Wat is Allerzielen en hoe vier je het?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Amadea
3 jaar geleden
Het is geen vieren maar gedenken. Er wordt aandacht gegeven aan allen die het voorbije jaar zijn overleden.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Amadea, het gaat niet alleen om de mensen die het laatste jaar zijn overleden. Het is ook de dag om stil te staan bijal je overleden geliefden. Het is inderdaad een gedenkdag, die in de kerk wordt gevierd.

Antwoorden (2)

Allerzielen is een gedenkdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Het wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen. De nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. In veel parochies is het gebruikelijk dat als er een parochiaan uit de kerk wordt begraven er een kruisje wordt opgehangen met daarop de naam van de overledene. Op de eerstvolgende Allerzielen komt de familie van de overledene naar de mis om het kruisje in ontvangst te nemen.
Allerzielen stamt uit de benedictijner kloostertraditie van Cluny, waar Odilo van Cluny het in 998 voor het eerst liet vieren. In de 13e eeuw kreeg het de naam Allerzielen.
SimonV
3 jaar geleden
In Nederland wordt het niet gevierd, in Mexico bijvoorbeeld wel. Zie deze site:
https://www.landelijkegilden.be/informeren/actualiteit/wat-kunnen-wij-leren-van-de-%E2%80%98dag-van-de-doden%E2%80%99-mexico