hoeveel kinderen hadden Maria en Joseph? waar kan ik dat vinden in de bijbel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
13.8K

Antwoorden (5)

In bijbel staat veel over hun beroemdste zoon, maar weinig over hun kinderen. Maar in Matteüs 13: 55 en Marcus 6:3 wordt gesproken over broers en zussen. Gezien het feit dat Maria eeuwig maagd is kunnen dat alleen kinderen zijn van Joseph. Of neven en nichten. De bijbel is zo veel keer vertaald en herschreven, dat je kennis moet hebben van diverse talen en rekening moet houden van diverse mogelijke betekenissen. Zie verder het zeer goede artikel hier over op wikipedia.
Van 5 zonen van Maria en Jozef zijn de namen van bekend. En van twee alleen de naam, maar verder staat er nix in de bijbel.
Het antwoord is minimaal 5 kinderen, maar of dat directe kinderen zijn of kinderen van broers en zussen of adoptie kinderen dat is niet duidelijk. Wel is duidelijke vermeld in de bijbel dat Joseph niet moeilijk deed om een kind van een andere vader te erkennen als zijn eigen kind, dus misschien heeft hij dat ook gedaan met andere kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat Maria eeuwig maagd was? Jozef en Maria waren gewoon getrouwd en hadden ook seks nádat Jezus was geboren volgens de bijbel: Mattheus 1 vers 24/25: hij nam haar bij zich als zijn vrouw, maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat dat hij geen gemeenschap had voordat, maar er staat ook niet dat hij gemeenschap had erna. Er staat alleen geen sex voor geboorte. Ik geef toe dat het bewijs van eeuwig maagd zeer mager is. Het bewijs steunt op bestudering van zeer oude boeken en hoe het vertaald is. En om het nog sterker te vertellen. De bijbel spreekt zichzelf tegen en op sommige plekken bijvoorbeeld het ontstaan van de aarde is de tijdsbeleving verschillend met de huidige opvatting van tijd. Waarom zou de moderne opvatting van maagd zijn gelijk zijn aan de bijbelse opvatting van maagd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meest merkwaardige aan het geheel is dat de afstamming van Jezus in Mattheus en Lucas via Jozef loopt. En dan ook nog langs verschillende lijnen. Beide lijnen voeren terug op David. Dat dan weer wel.
Jezus was volgens het christelijke geloof niet van Jozef, dus dat was geen biologische zoon van Jozef en Maria samen.
Er is op een forum (http://forum.credible.nl) ook een discussie over geweest:
In de bijbel wordt soms gesproken over 'broers en zussen'. (zie in bron 3 voor de vindplaatsen, o.a. Matteüs 12: 46 en 50; Marcus 3:31; Lucas 8:19:) Maar volgens sommigen kan het woord 'broer' ook als neef worden geinterpreteerd.
Op het forum is verder te lezen: Dat is feitelijk ook wat Calvijn concludeert. Het woord voor 'broer/broeder' (adelphos) kan evengoed vertaald worden met neef of andersoortig familielid. Zijn conclusie is dat we het simpelweg verder niet weten, aangezien het niet verteld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bijbel zegt dat Jezus’ broers „Jakobus en Jozef en Simon en Judas” heetten.

En Jezus had ook zussen, die leefden toen hij predikte. Jezus was het eerst geboren, dus ze waren allemaal jonger dan hij. — Mattheüs 13:55, 56; Lukas 1:34, 35.

Waren Jezus’ broers ook discipelen van hem?

De bijbel zegt dat ze in het begin niet in hem geloofden (Johannes 7:5).

Maar later werden Jakobus en Judas discipelen van hem, en ze hebben zelfs bijbelboeken geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maria heeft maar een kind gehad: Jezus.
Van Jezus wordt gezegd dat Hij Maria's eerstgeborene is, dit betekent voor een Jood dat dit het eerste kind is dat de moederschoot opent, en dat daarom geheiligd is. Het hoeft niet te betekenen dat er daarna meer kinderen volgen.
Er wordt welliswaar gesproken over broers van Jezus, maar zoals de anderen al gezegd hebben hoeft dit niet broers te betekenen, maar het kan ook halfbroer (zoons van Jozef uit een eerder huwelijk) of neven betekenen.
Er zijn een paar Bijbelse aanwijzingen dat Jezus de enige Zoon van Maria geweest is. zoals deze tekst:
Ezechiel 44: "2 En de HEERE zeide tot mij: Deze poort zal toegesloten zijn, zij zal niet geopend worden, noch iemand door dezelve ingaan, omdat de HEERE, de God Israëls, door dezelve is ingegaan; daarom zal zij toegesloten zijn."
Hier wordt geprofeteerd dat Maria altijd maagd zal blijven, door de ‘poort’ waar de HEERE doorgegaan is mag niemand daarna doorgaan, die blijft toegesloten.
Marcus 6: 3 "Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria." Jezus wordt altijd ‘de’ zoon van Maria genoemd, niet ‘een’ zoon van Maria.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ezechiel citeren die zes eeuwen voor Christus leefde en dan concluderen dat dat over Maria gaat is een heel ruime manier van interpreteren. Uit niets in de tekst blijkt dat dat over iets anders gaat dan de Tempel in Jeruzalem, vooral als je ziet dat even tevoren (Ezechiel 43) nog gesproken wordt over de offers die de priesters moeten brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zei ook dat het aanwijzingen zijn voor Jezus als enige kind van Maria. Ik snap dat het niet heel sterk bewijs is wanneer je alleen uitgaat van die Bijbelteksten.
Uiteindelijk is de vraag wie gezag heeft om de H. Schrift uit te leggen. Volgens protestanten mag iedere gelovige de H. Schrift uitleggen en komt dit niet toe aan de Kerk en haar Leergezag. En ja dan kun je tot elke mogelijke interpretatie komen.
Het antwoord volgens de bijbel is minimaal 6 broeders en zuster.
Voor wie de bijbel neemt als referentie en gelooft dat dit de waarheid is, geeft de evangelist Markus geeft het meest nauwkeurige antwoord op deze vraag. Markus6: 3: Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’. Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat het dus gaat om minimaal 4 broers en omdat er gesproken wordt over zusters, gaat het dus om minimaal 2 zussen. We kunnen hierbij spreken om halfbroers en -zusters omdat Jezus door de heilige geest verwekt is.
Het argument dat Maria een eeuwige maagd zou zijn is ongegrond.
D.m.v de volgende tekst zou je evt. kunnen interpreteren dat Maria een eeuwige maagd is
Daniel 44:2 2 En de HEER zei tegen mij: ‘Deze poort moet gesloten blijven. Hij mag niet geopend worden en niemand mag erdoor naar binnen, want de HEER, de God van Israël, is erdoor naar binnen gegaan. Daarom moet hij gesloten blijven.
Als we verder lezen dan komen we tegen in diezelfde droom : Daniel 46:1-3: 1 Dit zegt God, de HEER: De oostpoort van de binnenhof moet gedurende de zes werkdagen gesloten blijven, maar op sabbat en op nieuwemaansdag moet hij geopend worden. 2 Dan komt de vorst van buiten door de voorhal de poort binnen en stelt zich op bij de deurpost van de poort, en de priesters brengen zijn brandoffer en zijn vredeoffer. Dan moet hij zich neerbuigen op de drempel van de poort en weer naar buiten gaan. De poort mag tot de avond niet gesloten worden. 3 De bevolking van het land moet zich op sabbat en op nieuwemaan bij de toegang van die poort neerbuigen voor de HEER.
We kunnen met deze tekst dus aantonen dat dit geen profetie kan zijn voor Maria dat die een eeuwige maagd zou blijven aangezien de poorten op Sabbat en bij nieuwe maan wel openmochten.
Het was gods wil die via een engel van de heer aan Jozef geopenbaard werd dat hij met Maria zou trouwen(zie Matheus19-24), vanwege dit feit is er dus niets dat Jozef weerhoudt om na de komst van Jezus kinderen met Maria te hebben. Als dit niet zou was dan zou had God geen engel naar Jozef gestuurd, want hij was immers van plan om haar te verlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maria had beloofd om maagd te blijven en de Here in de tempel te dienen. Dat deden in die tijd wel meer vrouwen. Daarom zegt Maria wanneer ze de boodschap van de Engel krijgt: "hoe zal dat geschieden?", omdat ik niet met een man naar bed ga (vanwege de belofte van maagdelijkheid) kan ik geen kinderen krijgen, zo dacht ze. Wanneer ze gewoon van plan was om na hun huwelijk met Jozef gemeenschap te hebben, dan was ze niet zo verbaasd geweest over de boodschap van de engel, maar had gedacht: 'ja, ik wordt hopelijk zwanger, nadat Jozef en ik getrouwd zijn'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lucas 1:34-35: Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.
Maria zegt dat ze nooit contact met een man heeft gehad. Maar ze heeft niet gezegt dat ze nooit contact met een man zal hebben. Hieruit kunnen we dus geen conclusies trekken. We kunnen echter wel in de bijbel lezen over broers en zuster van Jezus.
In de bijbel staat ook niet dat ze een maagdgelofte heeft afgelegd. Die informatie kunnen we vinden in een apocrief boek "Proto-Evangelie van Jacobus" en is dus niet Canoniek. Kortom niet bijbels dus.
De bewering dat de broers feitelijk neven van Jezus waren is ook onterecht daarvoor zijn meerdere argumenten te geven.
het Griekse woord "adelphos" kan idd. geinterpreteerd worden als zowel broer als neef of als leden binnen de stam in het Grieks. Feit is dat in het Hebreeuws en in het Aramees het woord "neef" niet voorkomt. Het boek Matheus is oorspronkelijk in het Hebreeuws heschreven en later naar het Grieks vertaald.
Matheus 13: 55 Hij is toch de zoon van de timmerman? Maria is toch zijn moeder, en Jakobus en Josef en Simon en Judas, dat zijn toch zijn broers? 56 En wonen zijn zusters niet allemaal bij ons?
In dit bijbelboek worden in de originele taal Hebreeuws dus echte halfbroers bedoelt.
Ook gebruikt apostel Paulus in zijn brieven aan de Koloszensen, dus mensen die niet bekend waren met het Hebreeuws de therm in het grieks: “anepsios”, wat Neef betekent in zijn originele vorm om geen misverstanden te hebben.
Daarnaast verkeerden de broers zich vaak in het gezelschap van Maria, waarom zouden nefen dat doen:
Er zijn geen bijbelse redenen om te geloven dat broers en zussen iets anders zijn dat de feitelijke kinderen van Jofen en Maria. Mensen die tegen dit idee zijn dat Jezus halfbroers en halfzusters heeft trekken deze conclusie vanwege de leer van een kerk en niet van de bijbel.
Dit is de duidelijke en ondubbelzinnnige leer van het woord.