Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer gaat een moslim/moslima naar de hel?

Zie vraag, wanneer gaat een moslim(a) echt naar de hel? Wat mag een moslim dus écht niet doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
6.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Daar zijn veel theorieën en verhalen over. De hoofdlijn is dat gedurende het leven van een mens 2 engelen een boekhouding bijhouden van alle goede en slechte daden van een mens. Als het slechte meer is dan het goede, gaat een mens in principe naar de hel. Maar God kan ook dan nog iemand vergeven, dat kan ook nog als iemand al in de hel zit.

Twee zonden zijn wel heel ernstig en de kans op vergeving wordt als heel klein beschouwd: kufr en shirk
kufr - ontkennen dat God bestaat
shirk - aanbidden van andere personen of zaken dan God
Wie zich daaraan schuldig maakt gaat naar de hel, in ieder geval voor langere tijd.
Maar ALLE zonden kunnen vergeven worden, als God dat wil.

Sommige moslims vertrouwen er op dat de barmhartigheid van God groter is dan zijn boosheid en dat er uiteindelijk niemand naar de hel gaat, ook de duivel niet. En volgens andere moslims (sommige soefi’s) en mijzelf zijn hemel en hel metaforen die een spirituele werkelijkheid beschrijven, geen feitelijke. Bismillah.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zeer open vraag, en ik heb hier geen antwoord op. Je zal moeten wachten tot na de dood vooraleer je je antwoord hierop vindt. Tot dan gewoon doen wat jouw Allah, en mijn God heeft overgedragen als 'goed' via zijn profeten. Ik geloof dat als hij écht bestaat en ons heeft geschapen, hij ook wel kan vergeven...

En trouwens... eenmaal in de hel vrees ik 't zo druk te hebben met al m'n vrienden de hand te schudden, dat ik niet veel tijd ga over hebben voor de foltering van de demonen. ;-)

Toegevoegd na 50 seconden:
hij = Hij... (sorry, mijn Heer)
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand gaat naar de hel of hemel,tenzij je daarin gelooft.
dan ''denk'' je dat je naar hemel of hel gaat. Mensen hebben dit soort verzinsels nodig als een soort leidraad. Zonder hemel of hel voelen ze zich leeg,het geeft ze een onbestemd gevoel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding