Wat is nu precies de achterliggende gedachten van die 7 vette en 7 magere jaren?

Om maar even een citaat te gebruiken van Hans Teeuwen:

"Toen werd die baby geboren en die hebben ze toen in een mandje met pek en veren, zó hup-a-kee in de sloot gekieperd. Ja en toen waren de koeien zo erg geschrokken, dat ze zeven jaar lang geen melk konden geven."

Zo simpel zal het wel niet zijn geweest. Want iets zegt mij dat er voor die 7 magere jaren eerst 7 vette jaren zaten. Maar waarop is dat nu gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
46.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het gebaseerd op de bijbel.. En die is op zijn beurt nergens op gebaseerd. Dus het is gewoon een verzinsel lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah jouw mening ! Je had ook " volgens mij " in je zin kunnen zetten... En die is volgens mijn op zijn beurt nergens op gebaseerd...

Het beste antwoord

Dat is inderdaad gebaseerd op het bijbelverslag over Jozef, zoon van Jacob (ook Israël genoemd). Je kunt over de droom en de uitlegging het verslag lezen in Genesis hoofdstuk 41 vers 15 t/m 42.

Eerst waren er 7 jaren waarin volop geoogst kon worden. Het voedsel werd in Egypte verzameld. Er braken vervolgens 7 jaren van hongersnood aan, niet alleen voor Egypte, maar ook omliggende gebieden. Tijdens die hongersnood werd het opgespaarde voedsel uitgedeeld, ook aan noodlijdende mensen uit omliggende gebieden, zoals Jakob en zijn huisgezin.

Jakob dacht dat zijn zoon Jozef gedood was door een wild dier terwijl hij in werkelijkheid door zijn broers, vanwege jaloezie, was verkocht als slaaf aan reizende kooplieden (Genesis hoofdstuk 37). Uiteindelijk kwam Jozef in Egypte terecht en kreeg van God de macht om dromen uit te leggen. Hierdoor verwierf Jozef een hoge postitie in Egypte. Uiteindelijk raakten hij en zijn broers met elkaar verzoend en liet hij zijn vader en familie naar Egypte overkomen (Genesis hoofdstuk 42 t/m 48).

Wegens de naam die door God aan Jacob werd gegeven, Israël, werden de leden van deze familie Israëlieten genoemd. Jaren later werden zij door de Farao onderdrukt en als slaven behandeld. Onder leiding van Mozes, met Gods hulp, werden zij bevrijd.

Heeft de droom en de ervaring van Jozef ook een grotere betekenis? Ja.

Zoals het koren dat Jozef uitreikte leven voor de Egyptenaren betekende, zo is waarheidsgetrouw geestelijk voedsel onontbeerlijk voor mensen. Jezus voorzei dat zijn gezalfde volgelingen geestelijk voedsel zouden uitreiken. Hij vroeg: „Wie is werkelijk de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over diens huisknechten is aangesteld om hun te rechter tijd hun voedsel te geven? Gelukkig is die slaaf wanneer zijn meester hem bij zijn aankomst daarmee bezig vindt!” — Matthéüs 24:45, 46.

Zoals de mensen zich als slaaf moesten verkopen om in leven te blijven, zo moeten allen in deze tijd die in leven willen blijven, tot Jezus komen om zijn aan God opgedragen volgelingen te worden.

In Jozefs tijd volgden de jaren van hongersnood op de jaren van overvloed. In deze tijd vallen ze samen. In tegenstelling tot de geestelijke hongersnood in het land dat buiten Gods gunst valt, is er op de plaats waar God wordt aanbeden geestelijk voedsel in overvloed (Jesaja 25:6-9; Openbaring 7:16, 17; Amos 8:11; Jesaja 2:2, 3; 65:17, 18).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op een bijbel verhaal. In het vroegere egypte was er een jongen die dromen kon verklaren. De koning of farao had een vreemde droom en legde zijn droom aan deze jongen uit. Hij verklaarde de droom dat er eerst zeven goede volle jaren komen. Dat er goeie oogst is en genoeg voedsel, daarna zou er zeven magere jaren volgen dat oogsten mislukten en er hongersnood zou naderen. De koning ondernam actie om in de zeven goede jaren voedsel/graan op te slaan voor de zeven slechte jaren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het naam van het verhaal kwam weer bij me op. De Dromenkoning.

Toegevoegd na 17 minuten:
Er is ook een tekenfilm van als je die wilt downloden dan kan dat hier:

http://www.tv-links.eu/movies/Joseph--King-of-Dreams_4348/

Maar je kan de film ook in delen bekijken op youtube

part 1 : http://www.youtube.com/watch?v=RzcrPAYVAV4

De rest van de delen komen vanzelf te voor schijn na het kijken van het eerste deel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt uit de Bijbelse geschiedenis 19: Jozef als bestuurder van Egypte.

Een Farao verzocht Jozef zijn dromen te verklaren over zeven vette en magere koeien die uit de Nijl stappen; Egypte zal zeven jaren in welvaart leven. Daarna zullen zeven jaren van hongersnood aanbreken. Er was een wijs bestuurder nodig die Egypte door de crisis zou leiden. De Farao stelde vervolgens Jozef als bestuurder van Egypte aan. Deze loodste Egypte door de zeven vette en zeven magere jaren heen.

M.a.w.: in tijden van welvaart is het belangrijk om een reserve te houden voor minder goede tijden die hierna aan (kunnen) breken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Genesis 41:25-37
Amen

Toegevoegd na 10 minuten:
כה וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-פַּרְעֹה, חֲלוֹם פַּרְעֹה אֶחָד הוּא: אֵת אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה, הִגִּיד לְפַרְעֹה. כו שֶׁבַע פָּרֹת הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה: חֲלוֹם, אֶחָד הוּא. כז וְשֶׁבַע הַפָּרוֹת הָרַקּוֹת וְהָרָעֹת הָעֹלֹת אַחֲרֵיהֶן, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הָרֵקוֹת, שְׁדֻפוֹת הַקָּדִים--יִהְיוּ, שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב. כח הוּא הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל-פַּרְעֹה: אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה, הֶרְאָה אֶת-פַּרְעֹה. כט הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים, בָּאוֹת--שָׂבָע גָּדוֹל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. ל וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב, אַחֲרֵיהֶן, וְנִשְׁכַּח כָּל-הַשָּׂבָע, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם; וְכִלָּה הָרָעָב, אֶת-הָאָרֶץ. לא וְלֹא-יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ, מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי-כֵן: כִּי-כָבֵד הוּא, מְאֹד. לב וְעַל הִשָּׁנוֹת הַחֲלוֹם אֶל-פַּרְעֹה, פַּעֲמָיִם--כִּי-נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹהִים, וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים לַעֲשֹׂתוֹ. לג וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעֹה, אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם; וִישִׁיתֵהוּ, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. לד יַעֲשֶׂה פַרְעֹה, וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל-הָאָרֶץ; וְחִמֵּשׁ אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע. לה וְיִקְבְּצוּ, אֶת-כָּל-אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּבוֹת, הַבָּאֹת, הָאֵלֶּה; וְיִצְבְּרוּ-בָר תַּחַת יַד-פַּרְעֹה, אֹכֶל בֶּעָרִים--וְשָׁמָרוּ. לו וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן, לָאָרֶץ, לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב, אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם; וְלֹא-תִכָּרֵת הָאָרֶץ, בָּרָעָב. לז וַיִּיטַב הַדָּבָר, בְּעֵינֵי פַרְעֹה, וּבְעֵינֵי, כָּל-עֲבָדָיו. לח וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-עֲבָדָיו: הֲנִמְצָא כָזֶה--אִישׁ, אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ.

Toegevoegd na 34 minuten:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/gene/41.html

Toegevoegd na 1 uur:
en in de Quran 12.43 - 12.49

Bismillahir rahmanir rahim

... 46. "O, Jozef! gij man der waarheid, leg ons de betekenis uit van zeven vette koeien die door zeven magere worden verslonden en van zeven groene korenaren en andere verwelkte aren ..." 47. Hij antwoordde: "Gij zult zeven jaren lang voortdurend zaaien en wat gij maait in de aar laten, met uitzondering van een weinig, dat gij zult eten." 48. "Dan zullen er nadien zeven harde jaren komen, die al hetgeen gij van te voren hebt opgeslagen zullen verteren, met uitzondering van een weinig dat gij zult bewaren."
49. "Dan zal er nadien een jaar komen, waarin de mensen zullen worden geholpen en waarin zij (vruchten) zullen persen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu je toevoeging in normaal Nederlands S.V.P.
Zoals al eerder is gezegd: Het komt uit de bijbel, als je het verhaal wil lezen kan je het opzoeken.

De achterliggende gedachten is dat je in je leven positieve en negatieve dingen meemaakt, en dat je als het goed gaat er rekening mee moet houden dat het slecht kan gaan.
Dus als je bijvoorbeeld veel verdient(goede oogst), moet je zorgen dat je geld achter de hand houdt voor als het minder gaat(slechte oogst).