Mag een moslim tijdens de Ramadan zijn/haar medicijnen wel innemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
26K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de moslim de medicijnen noodgedwongen móet innemen en hij heeft geen ander keus.. ..dan mag de moslim de medicijnen innemen, leuk hé Máár wanneer de medicijnen niet een precieze tijdstip hebben van inname, dan moet de moslim de medicijnen na zonsondergang innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk bedacht.. je naam
'zelf' z11.. gr8 ..=gracht
n8
ri4
suc6
t1
b1
sa4
z8 ahh..ik verveel me..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf geen moslim hoor, als je de vraag zo wil uitleggen.
Maar kon even niet slapen en nam ook een sigaretje en wat te eten.
Toen vroeg ik me dit opeens af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je die vergelijking wilt gebruiken, zou je dan niet moeten zeggen "in ramadan"? We zeggen tenslotte ook niet "tijdens december vieren we sinterklaas"

Het beste antwoord

Ja, een moslim mag zijn of haar medicijnen innemen. Dat kan verschillende gevolgen hebben:

- de inname gebeurt tussen zonsondergang en fadjr. Fadjr is het gebed anderhalf uur tot twee uur voor zonsopkomst en is het laatste tijdstip dat er nog gegeten mag worden. Velen stoppen zelfs 10 minuten eerder. De moslim kan die dag gewoon verder vasten.
- de inname gebeurt (ook) tussen fadjr en zonsopkomst. De moslim vast die dag dan niet. Als de gezondheid dit toelaat kan het vasten op een ander moment ingehaald worden, voor iedere gemiste dag een andere dag naar eigen keuze, bijvoorbeeld midden in de winter.
- de inname gebeurt (ook) tussen fadjr en zonsopkomst. De moslim vast die dag dan niet. Als het medisch gezien niet mogelijk is het vasten in te halen, dan wordt voor iedere gemiste dag 5 euro (een gemiddelde maaltijd) betaald aan een arme. Daar bestaan stichtingen voor, zoals Islamic Relief. Dit bedrag van 5 euro wordt ieder jaar opnieuw bekeken en vastgesteld per land. Dit bedrag geldt al enkele jaren voor Nederland.

Ook injecties verbreken het vasten en ook medicijnen innemen via de neusgaten. Overigens is ook het inslikken van braaksel een reden om de vastendag in te moeten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, maar mag/ kan dan niet vasten. Tenzij de medicijnen op elke tijdstip ingenomen mogen worden. Dan kunnen ze vasten en na zonsondergang zijn/ haar medicijn innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
menamok?
haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha waarom moet je lachen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha jij lacht ook -.-"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.. İk vraag waarom hij lacht haha? İk keur zijn lachje niet af.. Maar vraag het gewoon. Heel goed hoe je dat benoemd.. İk lach ook inderdaad.
Als iemand ziek is, kan het zijn dat z/hij niet mag vasten, afhankelijk van de ziekte.
Als je bijvoorbeeld drie keer per dag medicijnen in moet nemen en je moet dat tijdens het eten doen, dan kun je niet vasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde ooit een Imam hierover op TV verklaren dat een moslim in eerste instantie goed voor zijn lichaam moet zorgen en zich dan pas aan de vasten mag wijden. Het legde het zo uit: Concreet betekent dit dat het nemen van medicijnen voorgaat op het vasten. Het is onrespectvol tegenover Allah als de moslim het lichaam dat hij van Allah kreeg niet op de meest optimale manier "onderhoudt". Is je lichaam ziek, dan moet je daar eerst voor zorgen dus. Op die manier getuig je echt respect voor hetgeen Allah je heeft toevertrouwd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Dat betekent echter ook, dat Moslims niet mogen roken. En dat doen ze dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet roken, drinken..drugs gebruiken.
het is allemaal slecht voor het lichaam en zo beschadig je het lichaam dat Allah je gegeven heeft. maar de mens is zwak en soms zie je weleens iemand roken.
spijtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen is even streng - ik ken moslims die niet eten, maar wel (water) drinken tijdens de ramadan, omdat ze het ongezond vinden zolang niets te drinken.
Dingen kunnen veranderen - hoeveel katholieken doen nog echt aan de vasten mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De islam is ontstaan voordat bekend werd dat roken slecht is voor je gezondheid. En een eenmaal aangeleerde gewoonte krijg je er niet makkelijk uit.
Cryofiel
12 jaar geleden
De huidige islamieten zijn ontstaan nadat de Islam is ontstaan en nadat bekend werd dat roken slecht is. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huidige Nederlands zijn ontstaan nadat bekend werd dat roken slecht is en doen het ook. Daarin zijn moslims gewoon niet anders. Het is makkelijk om te zeggen dat het volgens hun geloof niet zou mogen, dat het hypocriet is, etc., maar dan ga je voorbij aan het grotere probleem van roken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, Widar. Even voor de duidelijkheid: mijn opmerking was beslist NIET bedoeld om de Moslims en/of de Islam neer te halen. Ik had bij wijze van spreken kunnen toevoegen dat Moslims net Christenen zijn. Ook die zorgen niet altijd even netjes voor hun lichaam, terwijl ook volgens het Christendom het lichaam (en het leven) een geschenk van God is waar je zorgvuldig mee om moet gaan.
Je mag tijdens de zonsopgang niets innemen. Dus geen water, geen eten en geen medicijnen.

Je mag uiteraard WEL je medicijnen innemen NA zonsondergang.

Als je afhankelijk bent van medicijnen, en je moet daardoor de hele dag eten, of je moet de medicijnen op gezette tijden innemen, dan hoef je niet te vasten.

De Ramadan moet je dan op een later tijdstip inhalen (als je geen medicijnen meer hoeft te gebruiken).
Als je voor de rest van je leven afhankelijk bent van medicijnen dan kan je de maand "afkopen".

Je moet dan voor iedere dag die je mist, een arm persoon voeden.

Afkopen is een beetje een oneerbiedig woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zals bij christenen, hindoes of welk ander geloof ook heb je moslims die de voorschriften heel strak of wat losser interpreteren.
Mensen die heel strikt zijn, kunnen vinden dat het innemen van medicijnen het vasten doorbreekt.
Zij kunnen er dan voor kiezen geen medicijnen in te nemen of niet te vasten.

Anderen zien het innemen van medicijnen niet als het innemen van voedsel/drinken en doen dat tijdens de Ramadan ook. Ook is het volgens een ruimere interpretatie zo dat het vasten niet ten koste mag gaan van je gezondheid. Medicijnen die je echt nodig hebt kun je dan blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha...een min van een echte kenner.
Ik denk dat het draait om bewustzijn, vrijheid en liefde. Ik zie niet hoe het 'moeten' hierin past. Je mag alles, als het een ander niet schaadt, dus zeker medicijnen innemen als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want dat is hetzelfde als eten, je moet dan niet vasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-De medicijnen die je moet innemen naargelang de voorschriften heb je maar te doen, anders kun je geen beroep doen over de werking of het aanslaan van 'n kuur.
-Zijn de voorschriften zodanig dat het geen kwaad kan dat er enig uitstel in de Ramadan verantwoordt voor blijkt te zijn,; dan is er niets aan de hand.
-Mocht de ernst van de situatie zodanig zijn dat noodzaak wet breekt; dan is het aan de verantwoordelijkheid van jou alleen, voor de beslissing die je zult of wilt maken.
-Geen God of Allah zal het je kwalijk nemen als je kiest voor het verdere behoud van kwaliteit van leven; al is het door verantwoorde medicijnen nodig voor jouw gezondheid deze in te nemen, om hier op deze aardkloot voor jouw en je gezin er te zijn.
-Ondanks alles dat het lijkt, dat dit voor de leek, een conflict blijkt te zijn met de standaard regels.
Regels zijn een standaard waarvan uitzonderingen altijd zijn geldingswaarden nooit de hele lading zullen dekken.
Kiezen voor de gezondheid van nu, vind ik verstandiger dan voorgeschreven regels die niet kunnen weten wie jij bent.
Denk en beslis. Kies voor jezelf.