Wat is de vertaling/betekenis van 'Boeddha' ?

Wat betekent Boeddha? Een vriend zij me ooit eens dat het voor iets staat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
8.3K

Het beste antwoord

In het Sanskriet Buddha. het verleden deelwoord van de wortel budh, die `bemerken`, `gewaarworden`, maar ook `ontwaken` en `weer bijkomen` betekent

Dikke / Chinese Boeddha
De dikbuik Boeddha komt van oorsprong uit China en wordt in het chinees ook wel Pu-Tai genoemd (in het Japans Hotei). Volgens de legende was Pu-Tai-Ho-Shang een Chinese zenmeester (monnik) die zeer gelukkig en zonder zorgen door China rondtrok om het Boeddhisme te verspreiden. Hij was hierbij vaak omringd door kinderen en werd geëerd om zijn enorme blijdschap en gulheid, wat hem ook zijn bijnaam 'Happy Boeddha' opleverde. Na zijn dood werd hij vereerd als volksheld, vruchtbaarheidsgod en brenger van geluk.

De hedendaagse Chinese Boeddhabeelden stammen nog steeds af van deze aloude legende en zijn te herkennen aan zijn dikke buik, gulle lach, kale kop en lange oorlellen. Zijn lange oorlellen duiden op zijn aristocratische afkomst. Er wordt gezegd dat je nog meer geluk zult ontvangen als je hem regelmatig over zijn dikke buik wrijft.

De Happy Boeddha staat voor geluk, blijheid, succes, welvaart en voorspoed. Door deze symboliek is deze Boeddha een geliefd cadeau. Ook draagt deze Boeddha vaak nog attributen met zich mee met ieder een eigen symbolische betekenis, deze maken het nog meer bijzonderd om een beeld cadeau te doen.

Betekenis van Boeddha met attributen:
•Mala kralenketting = gebedssnoer voor welzijn (tevens verkrijgbaar in onze webshop!)
•Munten = rijkdom en welvaart / financieel geluk
•Zak = reizen en zoeken naar jezelf
•Parel = gezondheid, kracht en wijsheid
•Perzik = verbondenheid en onsterfelijk
•Goudklomp = geluk en welvaart
•Mantel = bescherming
•Waaier = bescherming
•Karafje/kruik = lang en gelukkig leven (levenselixer)
•Rua skepter = overvloed (bijvoorbeeld heel veel geluk)
•Levensstaf = vertrouwen, balans en ondersteuning
•Juk = balans
•Yuni = uitkomen van je wensen
•Kinderen = geluk en vruchtbaarheid (tevens voor een baan of relatie)
•Lotushouding = rust en meditatie
•Lotustroon = schoonheid, zuiverheid, vernieuwing en tegen ziekte of ongeval
Twee omarmende Boeddha's = geluk en vriendschap
•Hotai model (handen open omhoog) = Vrijheid en zegening

Boeddha afgebeeld met een dier:
Draak = beschermen aardse kostbaarheden, vrede, voorspoed en gezondheid bevorderen.
Schildpad = langzaam opbouwend, gezondheid en kracht
Vogel = zoeken naar zelfkennis
Kikker = financieel geluk
Vis = vrede en overvloed
Vis met kind = wens voor veel zonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De betiteling Boeddha verwijst naar een niveau van bewustzijn, maar is beslist geen titel. Met de naam Boeddha wordt vaak de stichter van het boeddhisme aangeduid: Gautama Boeddha. Het woord Boeddha in de taal Pali omvat de begrippen 'de ontwaakte', 'de verlichte' en 'degene met een allesomvattend inzicht'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriend is van Kazachstan, en heel bekent met de Boedhistische leer, en volgens hem betekende letterlijk iets, in die taal van ontstaan. Ik dacht dat het iets was als Werk & Leef.. fzo.. Ma kant me niet herinnere ;/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dan niet tevreden bent met dit antwoord, moet je het misschien aan je vriend vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correct hoor ;-) Boeddha (verlichte), een persoon die de hoogste staat van verlichting heeft bereikt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaand antwoord: Meestal wordt het woord 'Boeddha' inderdaad vertaald met 'de ontwaakte'.
Er zijn verschillen tussen verschillende boeddhistische stromingen, maar de meesten zijn het erover eens dat ook andere mensen een zeer hoog niveau van ontwikkeling kunnen bereiken. Sommige richtingen (zoals bijvoorbeeld het Tibetaanse mahayana-boeddhisme) zeggen dat iedereen de mogelijkheid heeft om boeddha te worden, om verlicht (ontwaakt) te worden. Dat betekent dat er dus ook anderen zijn die boeddha zijn.
Dat is dan ook het streven van boeddhisten, om ook die staat te bereiken waarin alle negatieve emoties (woede, gehechtheid, jaloezie, en vooral de onwetendheid waar dit alles uit voortkomt) overwonnen zijn en alle goede eigenschappen tot in perfectie ontwikkeld zijn.
En als we een stukje verder in deze richting komen, is dat al een hele verbetering voor ons leven.