Wat is het verschil tussen Hervormd en Gereformeerd?

Ik heb gehoord dat het vroeger zo was dat gereformeerd strénger was dan Hervormd. Maar dat je dat in deze tijd niet meer zo kunt stellen. Zou iemand mij dit a.u.b. willen uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
95.7K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb me ook altijd afgevraagd wat het verschil is. Ik kan dat nooit onthouden, omdat beide namen taalkundig hetzelfde betekenen.

Het beste antwoord

Je stelt een moeilijke vraag, vooral omdat er binnen de hervormde en gereformeerde stromingen weer veel verschillen zijn.

Officieel bestaat de hervormde kerk niet meer, die is opgegaan in de PKN, de protestantse kerk Nederland. Wel is er nog de hersteld hervormde kerk, die orthodoxer is dan de PKN. Binnen de hervormde kerk had je vroeger, van 'zwaar' naar 'licht': het gekrookte riet, de gereformeerde bond, confessioneel en vrijzinnig. (Het gekrookte riet was de naam van een blad dat gelezen werd door vooral mensen van de rechterflank van de gereformeerde bond, en werd later gebruikt als aanduiding voor de meest orthodoxe groep binnen de kerk.)

Gereformeerd kent ook vele gezichten. Zo heb je de gereformeerde gemeente, de gereformeerde gemeente in Nederland en de oud-gereformeerden, die samen zijn aan te duiden als bevindelijk gereformeerd. Populair gezegd vallen zij onder de 'zwarte kousen'-kerk. Maar je hebt ook de christelijk gereformeerden, de nederlands gereformeerden en de gereformeerd vrijgemaakten, die - met een wat verschillende ligging per plaats - veel vrijer zijn. Dit zijn kerken waar men de Bijbel centraal stelt, en dus aan de leer niets af wil doen, maar waar bijvoorbeeld niet de vrouwen verplicht een rok dragen of de kerkleden geen TV mogen hebben, wat bij de bevindelijken wél het geval is. Ook heb je nog de 'gewone' gereformeerden, die door andere groeperingen dan henzelf ook wel worden aangeduid als de synodaal gereformeerden, die over het algemeen wat vrijzinniger zijn.

Inderdaad is dus niet per definitie te stellen dat gereformeerden strenger zijn dan hervormden. De hervormden van tegenwoordig zijn de hersteld hervormden, en dat is sowieso wel de rechterflank van wat vroeger de hervormde kerk was. Al noemen ook veel PKN'ers die van huis uit hervorm waren, zichzelf nog steeds hervormd. Ook dat zegt dus niet zo heel veel, want de ligging van de kerkelijke gemeente verschilt vaak een beetje per plaats: hervormd in staphorst is ongetwijfeld heel iets anders dan hervormd in Utrecht of Rotterdam, zélfs als beide hervormde kerken tot de gereformeerde bond behoren. Binnen de gereformeerde kerken zijn er ook plaatselijke verschillen, al zullen die vaak wat minder groot zijn, al verschilt ook dat per kerkgemeenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dat is een goed antwoord! Je weet er veel van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent goed op de hoogte :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hervormde kerk bestaat nog wel, alleen is deze LID van de PKN ;) Verder goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens Ytje. De PKN heeft wel leden maar dat zijn mensen, en geen kerkgenootschappen. De Hervormde Kerk is dus geen "lid" van de PKN. De (Nederlands) Hervormde Kerk bestaat niet meer, door de fusie van Hervormden, Gereformeerden en Evangelisch Luthersen. De Hervormde Kerk is dus "opgegaan" in de PKN, en niet voor niets wordt er op de site van de PKN gesproken over de "vroegere" Nederlands Hervormde Kerk. Dat zegt genoeg. De enige plaats waar het woord Nederlands Hervormde Kerk of Hervormde Kerk nog voorkomt, is op naambordjes van kerken. Dat is dus nostalgie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, er zit dus ook nog een verschil tussen een hervormde kerk, en een hervormde gemeente..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk ik wel Ytje.
DE Hervormde Kerk bestaat dus niet meer, maar een Hervormde Kerk (als gebouw) bestaat eigenlijk nog wel, omdat dat het gebouw nu eenmaal altijd zo heeft geheten, en het best wat vreemd wordt om b.v. nu te spreken van de PKN-kerk in b.v. Maartensdijk of Ellecom. Die naam is ingeburgerd. Maar het is natuurlijk ook wel een beetje taalkundig allemaal hoor. Vooral als we het hebben over gemeente, dan raken we helemaal in de knoop. :-)
Een gemeente is in kerkelijke zin, een plaatselijke gemeente, en in steden b.v. een wijkgemeente. Dus dat is weer een onderdeel van het geheel. Maar ja, we hebben ook de gereformeerde gemeente en de pinkstergemeente, en die hebben daar weer niks mee te maken. Want dat zijn weer geen gemeenten maar kerkgenootschappen. 'k Snap het zelf nauwelijk nog .... haha :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je dus een Hervormde kerk hebt, in een Hervormde gemeente, dan is Hervormde kerk (als gemeenschap) dus NIET goed, en Hervormde gemeente (als in kerkelijk gemeente) WEL goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Waar ben ik aan begonnen? :-) Ik denk dat een Hervormde gemeente ook niet meer bestaat, en als er kerkelijke PKN-gmeenten zijn, die graag aan die naam vast willen houden, dat steeds minder zal worden. Want het zijn gewoon PKN-gemeenten. (de gemeenschap dus). Maar dat ze in de plaatselijke "Hervormde Kerk" ter kerke gaan op zondag, zal langer zo blijven heten. Misschien zou je het een beetje kunnen vergelijken met het CDA? Vroeger sprak men nog wel van de ARP en CHU-vleugel, en daarvan is nu nauwelijks nog sprake. De woorden KVP en CHU kennen we eigenlijk nauwelijks nog. Kun je me nog een beetje volgen op de late avond? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Hervormde gemeenten bestaan nog zeker hoor ;)
Ik weet niks van het CDA, dus dat volg ik sowieso niet, maar ik denk dat je gewoon bedoeld dat het officieel geen hervormde gemeente meer heet, maar zij zo wel genoemd (willen) worden? Of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord zeg. Ik plus niet snel (en min ook niet) maar hier heb je er 1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Ytje. Ik weet niet in hoeverre je precies op de hoogte bent, maar o.a. de zgn. "bezwaarden", die de vorming van de PKN niet hebben toegejuicht, maar toch niet zo ver wilden gaan, om uit de kerk te stappen (zoals de HHK'ers) hechten bijzonder aan de naam Hervormd. Maar ongeacht of ze die bezwaren over 30 jaar nog hebben, zal de naam Hervormd ook daar "slijten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen, maar een bronvermelding maakt het antwoord echter completer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sxiopo: zie voor je vraag over bronvermelding mijn vraag daarover elders op GV: http://www.goeievraag.nl/vraag/geef-goede-bronvermelding-antwoord-geef.294643
Bij kennis die hoort bij je algemene kennis, is het moeilijk een bronvermelding te geven.

Andere antwoorden (1)

De hervormden hebben zich vroeger afgescheiden omdat ze die te streng vonden.

De Nederlandse Hervormde Kerk was sinds 1816 de naam voor de Nederduits(ch) Gereformeerde Kerk die tijdens de Tachtigjarige Oorlog de officiële kerk van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was geworden. Vóór 1816 luidde de naam van dit kerkgenootschap voluit de Nederduits Gereformeerde Kerk. In 1816 werd de naam van deze organisatie officieel Nederlandsche Hervormde Kerk en naderhand (bij een nieuwe spelling) Nederlandse Hervormde Kerk. Op 1 mei 2004 is de Nederlandse Hervormde Kerk met de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Wat bedoelt u met de regel:
De hervormden hebben zich vroeger afgescheiden omdat ze die te streng vonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken dat de hervormden de leer van Luther volgt en de gereformeerden de leer van Calvijn.
Het grootste verschil was dat Luther vond dat de mens invloed had om "gered" te worden.
En Calvijn vond dat God dat direct bepaalde bij de geboorte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vergeet de link waar je het nog even na kunt lezen omdat ik het niet mocht kopiëren.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/30356-kerkhervormers-johannes-calvijn-en-maarten-luther.html
fisbel
12 jaar geleden
Met alle repect voor de poging die u doet het verschil aan te geven tussen Hervormden en Gereformeerden en de relatie die u legt met Calvijn en Luther: De Hervormden hebben zich nooit afgescheiden van de Gereformeerden. Wel andersom, zie hieronder.
En dat de Hervormden de leer van Luther volgden is erg kort door de bocht gesteld. In zoverre: Luther zag de kerk als volkskerk, met de nodige misstanden. En bij de Gereformeerden nam de leer van de predestinatie (individuele persoonlijke voorbestemming) een belangrijke rol innam. Deze leer is afkomstig van Calvijn. In vogelvlucht:
In de Noordelijke Nederlanden breidde vanaf 1572 het calvinisme (gebaseerd op de inzichten / leer van Luther maar vooral Calvijn) zich snel uit als 'afsplitsing' van de Rooms-Katholieke kerk. Volgelingen van Luther zijn de Lutheranen. In 1816 werd de Hervormde Kerk gegrondvest. De Hervormde Kerk is altijd een 'volkskerk' geweest. In 1834 en in 1886 vonden er afsplitsingen plaats. Vooral omdat de Hervormde Kerk leerstellig te slap zou zijn. De Gereformeerde Kerk is ontstaan uit de twee afsplitsingen van 1834 en 1886 (De Cock / Abraham Kuyper)
Kenmerk was de organisatie van onder naar boven: het gemeentelid stond centraal in tegenstelling tot de Hervormde Kerk waar meer het top-down model van toepassing was. In 2004 zijn de Hervormde, Gereformeerde en Lutherse Kerk na veel discussie oa over naamgeving samengegaan: De PKN ontstond (Protestantse Kerk Nederland)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel; U heeft inderdaad gelijk afscheiding is niet het juiste woord het is meer een afsplitsing geweest. Wat predestinatie betreft staat in de link. Dat was het verschil op het persoonlijke vlak, maar op maatschappelijk gebied waren er ook grote verschillen.
Luther wilde kerk en staat gescheiden en Calvijn niet.(staat ook in de link) PKN heb ik ook niet ontkent.