Ik haat die feestdagen en hoor het van meerdere mensen.Waarom haten mensen al die feestdagen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe net als ik. Ga in de nachtdienst werken met feestdagen. Het verdiend goed en je slaapt overdag en hoeft niet bij het kerstdineer te zitten. helaas is het voor mij geen willen maar moeten ;-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat ik niet alleen ben als GV er in de nachtdienst . Maar volgend jaar wil ik ook weer vrij zijn hoor. Dit jaar vind ik het idd helemaal niet erg om te werken met kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik werk niet in de nachtdienst maar werk ook alle feestdagen..nl videotheekuitbaatster en idd ik ga maar naar familie verplichtingen maar heb wel de uitvlucht dat ik, na sluiting kan komen gelukkig dus niet niet tafelen van smiddags tot laat in de avond..bweeks al die uuuren aan tafel hangen! zo een paar uurtjes met zijn allen valt nog mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha zo denk ik er ook over Jennifer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag moet anders gesteld worden. Waar doen er zoveel mensen aan mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jennifer: vind je als je eerlijk bent, het niet jammer, dat je er niet van kunt genieten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad zou de vraag zo beter gesteld worden..waarom doet iedereen mee!!nee ik vind het niet jammer dat ik er niet van kan genieten.ik geniet van de kleine momenten in het daglijkse leven en aprecieer de mensen die mij aprecieren en hou van de vele mensen die van mij houden....ik ga door het jaar naar mensen waar ik van hou en ontvang mensen die van me houden.maar dan komt kerstmis...en moet je ook naar mensen die geen bal om je geven die je negeren door het jaar,maar het MOET want het is kerst en toevallig familie.wij hebben thuis een enorme sterke band en we geven elkaar veel warmte en dat was gisteren ook het geval vandaag in mijn vriend zijn kant zag je de scheinheiligheid eraf druipen.de koelte was om te bevriezen,de mannen spelen kaarten de kinderen spelletjes en de vrouwen zaten als lul maar dat vinden sommige mensen niet erg,dan ga ik liever werken of mijn bedje in film kijken!aarrggg die verplichingen dus
en dan zijn het heeeeel lange uren
maar je bent uiteindelijk verplicht want het is kerst dus proberen te lachen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend voor je dat je zo'n schoonfamilie hebt, maar inderdaad daar kun je niet zo veel aan doen. Er maar het beste van maken, nietwaar?

Het beste antwoord

Je viert vaak kerst met je familie omdat je moeder het zo graag wil.
Maar dan moet je ook nog naar de kerk omdat de ouders of schoonouders dat zo graag willen.
Dus Kerst is een moetje, overdreven gezellig doen.
en een overdaad aan voedsel binnen proppen, waarvan een groot gedeelte in de prullenbak beland.
Kerst is een commercieel feest geworden waarbij je verplicht gezellig moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zo wordt groot gebracht, dan kan ik me voorstellen dat kerst niet leuk is. Ik heb er juist een heel goed gevoel bij. Het is een heerlijke tijd, met daarna de Top-2000. Ik kijk er altijd naar uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo zie ik het ook!! dank je
grtjs

Andere antwoorden (23)

Omdat 't sociale verplichtingen schept. En daar moet je maar net zin in hebben...

Verder komt 't ook voor dat men er tegenop ziet omdat men dan iedereen (incl. allerlei stelletjes) vrolijk met elkaar om ziet gaan, terwijl jezelf bijv. single bent... Dat confronteert. Ik noem maar een zijstraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook de reden dat ik al jaren niet meer naar "all you need is love" kijk op kerstavond, heb daar echt geen zin in, doe mezelf er geen plezier mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad mmmm. Het is de sociale verplichting die tegenstand oproept en het feit dat je alleen bent of je alleen voelt. +1
Omdat de dagen misschien te lang en te saai zijn. Bijna verplicht bent om deze met familie door te brengen is ook niet voor iedereen leuk. Zeker nu, 3 dagen 'zondag', net een beetje te veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het altijd een beetje "zielig" overkomen als mensen zo oordelen over de kerstdagen. Gelukkig heb ik familie die ik graag zie, dus heb ik dat probleem niet.
Dat is schijnheilige gedoe.!
Mensen denken dat feestdagen nergens op slaan, en dat het allemaal moeite kost. En ook veel geld. Het is voor eventjes twee drie dagen, zich prop vol eten. Drinken tot je totaal van de kaart wordt. En dan afgelopen.! Mensen denken "en nu wat heb ik er aan?" wat is dat die overgebleven is? niks,
Mensen haten verplichtingen.!
En feestdag vieren zien ze een soort verplichting is, dat speelt ook een groot rol daarbij...

Zo denken mensen met de feestdagen. En daardoor ontstaat een schijnheilige gedoe...
En daarom lijkt dat, dat mensen feestdagan haten.

Ps: Wat is nou hatelijk aan een feestdag, (lekker vrij zijn paar dagen) Lekker eten drinken.

Het is gewoon wat mij betreft leuke sfeer die 1 keer per jaar voorkomt. gezelligheid. ( wat wil je nog? )

Alsof het levenn niet één groot feest opzich is.!

Ik heb er zeker geen moeite er mee...

Lekker chille.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de bron!
Misschien confornterend maar als niemand van je houd dan trek je dat heel het jaar maar hoe cliche ook, tijdens de feestdagen wil je dat er van je gehouden wordt!! En ook al word dat beantwoord., je kan nog steeds alleen zijn zonder dat je dat terug voelt. Ik wens je oprecht al het beste en ECHT FIJNE feestdagen. geniet van het leven.... Het is te kort om te kunnen haten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je, dank je wel, en voor jou ook fijne dagen!
Haten vind ik een beetje een groot woord.
Ik heb weinig met de feestdagen, heb ook jaren gewerkt met de kerst, dat vond ik dan weer wel leuk, omdat je dan anderen (verpleeghuis) een leuke kerst kan bezorgen die er wel van kunnen genieten en voor wie kerst wel bijzonder is. Verder kwam ik hiermee onder de vele sociale verplichtingen uit waar ik niet op zat te wachten.

Kerst is vooral het feest van gezelligheid, nu kan je gezelligheid voor een groot deel zelf maken, met een boom, kaarsjes een leuk gedekte tafel enz, maar het gevoel van binnen kan je naar mijn mening niet zomaar oproepen, en dat móet met de kerst, je móet het leuk vinden en gezellig hebben.

En, ook al neem ik me elk jaar voor dat kerst maar 2 gewone dagen zijn, je mist degene die er niet meer zijn extra met de kerst omdat het zo'n gezins, familie en goede vrienden feest is.

Mensen zouden meer moeten doen waar ze echt zin in hebben, gelukkig heb ik een familie waar we er allemaal zo over denken en zijn we niets verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook wel een beetje een gedoe en het zou van mij ook afgeschaft mogen worden. Maar haten is een groot woord. Ik denk dat het komt doordat je geacht wordt "gezellig" ergens op bezoek te gaan of "gezellig" voor een aantal mensen een diner te maken en ze een "gezellige" avond te bezorgen. Terwijl je er misschien helemaal geen zin in hebt. Het is de verplichting die zo vervelend is. Plus het feit dat het zoveel dagen zijn: Kerstavond, 1e Kerstag/avond, 2e Karstdag/avond, Oudjaarsnacht, Nieuwjaarsdag. Pfff ... als je dat allemaal gehad hebt ben je blij dat alles weer gewoon is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplichtingen zitten "in je hoofd". Je kunt de dagen gewoon gezellig maken, maar ook denken, oh, nu moet het gezellig worden. Als je dat laatste denkt, wordt het meestal niet gezellig.
Liever normaal zijn gangetje, dat kunnen en dan weten we wat we kunnen verwachten, dit is allemaal verstoring van het leven, nee gewoon is al gek genoeg, dat is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het commercieel is geworden en men de oorsprong ervan niet meer gelooft en vaak vergeet.

Ik vind het niet meer echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haten is denk ik een groot woord. Ik kan me echter goed voorstellen dat mensen er tegenop zien om geld uit te geven aan cadeau's, eten, versiering en ga zo maar door. Ook is het natuurlijk zo dat kerst zó commerciëel is geworden, dat mensen het minder leuk gaan vinden. Ik niet trouwens, ik vindt de kerstreclames erg gezellig ogen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze zich laten verplichten, door de omgeving, in het patroon, van vieren mee te gaan.
Ze missen hun dagelijkse rituelen.
Maar vooral de verplichte bezoekjes.
Zou zeggen, pak jezelf aan. Schrap waar je een hekel aan hebt of buig dit om naar een meer acceptabele manier van vieren.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Ik kan het wel begrijpen, omdat het ook een vals sentiment oproept.
Er zijn mensen die nog snel even een bedrag overmaken naar een goed doel, om zo alle fouten van het afgelopen jaar te wissen.
En er zijn een heleboel eenzame mensen, wiens eenzaamheid wordt versterkt door deze dagen.
Het beste kun je gewoon normaal doorleven, gewoon lekker boerenkool eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* Een hoop lawaai en weinig lol.
* Veel uiterlijk vertoon en weinig inhoud.
* Lijkt op het ultieme samen zijn, maar veel eenzaamheid.
* Gaat om de geboorte van Jezus, wat bijna niet wordt
gevierd.
* In het westen veel decadentie, maar in veel landen
armoe.
* Lijkt op dat iedereen dan heel gelukkig is, maar juist
dan blijkt zoveel verdriet.
* Het gewone leven is de realiteit, feestdagen zijn
opgesmukt met mooie gedachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dingen altijd negatief zien.
Wat ook als negatief kan worden ervaren is het (week)ritme wat door de feestdagen wordt verstoord.

Iemand noemde het al: het voelt dit jaar een beetje als 3 zondagen achter elkaar. Het is nu vrijdag, normaal had je een dag werken of een dag school achter de rug en ging je je voorbereiden op het weekend. Die voorbereiding heb je gisteren al gehad, toen we met z'n allen in de rij bij de kassa stonden om voedsel voor 3 dagen in te slaan.

Door die feestdagen ontdek je dat je eigenlijk wel gesteld bent op het ritme van de week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat een hoop mensen het als verplichting zien, en alles waar je toe verplicht wordt is nu eenmaal niet leuk.ik haat de feestdagen niet en ik vind het juist beren gezellig met mijn kinderen en kleinkinderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor veel mensen is het al een standaard vraag geworden: "Wat doe jij met de kerst dit jaar?". Net alsof je iets te doen moet hebben om erbij te horen.
Een ieder gaat ervan uit dat je gezellig met je familie aan het eten bent.
Dit is echter niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Sommige mensen hebben geen familie, of zijn gebrouilleerd met hun familie of zijn door niemand uitgenodigd.
Eigenlijk moet je dus een inkijkje in je privéleven geven na deze vraag. En kun je geconfronteerd worden met je eigen verdriet. Dan haat je de feestdagen niet zozeer, maar meer wat men vindt wat je met de feestdagen hoort te doen.
Om eerlijk te zijn heb ik zelf ook wel een beetje moeite met het feit dat je wel moet zorgen om "iets" te doen te hebben met de feestdagen. Ik vind dat je het net zo goed gezellig kan hebben of maken op andere dagen dan 25 of 26 december. Met kerst moet het ineens gezellig zijn, en op iedere andere datum is het vaak spontaan gezellig, en dat kan net zo fijn, zo niet fijner zijn.
Desondanks hoop ik dat je (eerste kerstdag is als ik dit typ al bijna voorbij) toch een leuke kerst hebt, want haten is wel een heel groot woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn de grip kwijt op het dagelijks leven en het niet kunnen doen wat zij normaal wel zouden doen en liever geen verplichting hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mogelijk omdat de mensen die dat zeggen moeite hebben met genieten. en met alles wat komt kijken bij Feestdagen.
ik heb alleen moeite met het beantwoorden van de lading kerstkaarten. verder zijn feestdagen eigenlijk net als andere dagen, we maken ze zelf feestelijk of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen zich laten verplichten tot bezoeken waar ze niet willen zijn. En al het opgelegde wat erbij komt kijken vanuit de media .Ik vind je hebt het zelf in de hand .Het is jou leven en jij bepaald zelf wat je wil deze dagen.Fijne dagen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden waarom ik kriebels krijg van de feestdagen:
De druk die er zit op het gezellig samen zijn, zorgt er vaak voor dat het helemaal niet gezellig wordt. Iedereen doet zo verschrikkelijk z'n best dat het lachwekkend wordt. De kleine ergernissen die je normaal gesproken hebt, worden uitvergroot en het wordt alleen maar pijnlijker duidelijk wat er schort aan sommige familie-relaties. Bommetjes die anders zachtes onder tafel ontploffen, gaan nu met een knal af tijdens het kerstdiner.

Over dat haten kan ik trouwens niet meepraten hoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen geen liefhebber zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk ben ik er geen fan van, omdat het heidense feestdata zijn, waarop we dan verplicht iets moeten vieren van de RKK, wat zelfs niet in de buurt van de geboorte van Jezus is gebeurd.
Want de herdertjes lagen zeker niet in het veld eind december.
jezus roept vlak voor Zijn sterben op, hem te gedenken met Pesach, en dat werd uit vijandschap tegen de joden, verboden.
Enfin, de heidense origines zijn weer helemaal terug, zelfs de miljoen+ kerstbomen die we omhakken en aansluitend het vervuilende heidense vuurwerk (arme dieren) winnen het van Groen of christelijk denken.
En dat haat ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vinden mensen mosselen lekker?
Wat is haat? Is jou mening belemmerend in jou functioneren? Is je mening belemmerend voor anderen?

Als ik je vraag lees denk ik dat je er makkelijk uit kunt komen; het is volgens mij een mening, die je kunt naleven zonder dat iemand er last van heeft. Vier als je dat niet wilt doen niet mee, en ga bijvoorbeeld iets anders leuks doen. Als je het maar naar je zin hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die feestdagen haten zijn meestal mensen die een nare herinnering refereren aan een feestdag of een familie heeft waar zogeheten donkere geheimen huizen. Anders zou ik niet weten waarom je niet kan genieten van een feestdag. Prettige jaarwisseling nog!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het sociaal verplichte, gezellig doen, spelen of er vrede op aarde is, terwijl de hypocrisie ervan afdruipt. Op het moment dat het sociale wel leuk is, het echt gezellig is, en er echte vrede heerste, is EN de verplichting weg om te komen EN wil je komen.
Mensen haten wat ONecht is.