Is de zon God/ is God de zon?

Er wordt eigenlijk heel vaak verwezen naar de zon wanneer het over God gaat. De zon zorgt namelijk elke dag voor het leven, en staat in de hemel. Het is het begin en het einde. Het licht der wereld. Engels: God's son/ Gods sun. Met Kerst is het de korste dag, daarna komt de zon weer hoger te staan (geboorte). Voor degene die het lied kennen 'Schijn in mij, schijn door mij."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag heb ik me ook weleens gesteld.

Antwoorden (16)

Zeker, de zon geeft ons, en alles wat leeft, warmte, licht en energie. Zonder haar is er zo goed als geen groei, positiviteit, dualiteit (licht / donker), etc.

Maar zoals met alles, de zon is een deel van het geheel, en als zodanig een deel van God.

Vroeger, ruim voor de jaartelling, had men overal een god voor. De god van de zee, de zon, de wijn, de oogst, en ga zo maar door. Wellicht dat dit je duidelijkheid brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit had mijn antwoord kunnen zijn, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie naturalistisch-pantheistische gedachtengang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita en @stippel, bedankt.
Geen beide.!

God kan je met niks vergelijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is energie. God, de zon, de aarde, mensen zelf. Alles is verbonden. alles is één en alles en iedereen geeft en neemt energie.

God is energie, de zon en alles wat zichtbaar en onzichtbaar is. De mens is god(delijk) en alles wat zichtbaar en onzichtbaar is.

In de meeste tradities is de zon een symbool van creatieve energie, vaak aanbeden als een oppergod.

Sinds 10.000 jaar voor Christus, zijn er tekeningen en geschriften gevonden over en van de zon. Waar mensen hun respect en glorie tonen aan de zon. Het is ook makkelijk om te begrijpen, de zon komt iedereen morgen op, brengt hij licht warmte en veiligheid en "redt" de mensen uit de kou, blindheid en de met roofdieren gevulde nacht.

Deze oude culturen wisten ook al dat zonder de zon dat gewassen niet zouden groeien en dat het leven niet zou kunnen bestaan zonder de warmte en het licht van de zon. Alleen al deze kennis, zo vroeg in de geschiedenis van de mensheid, maakt de zon de meest aanbeden object ooit in de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is niet de zon, de zon is niet God. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
Veel mensen ervaren God als warmte en liefde. Voelen zich "verlicht" van binnen. Eigenlijk doet de zon net zoiets, die verwarmt en straalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterren zijn zonnen, en de zon is een ster. Dan zouden er wel heel veel Godjes zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de zon is gechapen door God, net als de maan en de sterren en al het andere eigenlijk.

Symbolisch wordt God wel gezien als Het Licht enzo, maar niet dat Hij de zon ook daadwerkelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is deel van God, omdat God alles is...

Dus Zon is deel van God...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God of geen God de zon is de zon en niets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie alles om me heen als een groot decor, met als een groot middelpunt de aarde.
En in dat oneindig grote decor staat de zon als diegene die het leven hier op deze aarde mogelijk maakt.
Eigenlijk kan je dan ook stellen dat de zon de aarde geschapen heeft, teminste wat het leven betreft.
Dus al die oervolkeren die stelden dat de zon God was
Zagen dat niet eens zo gek.
Ze wisten toen nog niet dat de zon een van de zeer velen zonnen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi geschreven Ed. Dat zou je als antwoord neer moeten zetten... ;-)
Als je het universum god wil noemen dan is de zon het lachende gedeelte.Het licht.Goden zei dank hebben we meer lichtpuntjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee god is de zon niet god heeft de zon geschapen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, god heeft de zon gecreerd, sorry ik kan er ook niks aan doen xd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Zon is een waterstofkernfusiebol die geen gebeden van individuele mensen aanhoort en ook niets met het scheppen van universums van doen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat God ons voorstellingsvermogen overstijgt, gebruiken we vaak metaforen, vergelijkingen. God wordt inderdaad vaak met de zon vergeleken. Zoals vruchten lekker zoet rijpen in zonlicht, zo kan je je woorden ook laten rijpen door het licht van zijn Waarheid en de warmte van zijn Liefde.

Je kunt God ook vergelijken met de belastingdienst. Je kunt wel zeggen dat je niet in zijn bestaan gelooft, maar je zult toch moeten betalen. Gelukkig heeft Jezus voor je betaald, maar dat moet je wel op je eigen naam laten zetten en het door Jezus laten tekenen. (Is Jezus' handtekening zichtbaar in je leven?) En zo kan je nog wel even doorgaan met vergelijkingen maken.

Maar dat betekent nog niet dat God de zon is. Of de belastingdienst! (De Bijbel in een blauwe envelop, stel je voor...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle verwijzingen naar de zon/God zijn metaforisch en symbolisch.

"...Een metafoor is een vorm van beeldspraak, waarbij twee of meer ongelijke betekenissen met elkaar worden verenigd in één nieuwe betekenis. Het is een stijlfiguur; een vorm van overdrachtelijk (figuurlijk) taalgebruik. .."

Net als in elke andere metafoor heeft verwijzing naar de zon/God een eigen context en betekenis. En net als in elke andere analogie ligt het echte betekenis ervan vaak ver van de letterlijke bedoeling van symbolen of woorden.

"Zon is God" is een metafoor.

Het proberen achter te komen of de echte zon deen echte god is lijkt op een verhaal over een aap die de brillen heeft gevonden maar wist niet wat ze ermee moest.

Beide mogelijke conclusies...

- ja, zon is god
- nee, zon is geen god

...zijn even ver van de realiteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de zon is God niet, dan zouden er heel veel Goden zijn, want elke ster is een zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, God is niet de zon, en de zon is geen God.
Dit is puur symbolisch bedoeld.

Zo ken ik nog een tekst (lied) voor je:
"Uw woord is een lamp voor mijn voet een licht op mijn pad"

Het gaat erom dat leven zoals God/Jezus het bedoeld heeft je verlicht. Gods woord is een licht op je pad zodat het je de weg wijst. In het licht zie je alles beter is de metafoor hierachter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, ik doe er ook maar tweetje.

Als god bestaat:
God heeft hemel en aarde (en zon) geschapen (Genesis). God is god en verder niets. Je kunt niet iets zijn wat je zelf geschapen (gemaakt) hebt.
Dus god is geen zon en de zon is geen god. Waren de Azteken geen zonaanbidders?

Als god niet bestaat:
Dan is god geen zon en de zon geen god.
Ja, dan zaten die Azteken er naast.

Conclusie: god is geen zon en de zon is geen god.