna moest de mens immers zijn brood verdienen in het zweets zijns aanschijns, een niet te missen verwijzing naar hert harde boerenbestaan. De boom des levens is dan datgene waarvan de mens de vruchten plukte (letterlijk dus) in de periode dat mensen nog jagers-verzamelaars waren.