mag er in Lourdes as worden verstrooid, wil namelijk een beetje as van mijn moeder en haar tweelingbroer mee geven aan onze pastoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriaan, gelukkig mag iedereen daar zelf over beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriaan bedankt voor de uitleg, maar ik zie het niet als een zonde.
En uitstrooien is een vorm van liefde en helemaal als je dat in Lourdes wilt laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg AdriaanV,
weet jij het beter als die pastoor????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze Pastoor is zelf heel erg ziek en hij zegt ook dat zijn verpleging het moet doen, zelf kan hij het niet. En ja het is zeker uit Liefde, Het is een Bedevaartplaats, waar ze beiden nog nooit waren geweest, wel naar Wittem, Kevelaer en vele andere bedevaartplaatsen. Thuis komt mijn moeder in een Engelen Urn, en ook samen in een Urntje. Ik voel haar aanwezigheid heel sterk, en ik heb de as nu nog niet eens thuis. Dus wat maakt het uit dat haar as en van haar tweelingbroer worden verstrooid op plekken waar ze samen heel graag waren geweest, daar zouden ze juist heel erg dankbaar voor zijn dat weet ik heel zeker. Dus dat haar lichaam niet bij elkaar is, maakt niet uit. Ze zijn dan wel op plekjes waar ze graag zouden willen zijn. Haar ziel en of geest zijn toch al bij ons. Groetjes Monique...

Het beste antwoord

As verstooieen moet meestal met een vergunning al doet lang niet iedereen dat.
Of het in Lourdes mag, geen idee maar het gaat maar om een kleine hoeveelheid dus ik zou het gewoon aan de pastoor meegeven en er geen probleem van maken.
Wel een heel lief idee, vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min zal wel van adriaanv zijn.
Doe ik er een plusje bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het eigenlijk niet mag, dan begaat die
pastoor een zonde.
Moet ie daar ook nog eens uitgebreid gaan zitten biechten.

Andere antwoorden (2)

-Lourdes was een plek waar men hoopte op een wonderbaarlijke genezing van Maria voor een of andere door de dokter opgegeven ziekte.
-Mag ik het zo zeggen, zoals ik het voel; als je toch de complete as hebt van erg geliefde mensen, waar je toch van hoopt dat de energieën van die personen op de een of andere manier er waarschijnlijk nog aanwezig van kunnen zijn in welke vorm dan ook, wat kan het nut ervan zijn dat je die stoffelijke energieën zover van elkaar laat scheiden.
-Ik denk hierbij aan; of het nu over de botten of as gaat, dat men altijd tracht de resten van iemand voor zover als het mogelijk bij elkaar te houden op één plek.
-Wie zijn die mensen die menen dat je overal een vergunning voor moet hebben en wie ben jij die met jouw familie bepaalt waar je de as verstrooit op een geliefde plek van de overledenen, waarbij jullie (indien gewenst) nog de plek en herinneringen aan die personen kunt bezoeken als er een behoefte naar ontstaat.
-Al heb ik minder geloof in een God of de wonderen van Maria; de stoffelijke resten van de mens waar ik van gehouden heb horen bij elkaar op een plek als het kan.
-Ik zie weleens een boom in het bos of het park, waarbij ik denk; daar wou ik van de rest van mijn niet zijn, willen wonen.
- Mochten er personen zijn die mij hier af en toe willen bezoeken; zij zijn van harte welkom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland moet je toestemming hebben van de eigenaar van de grond om as uit te strooien.

Dat zal in het buitenland niet anders zijn.
In principe mag de as weg uit Nederland, maar veel landen laten de as niet toe zonder toestemmingsverklaring van de betreffende ambassade.

Dat is het formele verhaal.

Maar ik vind dat jouw pastoor degene is
die dit soort dingen zou moeten weten.
Dat is toch een geloofsdeskundige?

En daar komt nog bij dat als hij een klein busje as
meeneemt en dat daar ergens uitstrooit
er geen haan naar zal kraaien.
Maar dan zou die pastoor iets illegaals doen.
En wil hij dat?
Doet ie dan geen zonde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je terug en bedankt ;)"