hoe wordt in geval van ritueel (halal) en verdoofd slachten het dier verdoofd?

Oorsponkelijk was halal verplicht onverdoofd, maar tegenwoordig wordt het ook met verdoving gedaan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Antwoorden (2)

Er is een kleine verdoving toegestaan zodat het dier minder voelt.
Het dier mag alleszins niet dood zijn op het moment van het slachten.

Het mag ook niet verdooft worden door kwelling, bv door het slaan met een hamer, elektrische schok of iets gelijkaardigs.
Verdoven door middel van een drank of spuit zodat het dier traag wordt in zijn bewegingen en het slachten vergemakkelijkt is wel toegestaan.

Althans zo denken enkele groeperingen binnen de moslimgemeenschap erover, dus niet elke moslimgelovige zal het erover eens zijn.

Zelf ben ik uitgenodigd geweest bij een moslimvriend.
Het dier werd verdoofd met hulp van een verdovingsspuit.

groet amadeus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is halal zolang het dier met omkeerbare verdoving wordt geslacht.

Dus als je het dier zodanig verdoofd, dat als je hem niet doodmaakt bijv. een half uur daarna springlevend is, dan is hij halal als hij geslacht wordt in zijn verdoving.

Maar als een verdoving een zodanige invloed heeft op dat dier dat hij daarna nooit meer hetzelfde kan zijn of zelfs komt te overlijden middels dat verdoving (onomkeerbare verdoving) dan is het niet meer halal.

Dus dat verdoving mag geen invloed hebben op het kwaliteit van het leven van het dier om het zo te noemen.

Nu hoor ik je al denken: 'hoe kan je weten dat het dier daarna springlevend kan zijn terwijl je hem tijdens zijn verdoving vermoord hebt?' Door eerst dierproeven te doen met dezelfde verdoving. Als het dier daarna weer bij het oude is (na het ontwaken vd verdoving) dan weet je dat dat een 'halal' verdoving is. Als een dier een blijvend letsel blijft houden dankzij verdoving (dus dat hij nog steeds dat letsel heeft nadat hij is ontwaakt) door bijv. een pin in zijn hoofd, dan is dat niet meer 'halal'.

Maar bij halal slachten komt veel meer kijken, kwaliteit van het dier (tijdens zijn leven) speelt ook een rol. Als het dier slecht behandeld is of bijv. in te krappe ruimte is vervoerd, dan is dat dier ook niet meer halal (omdat hij dan niet 'halal' is behandeld). Het slachten an sich is maar een kleine deel wat het halal-waardigheid van een dier bepaalt.

Ook tijdens het slachten zijn er tig voorwaarden waaraan een moslim moet voldoen om het 'halal' te laten verlopen, allemaal in het belang van het dier, zo mag het dier het mes niet zien, mag het dier geen bloed zien of andere dieren die worden geslacht, dient het mes zo scherp mogelijk te zijn, dient het door een ervaren persoon te gebeuren die het dier geen pijn laat lijden, mag je op geen enkele wijze het dier bang maken of stress bezorgen, etc.