Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer en door wie zijn Upanishaden geschreven?

Ik moet voor godsdienst een presentatie over upanishaden schrijven, ik kan alleen bijna geen nuttige informatie vinden, kan iemand mij misschien helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Oiei. de Upanishaden, dat is nog eens lastige materie.
Over het onstaan en de geschiedenis bestaan nogal wat verschillende inzichten.

Duidelijk is dat de Upanishaden zijn ontstaan gedurende een hele lange periode (6000 voor - 600 na Chr.), in het noorden van India. In de lange periode bestonden er vele verschillende koninkrijken en waren er ook een aantal volksverhuizingen. Al die culturen hebben een steentje bijgedragen aan de vele Upanishaden. Op een bepaald moment kreeg de Brahmaanse priesterklasse de rol van redacteur van de Upanishaden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Misschien heb je hier iets aan.
http://www.scholieren.com/werkstukken/25431
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ongeveer 2500 jaar geleden werden meer dan honderd verhandelingen over hindoefilosofie en -mystiek samengesteld. „Hoewel de oudste upanishads tegen 500 v.Chr. werden gecompileerd, werden er zelfs nog tijdens de verbreiding van de mohammedaanse invloed in India upanishads geschreven.” — A History of Indian Philosophy, Surendranath Dasgupta, Indische uitgave 1975, Deel 1, blz. 39.

Toegevoegd na 7 minuten:
De oudste geschriften van het Hindoeïsme zijn de veda’s, een verzameling van gebeden en hymnen die bekendstaan als de Rigveda, de Samaveda, de Yajurveda en de Atharvaveda. Ze werden in de loop van verscheidene eeuwen samengesteld en omstreeks 900 v.G.T. voltooid. Aan de veda’s werden later andere geschriften toegevoegd, onder meer de brahmana’s en de upanishads.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding